Deze elektrische BMW i7 heeft de heilige graal van accutechniek
'Nog niet klaar voor productie'
BMW heeft fonkelnieuwe testexemplaren van de inmiddels drie jaar oude elektrische i7 op pad gestuurd. Dat doet het natuurlijk niet zonder reden. De BMW i7 is namelijk voorzien van solid-state-batterijen.
De BMW 7-serie en het elektrische equivalent daarvan – de i7 – zijn inmiddels drie jaar oud. Het tweetal wordt spoedig gefacelift en gecamoufleerde exemplaren zijn – ingepakt en wel – al in het openbaar gesnapt. In dit artikel speelt een testexemplaar van de BMW i7 de hoofdrol die niet is volgehangen met verhullend stickerwerk. De auto op de foto's is dan ook geen gefacelifte BMW i7, maar is tóch interessant. Hij heeft namelijk geen traditionele lithium-ionaccu's, zoals een reguliere BMW i7, maar solid-state-accu's!
Voor wie het gemist heeft: solid-state-accu's worden gezien als de grote volgende stap op het gebied van accutechnologie. Ze hebben een hogere energiedichtheid en zijn opgewassen tegen hoge temperaturen. Daarbij zouden ze een langere levensduur hebben dan traditionele lithium-ionaccu's of LFP-batterijen. Lithium-ion-exemplaren hebben een vloeistof als verbinding tussen de twee polen. Bij solid-state-accu's betreft het een vaste stof. Mercedes-Benz stuurde onlangs een EQS met solid-state-accu's op pad, Dodge doet in Amerika binnenkort hetzelfde met een reeks test-Chargers. Nu stuurt BMW een variant van zíjn vlaggenschip met dergelijke accu's in de bodem naar buiten.
De solid-state-accu's in de BMW i7 zijn exemplaren van Solid Power, een bedrijf waarmee BMW zijn samenwerking in 2022 flink uitbreidde. BMW zegt dat het gelooft in een toekomst waarin solid-state-batterijen een belangrijke rol spelen. Helaas vermeldt BMW niet hoe ver de BMW i7 met zijn solid-state-elektrohart kan rijden. Helemaal klaar voor productie is de techniek dan ook niet, zo zegt BMW. "Verdere ontwikkeling is nodig om de ASSB-techniek concurrerend te kunnen aanbieden."