Deze grote sedan van Hyundai had je in 1984 voor de prijs van een Opel Kadett
Hyundai Stellar op Ford Taunus-basis
Grote SUV's als de Santa Fe en de Ioniq 9 zorgen ervoor dat Hyundai tegenwoordig wel serieus genomen wordt. Met de eerste flinke sedan lukte dat ruim 40 jaar geleden niet. Aan de andere kant, je had voor de prijs van een Opel Kadett wel een flinke auto! Een terugblik op de Hyundai Stellar.
In het nieuws kun je bijna niet meer om het begrip importheffingen heen. Die term speelt ook in dit verhaal een rol, omdat Zuid-Korea in de jaren 80 nog werd aangemerkt als ontwikkelingsland. Daardoor waren in elk geval auto’s die daarvandaan kwamen vrijgesteld van zulke heffingen, iets waar de importeur van Hyundai natuurlijk handig garen bij spon. Zo kon het gebeuren dat de nieuwe Stellar, een royale vierdeurs sedan, in het voorjaar van 1984 in Nederland voet aan wal zette met zeer vriendelijke prijskaartjes. Je had ’m met een amechtig 1.4-motortje al voor 17.795 gulden. Zou je achttien groene briefjes onder de neus van een Opel-verkoper laten wapperen, dan wilde hij hoogstens een kaler-dan-kale Kadett voor je bestellen. De afgebeelde Stellar 1.6 SL, die we eens voor AutoWeek Classics voor de lens hadden, kostte zomaar 3.000 gulden minder dan een even grote Mazda 626 of Ford Sierra.
Stellar was gebaseerd op Ford Taunus
De lezer voelt nu een ‘maar’ aankomen, en die was er ook: de Stellar kwam misschien over als de zoveelste Aziatische inzending voor de Europese markt, maar hij was technisch veel minder verfijnd. Zo was het onderstel identiek aan dat van de oude Ford Taunus, een auto die Hyundai eerder in licentie had gebouwd. Mede dankzij een niet bijster nauwkeurig gelokaliseerde starre achteras en fietspompen als dempers dweilde de Stellar bij elke wegoneffenheid alle kanten op, behalve de juiste. De importeur zag zich daarom genoodzaakt om op alle auto’s moderne dempers, veren en banden te monteren. Het resultaat was in positieve zin heus merkbaar, maar nog altijd was de grote Hyundai op dynamisch vlak geen partij voor zijn concurrenten. De motor kreeg wel een voldoende. Dit was een door de Koreanen in licentie gebouwd, wat lawaaiig, maar robuust Mitsubishi-blok. De Stellar-koper kon het waarschijnlijk allemaal worst zijn, want de nieuwe, grote en uiterst luxueus uitgevoerde Koreaan moet in de straat beslist een bezienswaardigheid zijn geweest. Wat dat betreft stapt de nieuwe Ioniq 9 – eveneens een grote, opvallende en luxueuze Koreaan – onbewust in de versleten slippers van zijn verre voorvader.