Deze kleine gebruikte MPV's koop je voor €6.000
Occasionzoektocht naar een segment dat nieuw niet meer bestaat
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
Rages komen en gaan. Tel je tegenwoordig niet meer mee als je je niet per cross-over of SUV verplaatst, nog niet zo lang geleden was de MPV - in allerlei soorten en maten - helemaal hot. Inmiddels worden ze nieuw amper nog verkocht en ook als occasion lopen we er maar al te vaak aan voorbij. Terwijl zo’n MPV met zijn gebruiksgemak en variabiliteit simpelweg meer biedt dan zo’n hoog-op-de-poten-staande vierwieler die het vaak enkel van zijn looks moet hebben. Dat MPV’s niet saai hoeven te zijn, laten deze drie bescheiden occasions zien.
Wie in deze klasse gaat winkelen, moet zich tot de occasionmarkt richten, want nieuw is het accent verschoven naar cross-over/SUV: Renault Modus werd Captur, Fords B-Max de Ecosport, dat werk. Gebruikt is de keuze enorm: van extravagant (Daihatsu Materia) tot chique (Lancia Musa) en alles daartussenin.
Kia Soul 1.6 X-ecutive - 2010 - 147.429 kilometer - €5.950
De Soul kent een opvallende historie: de eerste generatie (2009-2013) was verkrijgbaar met benzine- en dieselmotoren, zijn opvolger (2014-heden) is er enkel als EV. Met 6 mille in de knip komt logischerwijs de eerste generatie in aanmerking, zoals deze Kia Soul, afkomstig van de tweede eigenaar. Echt succesvol is de Zuid-Koreaan nooit geweest. Wellicht komt dat doordat hij overal een beetje tussenhing: geen gewone hatchback (dat was de Rio al), geen cross-over (want niet hoog op de wielen genoeg, wel enigszins stoere looks) en toch ook niet helemaal een MPV, want het ontbreekt hem aan voldoende variabiliteit.
Zo is de achterbank uiteraard in delen neerklapbaar, maar bijvoorbeeld niet verschuifbaar, daarvoor moet je de Venga hebben. Wel biedt de hoekige koets aardig wat stouwruimte. Nadeel daarbij is de hoge tildrempel. De motorische keuze lag op een 1.6-benzine en een 1.6-diesel. De 00-NNH-2 is eerstgenoemde. Met 126 pk op 1.145 kilo kom je weinig te kort, maar pas bij hogere toerentallen komt alle kracht vrij. Dat betekent ver doorhalen in de versnellingen, en omdat de hogere versnellingen een lange overbrenging hebben, is bij inhaalmanoeuvres terugschakelen noodzakelijk. Prettig daarbij is dat de bak met gevoel schakelt. De besturing gaat daar niet helemaal in mee: te kunstmatig. Jammer, want het van de Hyundai i20 afkomstige onderstel laat best ruimte voor sportieve
ambities. Binnenin gaat het er beslist niet saai (dashboard), maar wel ruim (zitplaatsen) aan toe, ook achterin zul je niet snel met je kruin het hemeltje raken. Het meubilair voldoet, als X-ecutive zit deze occasion riant in zijn spullen. 16-inch lichtmetalen wielen, elektrisch inklapbare buitenspiegels, brake assist … allemaal zaken die 13 jaar geleden in dit segment geen gemeengoed waren. Dat is de bull bar evenmin - die zal wel door een van de vorige eigenaren zijn gemonteerd om de auto een stoerdere look te geven. Afijn.
Signalement
Merk Kia
Type Soul 1.6 X-ecutive
Bouwjaar oktober 2010
Kilometerstand 147.429
Vraagprijs €5.950
Waar te koop? Wuco Auto’s B.V., Oldenzaal
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.591 cc
Max. vermogen 93 kW/126 pk bij 6.300 tpm
Max. koppel 156 Nm bij 4.200 tpm
Bagageruimte 340 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 1.300 kilo
Gem. verbruik 1 op 15,4
0-100 km/h 11,0 s
Topsnelheid 177 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Citroën C3 Picasso 1.6 VTi Aura - 2009 - 145.549 kilometer - €5.950
Deze Citroën C3 Picasso vertoont opvallende gelijkenissen met bovenstaande Soul. Dezelfde vraagprijs (in beide gevallen inclusief Bovag-garantie) en ook de vormgeving komt aardig overeen. De C3 is wat meer afgerond en kreeg (daarom?) de naam van een kunstenaar opgeplakt. De Fransman is iets ouder, de Zuid-Koreaan weer wat meer ervaren. Onder de kap treffen we eveneens een 1.6 aan, hier goed voor 120 pk. Op het gebied van - technische - betrouwbaarheid zijn er wél verschillen, want de 91-PZT-9 heeft de eerste generatie VTi in het vooronder liggen. Niet zo berucht als de geblazen THP’s, maar wél een occasion die je het liefst koopt met zoveel mogelijk zekerheid. Een jaar garantie en een pak garagerekeningen moeten dit waarborgen.
De C3 Picasso neemt positief afstand van de Soul als het gaat om variabiliteit: hier is de achterbank over 15 centimeter verschuifbaar. Klap je de (deelbare) achterbank helemaal neer, dan staat c.q. ligt een vlakke laadvloer van 1.500 liter paraat. Het onderstel is vooral op comfort gericht. Prettig, maar in snel genomen bochten zijn overhelneigingen niet te voorkomen en zelf zoek je op de vrij vlakke zetels ook naar houvast. Maar wellicht moet je dat ook niet willen, de lichte besturing nodigt daartoe evenmin uit.
Ruimte voor inzittenden is er, gezien het formaat, absoluut voldoende. Verder is het interieur origineel vormgegeven, je hebt echt het idee dat je niet in iets alledaags rijdt - om over de fleurige lakkleur maar te zwijgen. De geportretteerde occasion is de Aura-uitvoering. Klinkt nogal ambitieus, maar qua voorzieningen staat deze op een van de onderste treden van de luxeladder. Cruisecontrol en handbediende airco zijn bijvoorbeeld aanwezig, maar achterpassagiers moeten slingeren om frisse lucht te krijgen. ESP is eveneens afwezig, waardoor de C3 Picasso indertijd 4 sterren in de Euro-NCAP-crashtest scoorde (Soul en Meriva haalden 5 sterren). Uiteindelijk toch heel wat verschillen, dus.
Signalement
Merk Citroën
Type C3 Picasso 1.6 VTi Aura
Bouwjaar september 2009
Kilometerstand 145.549
Vraagprijs €5.950
Waar te koop? Vakgarage Roberts Kerketuinen, Den Haag
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.598 cc
Max. vermogen 88 kW/120 pk bij 5.600 tpm
Max. koppel 160 Nm bij 4.250 tpm
Bagageruimte 385 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 1.100 kilo
Gem. verbruik 1 op 15,6
0-100 km/h 11,7 s
Topsnelheid 188 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Opel Meriva 1.4 Turbo S/S Cosmo - 2012 - 165.101 kilometer - €5.999
Om de mogelijkheden van hun MPV’s goed uit te kunnen buiten, boden diverse fabrikanten bijzondere portieropstellingen aan. Zo had Fords B-Max schuifdeuren achter, deze tweede generatie Opel Meriva tegengesteld openende achterportieren. Handig voor wie met kinderzitjes in de weer is, terwijl de knik in het raamkozijn de jeugdigen goed uitzicht garandeert. Hiermee werd het oubollige karakter van de oer-Meriva tenietgedaan.
Wij vonden deze Opel Meriva . De jongste van het trio, wel met de meeste kilometers. Motorisch is hij met z’n 140 pk het sterkst, maar dat is nier voor niets, want de Meriva is een zwaargewicht. Liefst 1.320 kilo (Soul: 1.145 kilo, C3 Picasso: 1.179 kilo), waardoor wij vermoeden dat de Soul uiteindelijk de laagste exploitatiekosten kent. Maar ja, die is weer minder MPV, want bij de Duitser is de achterbank in drie delen neerklapbaar. Ligt het middendeel plat, dan zijn de buitenste twee stoelen naar achteren en schuin verschuifbaar om zo extra ruimte voor die passagiers te creëren.
Aan alles merk je dat de Meriva een ‘gewichtige’ occasion is: de auto ligt stevig op de weg, de bouwkwaliteit van het robuuste dashboard is prima. Dissonant hierbij is de drukke middenconsole. De geblazen machine zorgt in combinatie met de zesbak voor ontspannen reizen. Hoge toerentallen zijn niet nodig, dus kun je in relatieve rust genieten van de Cosmo-uitvoering: start/stop-systeem, climatecontrol, hill assist … zelfs leren bekleding is aanwezig. Dat maakt de 28-XNT-3 tot de meest luxueuze van dit boeketje occasions, terwijl de prijs (ook hier inclusief garantie) amper hoger is. De kilometerstand is dat weer wel, maar -heel fijn - de aanbieder toont een foto van de geopende motorkap. Daaronder doet niets die kilometerstand vermoeden. Al met al op zo’n beetje alle fronten een gedegen occasion, daar waar Soul en C3 Picasso meer sprankelend overkomen.
Signalement
Merk Opel
Type Meriva 1.4 Turbo S/S Cosmo
Bouwjaar juni 2012
Kilometerstand 165.101
Vraagprijs €5.999
Waar te koop? Van Aalten Auto’s B.V., Woudenberg
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.364 cc, turbo
Max. vermogen 103 kW/140 pk bij 4.900 tpm
Max. koppel 200 Nm bij 1.850 tpm
Bagageruimte 397 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 1.200 kilo
Gem. verbruik 1 op 16,1
0-100 km/h 10,3 s
Topsnelheid 196 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Welke compacte MPV past bij jou?
Samenvattend: kies je voor de beheersbare kosten en de looks van de Soul, daarbij zijn mindere MPV-kwaliteiten voor lief nemend of wordt het de C3 Picasso die wél MPV-handigheidjes bezit, maar qua betrouwbaarheid weer een mindere naam heeft? De Meriva scoort nergens onvoldoendes, maar is een behoorlijke zwaargewicht. Iets anders kan natuurlijk ook: van Renault Modus (de aanjager van dit segment) tot de bizarre Nissan Cube. De keuze is reuze - maar enkel in de occasionwereld.