Deze heerlijke roadsters koop je nu voor €7.500, in lente 2024 kan het zo maar meer zijn

Seizoensgebonden

Fiat Barchetta occasion

Nu de herfst is aangebroken, wordt het tijd om op zoek te gaan naar een compacte roadster voor het komend voorjaar. Dat klinkt vreemder dan het is. Immers, in de koude maanden is er veel minder vraag naar dit soort zonaanbidders dan wanneer de dagen weer lengen. En je weet: minder vraag zorgt voor lagere prijzen. Bovendien heb je dan nog de hele winter om je nieuwe speeltje gereed te maken en eventueel naar jouw smaak aan te kleden!

Een compacte, redelijk betaalbare roadster is tegenwoordig een uitgestorven ras. Alleen Mazda’s MX-5 houdt dapper stand; tweelingbroer Fiat 124 is met stille trom vertrokken. Een verre voorvader daarvan was de geinige Barchetta. Die portretteren we naast good old MX-5. Roadster is een Engels woord, dus een Britse vertegenwoordiging mag niet ontbreken. Die vonden we in de MG TF. Een leuk trio voor de mooie dagen!      

Fiat Barchetta 1.8-16V – 2003 – 126.559 kilometer – €6.940 

Op de vraag wie de grootste zonaanbidders zijn, Britten, Italianen of Japanners, zouden wij de Zuid-Europeanen vermoeden, dus trappen we af met de Fiat Barchetta. Deze Fiat Barchetta laat precies zien wat we hierboven bedoelen: de 9-XFS-15 (import, bouwjaar april 2003, dus vlak vóór de facelift) wordt eerlijk door de verkoper in de etalage gezet: met enkele gebruikssporen (onder meer een barst in achterbumper) en een niet goed koelende airco. Mooi klusje om in de wintermaanden zelf te fixen, bijvoorbeeld voor het wisselgeld van onze €7.500. Dit ‘bootje’ wordt afgeleverd inclusief beurt mét verse distributieriem. Fijn! Aanvankelijk (vanaf 1995) was de 1.8 (eigenlijk 1.7) niet foutloos, maar allengs nam de betrouwbaarheid toe. Een nieuwe riem geeft dan nog extra zekerheid. Wat wel altijd bleef, is het lekker felle karakter van de 130 pk machine met tijdens accelereren een wat rauw motorgeluid. Dat kan zo’n sportwagentje echter prima hebben!

Toch weet de Barchetta niet op alle punten het echte roadstergevoel op te wekken. Zeker, je zit aardig ingekapseld en kijkt uit op een sportief dashboard met daarachter de fraai gewelfde motorkap, maar hij stuurt ook wat licht, schakelt niet ‘kort’ genoeg en het onderstel is vrij comfortabel afgestemd. Hieraan zie je de verwantschap met de ‘brave’ Punto. Is dat nadelig? Nou, als je graag het circuit opgaat, lijkt ons de TF een dankbaarder alternatief, terwijl de MX-5 het beter zal doen op bergpassen. De Barchetta is meer een boulevardcruiser. Of anders gezegd: voor de beginnende roadsterrijder misschien nog wel het meest geschikt. Hij daagt je niet uit, maar staat paraat als je daarom vraagt. Bovendien zorgt de Punto-afkomst ervoor dat veel onderdelen uitwisselbaar zijn en dus geen klauwen met geld hoeven te kosten. Nog een voordeel: van alle generaties MX-5 gezamenlijk zijn er inmiddels meer dan een miljoen stuks gebouwd, de Barchetta rolde ‘slechts’ 58.000 maal van de lopende band. Exclusiviteit gegarandeerd, dus! 

   

Signalement

Merk Fiat 
Type Barchetta 1.8-16V    
Bouwjaar april 2003
Kilometerstand 126.559
Vraagprijs €6.940 
Waar te koop? Automobielbedrijf Van As, Apeldoorn

Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.747 cc
Max. vermogen 96 kW/130 pk bij 6.300 tpm
Max. koppel 164 Nm bij 4.300 tpm
Bagageruimte 165 l 
Max. aanhanger geremd 450 kilo
Gem. verbruik 1 op 11,8
0-100 km/h 8,9 s
Topsnelheid 200 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave

MG TF 135 – 2002 – 85.812 kilometer – € 7.749

We lopen – eveneens in Apeldoorn – tegen deze MG TF aan, die juist iets boven ons budget ligt. Toch zouden we best wat munten willen bijleggen: drie Nederlandse eigenaren hebben er in 21 jaar nog geen 86.000 kilometer mee afgelegd. De 86-JJ-GL heeft dus een rustig leventje geleid en zo ziet hij er ook uit: strakke passingen in al het plaatwerk én de kapaansluitingen. Onder die kap ontwaren we een luxe interieur met stoelen die met een combinatie van leer en alcantara zijn overtrokken. Het nephout op dashboard en stuur is daarentegen overbodig.

De merkhistorie speelt eveneens een rol, maar de Barchetta is exclusiever. MG F en TF waren samen namelijk goed voor ruim 117.000 exemplaren. Dat zal zeker te maken hebben gehad met de opzet van deze vierwieler: met zijn dwarsgeplaatste middenmotor à la Toyota MR2 biedt hij ontegenzeggelijk meer speelplezier dan de Italiaan, maar je moet wel meer ervaring hebben om dit er ook daadwerkelijk uit te halen. Het lastige – of juist fijne – is: met zijn directe besturing en de gewillige 1800-motor direct achter je trommelvliezen dweept de auto je steeds verder op, totdat de limiet is bereikt. Dan is het alle hens aan dek om de boel weer in het gareel te krijgen, mede omdat hulpmiddelen als ESP en traction control ontbreken. ABS en twee airbags, daar moet je het mee doen. Een allemansvriend zoals de Barchetta is de TF dus niet. Ook onderhoud is gezien de moeilijk bereikbare krachtbron niet voor iedereen (zelf) weggelegd. Gelukkig is zo’n TF op het gebied van betrouwbaarheid een stuk verbeterd ten opzichte van voorganger F, maar als betrouwbaarheid je belangrijkste uitgangspunt is, komt vanzelf de MX-5 bovendrijven. Vind je het een uitdaging om af en toe je roadster op het circuit uit te laten, dan is de exotische MG TF helemaal jouw auto.  

Signalement 

Merk MG
Type TF 135  
Bouwjaar april 2002
Kilometerstand 85.812
Vraagprijs €7.749
Waar te koop? Frans Wientjes Auto’s, Apeldoorn

Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.796 cc
Max. vermogen 100 kW/136 pk bij 6.750 tpm
Max. koppel 165 Nm bij 5.000 tpm
Bagageruimte 210 l 
Max. aanhanger geremd n.b.
Gem. verbruik 1 op 12,7
0-100 km/h 8,8 s
Topsnelheid 205 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Mazda MX-5 1.8 Touring – 2006 – 177.322 kilometer – €7.440 

Het is niet moeilijk om voor €7.500 een Mazda MX-5 te vinden. Ook niet voor veel minder trouwens, maar dan zit je vast aan oude en vaak roestige exemplaren. Binnen ons budget kwamen we deze Mazda MX-5 tegen: een pak jonger dan de andere twee, maar behept met een hogere kilometerstand. De 60-ST-JT (drie voormalige eigenaren) is dus gebruikt waarvoor hij is bedoeld: rijden! Terecht, want al vanaf de eerste meters merk je aan alles dat deze derde generatie MX-5 (de zogeheten NC) een échte roadster is: een lekker ingekapselde, lage zit met voor je neus een aantrekkelijke klokkenwinkel en een zeer direct stuur- en schakelgedrag.

Het is één en al sportiviteit en dankzij het leeggewicht van 1.055 kilo heb je aan de 126 paarden uit de 1800 ook hier genoeg om vlot onderweg te zijn. Naar een kronkelige bergpas of dijkweg bijvoorbeeld, want de Japanner rijgt met bijna voelbaar plezier de bochten aaneen. Hier betaalt de achterwielaandrijving zich uit, in combinatie met de multilink-ophanging rondom. Het onderstel van de TF is exact hetzelfde, de op de Punto gebaseerde Barchetta heeft voorwielaandrijving in combinatie met onafhankelijke McPherson-wielophanging voor en achter. Onze ervaring leert dat achter het wat nuchtere interieur een goede bouwkwaliteit schuilgaat; beter dan de Barchetta en de TF, met name als de jaren gaan tellen. De relatief jonge leeftijd van de Japanner is bovendien prettig wat betreft de veiligheids- en luxe-voorzieningen aan boord. We noemen zaken als zijairbags, ESP en traction control, maar bijvoorbeeld ook een windscherm dat de andere twee moeten ontberen. Een nadeel is de beperkte opbergmogelijkheid (slechts 150 liter) en natuurlijk de successtory van de MX-5. Sinds 1989 zijn er meer dan een miljoen van gebouwd en daarmee is het de succesvolste roadster aller tijden. Daardoor rijd je er niet zo bijzonder bij als in de Fiat of de MG.         

Signalement

Merk Mazda
Type MX-5 1.8 Touring
Bouwjaar april 2006
Kilometerstand 177.322
Vraagprijs €7.440
Waar te koop? Autohuis Zeewolde, Zeewolde

Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.798 cc 
Max. vermogen 93 kW/126 pk bij 6.500 tpm  
Max. koppel 167 Nm bij 4.500 tpm 
Bagageruimte 150 l
Max. aanhanger geremd n.b. 
Gem. verbruik 1 op 13,7
0-100 km/h 9,4 s
Topsnelheid 196 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

 

Welke van deze compacte roadsters past bij jou?

Samenvattend: de MX-5 is geschikt voor diegenen die de Barchetta zijn ontgroeid, terwijl de TF de meest ervaren MX-5-rijders zal kunnen bekoren. Zo zouden we het in het kort willen zeggen. En minder kort? De Barchetta is het meest exclusief, maar onderhuids is het veel Punto, met alle plus- en minpunten van dien. De TF is qua merk en motoropstelling de exoot van de drie en daardoor het minst een allemansvriend. Dat laatste is de MX-5 juist wel: je rijdt er zo in weg en ervaart elke meter het pure roadstergevoel, zonder dat je bang hoeft te zijn dat het snel stuk gaat. Geen wonder dat hij zo populair is!      

Lezersreacties (99)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.