Deze klassiekers uit de jaren 80 stijgen het snelst in waarde

Twee keer BMW, twee keer Audi, twee keer Mercedes-Benz

Klokje rond BMW 525i
Honda CRXVolkswagen Golf II GTI 16VAudi 90 2.0E Mercedes 190D Liefhebber GezochtBMW 730i,735i,735il Ford Escort XR3i CabrioletMitsubishi GalantMercedes-Benz G-klasseAudi 100 Avant

De hits uit de jaren 80 zijn terug van weggeweest, in ieder geval op autogebied. Neem bijvoorbeeld de BMW 5- en 7-serie uit die jaren, waarvan de prijzen al behoorlijk zijn gestegen. Maar er zijn er meer die in rap tempo uitgroeien tot populaire klassiekers.

In ieder geval wat die auto’s betreft, kunnen we stellen dat de hits uit de jaren 80 aan populariteit winnen. Neem bijvoorbeeld Derricks dienstwagen (van de Duits krimi uit die periode), de BMW 5-serie van de E34-generatie. Als het een 530i met 3,0-liter zescilinder lijnmotor betreft, is de waarde in de afgelopen zes jaar met 140 procent gestegen volgens de marktdeskundigen van het Duitse marktanalysebureau Classic Data. En zelfs de tweedehands koopjes van een paar jaar geleden, zoals de Mercedes 190, Mitsubishi Galant of Ford Escort XR3i, waarvan sommige verkrijgbaar waren voor Vespa-prijzen of zelfs voor nog minder, zijn in waarde gestegen. Maar dat geldt uiteraard alleen voor exemplaren die de tand des tijds goed hebben doorstaan. Want naast schoudervullingen, matjes en permanentjes was er in de jaren 80 nog iets anders dat er heel pijnlijk uitzag: roest!

BMW 530i generatie E34

1. BMW 530i

1988-1990, 2.986 cc, 188 pk

Van aflevering 153 tot 245 reed de Duitse tv-speurneus Derrick rond in een 5-serie van de E34-generatie. Net als zijn Nederlandse collega Tampert (parodie van Jiskefet), trouwens. Voor velen is deze 5-serie (1988-1996) de mooiste die het merk ooit bouwde. De prijzen van uitvoeringen met zescilinder lijnmotor zijn aan het stijgen. Voorbeelden: de 525i met 57 procent waardestijging in 6 jaar tijd en de 535i met 113 procent. Dat is veel, maar de prijsstijging is in het geval van de 530i nog groter: maar liefst 140 procent.

waarde 2018waarde 2024waardestijging
€4.800€ 11.500140 procent

 

2. BMW 730i

1987-1994, 2.986 cc, 188 pk

Wat een elegante lijnenspel heeft hoofdontwerper Claus Luthe op papier gezet. Nog maar zes jaar geleden stond de BMW 7-serie met de interne aanduiding E32 (1986-1994) nog bij vage handelaren zijn banden plat te staan, nu is het een gewilde en al behoorlijk€ prijzige klassieker. Dit model was leverbaar met zescilinder lijnmotoren, V8-motoren en met een V12, waarbij de 730i en 735i het hardst in prijs zijn gestegen.

waarde 2018waarde 2024waardestijging
€6.800€15.100122 procent

3. Honda CRX 1.6i-16V

1987-1991, 1.590 cc, 124 pk

Dit model wordt steeds schaarser, waardoor de prijzen stijgen. De 2+2-zits sportcoupé wint aan populariteit bij klassiekerliefhebbers , zo bevestigt Classic Data. De eerste generatie, de AF (1983-1987) steeg met 114 procent naar €12.000 voor nette exemplaren, terwijl zijn opvolger ED (1987-1991, foto) met maar liefst 119 procent in prijs steeg. Zie er maar eens eentje te vinden!

waarde 2018waarde 2024waardestijging
€5.700€12.500119 procent

4. Mercedes-Benz 190 D

1982-1988, 1.983 cc, 72 pk

Ben je op zoek naar een 40 jaar oude W201 met dieselmotor die in acceptabele staat verkeert? Dan wensen we je veel succes. Wat ons betreft is de tijdloos elegante 190 van Mercedes-Benz ook een topper met benzinemotor. We hebben het liefst een exemplaar van na de eerste facelift in 1988, met de beroemde ‘Sacco-Bretter’ op de zijkanten.

waarde 2018waarde 2024waardestijging
€3.900€7.900104 procent

5. Audi 100 Avant

1986-1988, 1.994 cc, 113 pk

Is deze elegante 100 nu een stationwagon of niet? In elk geval werd Audi een premiummerk met de 100 van de C3-generatie (1982-1991), dankzij de aerodynamische, volledig verzinkte carrosserie en het feit dat hij met vijfcilindermotor en quattro-aandrijving leverbaar was. De Avant is zeldzaam en daarom een goede investering.

waarde 2018waarde 2024waardestijging
€4.800€9.20092 procent

 

 

6. Mercedes-Benz G230

1979-1982, 2.277 cc, 90 pk

De G staat voor ‘Geländewagen’ oftewel terreinwagen en die aanduiding doet de in het Oostenrijkse Graz gebouwde Duitser eer aan. Met de 90 pk sterke benzinemotor was een 230 ooit het instapmodel in de G-reeks. Daarvoor betaal je gemiddeld al €35.500 en hij stijgt alleen maar verder in prijs.

waarde 2018waarde 2024waardestijging
€18.700€35.50090 procent

 

Audi 90 2.0E

7. Audi 90

1987-1990, 2.226 cc, 136 pk

Het verschil met de Audi 80 uit die tijd? De 90 was verfijnder, vanbinnen en vanbuiten, krachtiger gemotoriseerd en exclusiever, inmiddels dus ook zeldzamer. Dat speelt hem vandaag de dag in de kaart. Met tweeliter vijfcilindermotor (dat geluid!) nadert de tweede generatie die je hierboven ziet de grens van €10.000.

waarde 2018waarde 2024waardestijging
€4.600€8.70089 procent

8. Mitsubishi Galant

1988-1990, 1.738 cc, 86 pk

Wat te doen als opa zijn Mitsubishi Galant voor een zacht prijsje van de hand wil doen? Dan moet je galant toeslaan! De zesde generatie (E30) van de Japanse middenklasser biedt ook op hogere leeftijd veel auto voor weinig geld.

waarde 2018waarde 2024waardestijging
€1.500€2.70080 procent

9. Ford Escort XR3i

1986-1989, 1.567 cc, 105 pk

Wat de GTI was voor de Golf, was de XR3i voor d€e Escort: het model met extra peper. De 105 pk sterke (vanaf 1989 102 pk) hatchback was verkrijgbaar als driedeurs en als cabriolet. De prijzen stijgen, maar zijn nog steeds schappelijk.

waarde 2018waarde 2024waardestijging
€3.300€5.90079 procent

Volkswagen Golf GTI 16V

10. Volkswagen Golf II GTI 16V

1986-1988, 1.781 cc, 139 pk

Met katalysator was de Golf II GTI 16V goed voor 129 pk, zonder leverde hij zelfs 139 pk. De sportieve Volkswagen had uiteraard altijd de ‘16V-antenne’ achter op het dak en tot de facelift van 1988 had de Golf driehoekige ruitjes in de voorportieren, eind 1989 kwamen de dikke bumpers. Indien hij niet ten prooi is gevallen aan tuningpogingen, is een GTI 16V een betere investering dan de meeste aandelen.

waarde 2018waarde 2024waardestijging
€9.200€16.20076 procent

Lezersreacties (83)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.