Deze coupé-cabriolets koop je voor €10.000
Handige opvouwbare hardtop
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
In gesloten toestand waren het niet de fraaiste verschijningen en de kaptechniek kan na verloop van tijd gevoeligheden vertonen, maar met ons wisselvallige klimaat kan het een uitkomst zijn: de kleine gezinscabriolet met hard dak. In no time transformeer je hem tot coupé. Ondanks alle voors en tegens mogen we best blij zijn met de zogeheten CC’s (Coupé Cabriolet), want welke fabrikant biedt tegenwoordig nog een redelijk betaalbare cabriolet aan? We portretteren drie exemplaren uit recente, maar helaas vervlogen tijden. Ons budget: 10 mille.
Peugeot 308 CC Sport Pack 1.6VTi - 2012 - 103.279 kilometer - €9.950
Het lijkt wel een aflevering van Andere Tijden: niet alleen portretteren we drie compacte hardtop-cabrioletten, ze stonden destijds ook alle drie nog met dieselmotoren in de prijslijsten! Wij houden het gewoon bij benzine en trappen af met deze Peugeot 308. De aanbieder is optimistisch over de geïmporteerde Fransman, want deze spreekt over een “onderhoudsvrije distributieketting die niet vervangen hoeft te worden in plaats van een riem”. Daar denken wij het onze over ... Evenwel kost garantie extra en dan geldt het nog enkel het draaiende gedeelte van motor en versnellingsbak. Kleine gelukjes: in plaats van de gevoeliger THP is een atmosferische VTi gemonteerd, de kilometerstand is relatief laag en er is een volledig ingevuld onderhoudsboekje aanwezig. Die 120 pk sterke 1.6 heeft overigens een beste kluif aan de 1.455 kilo zware vierwieler. Anderzijds toer je in een topless-mobiel en race je niet.
Dat toeren doe je in een fraai sportief interieur. De TT-937-J (februari 2012, vanaf oktober 2018 in ons land en sindsdien toch al drie eigenaren gehad) heeft sportstoelen, een fraaie klokkenwinkel en behoorlijk wat chroomaccenten. Franse fabrikanten sturen hun auto’s doorgaans lekker aangekleed de asfaltwei in. Met onder andere cruise en climate control, parkeersensoren achter, uitgebreide audio inclusief Bluetooth, led-dagrijdverlichting, regen- en lichtsensoren en automatisch inklappende buitenspiegels is dat ook bij deze occasion het geval. Inzittenden hebben minder ruimte dan in de Eos, de bagageruimte is behoorlijk royaal (403 liter, met geopende kap 277 liter). Onderweg ervaar je het gewicht van de 308 CC wel, in die zin dat in sneller genomen bochten de achterkant duidelijk in beweging komt, wat de balans verstoort. Overigens wordt het nimmer tricky: het ESP grijpt tijdig in, maar het is helder dat deze zonaanbidder geen gooi-en-smijtvoertuig is. Voor comfortzoekers des te meer: het volumineuze meubilair zit prima en dankzij het windscherm zit je ook open aardig uit de wind.
Signalement
Merk Peugeot
Type 308 CC Sport Pack 1.6VTi
Bouwjaar februari 2012
Kilometerstand 103.279
Vraagprijs €9.950
Waar te koop? Waardenburg Auto’s, Amersfoort
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.598 cc
Max. vermogen 88 kW/120 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 160 Nm bij 4.250 tpm
Bagageruimte 403 l (bij geopende kap 277 l)
Max. aanhanger geremd 1.200 kilo
Gem. verbruik 1 : 14,5
0-100 km/h 12,9 s
Topsnelheid 195 km/h
Renault Mégane Coupé-Cabriolet 2.0 16V 140 Dynamique - 2012 - 123.581 kilometer - €9.999
Eveneens uit La Douce France komt deze witte Renault Mégane. Dezelfde leeftijd als de 308, wat meer kilometers, maar origineel Nederlands en in zijn héle carrière drie eigenaren gehad. De prijs is gelijkwaardig, over garantie echter geen woord. Als occasion is de 16-SZP-9 niet helemaal gelijkwaardig, want zowel motorisch als qua uitrusting weet de Mégane de 308 te verslaan. In het vooronder een - eveneens ongeblazen - tweeliter, goed voor 140 pk, die aan een sequentiële automaat gekoppeld zit. Maar ondanks de toevoeging ‘Dynamique’ nodigt deze occasion eveneens vooral uit tot ontspannen rijden en valt het brandstofverbruik in toom te houden. De Mégane C-C (leeggewicht 1.515 kilo) toont zo’n beetje hetzelfde weggedrag, maar doet dat in combinatie met een carrosserie die net wat minder stijf is. Neem daarbij de nogal ongevoelige besturing plus het weinig zijdelingse steun gevende maar wel comfortabele leren meubilair, en je begrijpt dat actieve rijders beter elders kunnen winkelen.
Eveneens comfortabel is het royale uitrustingsniveau. Keyless go, parkeersensoren rondom, navigatiesysteem en elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen moet z’n landgenoot ontberen. De Mégane heeft weer geen inklapbare buitenspiegels én - foei! - geen hoofdairbags. Desondanks scoorde -ie destijds vijf sterren in de EuroNCAP-crashtest. De 308 behaalde eveneens deze topscore, de Eos bleef steken op vier sterren. Als extra troef biedt de Mégane nog een panoramadak. Dat meet bijna een vierkante meter en geeft bij gesloten kap toch een prettig ruimtelijk gevoel. Al deze goodies maken zo’n gebruikte Mégane Coupé-Cabriolet tot een aardig ‘volle’ auto, waarbij we ons kunnen voorstellen dat velen daarvoor vallen. Maar liefde daarvoor maakt tevens een beetje blind. Da’s niet direct negatief bedoeld, maar beoordeel je de 308 en de Mégane op elk van hun merites, dan komt de 308 als geheel toch wat meer coherent over.
Signalement
Merk Renault
Type Mégane Coupé-Cabriolet 2.0 16V 140 Dynamique
Bouwjaar januari 2012
Kilometerstand 123.581
Vraagprijs €9.999
Waar te koop? Autobedrijf Jentje Zantema, Joure
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.997 cc
Max. vermogen 103 kW/140 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 195 Nm bij 3.750 tpm
Bagageruimte 417 l (bij geopende kap 211 l)
Max. aanhanger geremd 750 kilo
Gem. verbruik 1 : 12,5
0-100 km/h 10,3 s
Topsnelheid 195 km/h
Volkswagen Eos 1.4 TSI BlueMotion Highline - 2012 - 161.194 kilometer - €9.995
Na twee topless Fransen nemen we een kijkje bij onze Oosterburen. Ooit was daar de keuze met een Ford Focus CC, Opel Astra TwinTop en Volkswagen Eos in de oben ohne-categorie nog groter. Wij kozen voor dit laatste model en kwamen in onze database deze Volkswagen Eos tegen: met zijn leeftijd en prijs is hij te vergelijken met de vertegenwoordigers uit het land van Marianne, maar met duidelijk meer ervaring. Dat, de aanwezigheid van een TSI-motor en het zwijgen over garantie doet behoedzaamheid betrachten. Aan de pluskant noteren we slechts twee ex-eigenaren en een volledige onderhoudshistorie van deze origineel Nederlandse auto.
Het dakmechanisme van de Eos is nog wat ingewikkelder, omdat het deel boven de voorstoelen zich laat openschuiven, wat een targa-gevoel geeft. Mede hierdoor wederom plussen en minnen: aan de pluskant noteren we een minder gekunsteld uiterlijk wanneer het dak gesloten is, maar ook een forse factuur wanneer een defect aan het dak optreedt. Al eerder aangegeven: inzittenden hebben in de Eos de meeste ruimte, wat ten koste gaat van de bagageruimte, maar indien nodig biedt de Eos het hoogste geremde trekgewicht.
Die inzittenden kijken tegen een degelijk, maar inmiddels aardig belegen dashboard aan. Hier ging ‘goed’ boven ‘leuk’. Wel zit de Highline ruim in z’n spullen. Op de leren bekleding en de elektrische verstelbare voorstoelen na, komt -ie aardig in de buurt van de Renault, maar hij oogt iets minder af dan beide Fransen. Indien goed onderhouden, is de krachtbron een prettige. Vooral het hoge koppel bij lage toerentallen maken er een vrij levendig geheel van, daarbij geholpen door de vrij trefzekere zesbak. Een mooi verbruik is een aardige bonus. Op de weg loopt de Eos evenmin over van inspiratie en dynamiek, maar voelt vertrouwenwekkend en wat meer solide aan, met name ten opzichte van de Mégane. Al met al is zo’n Eos dus eerst en vooral een echte Volkswagen.
Signalement
Merk Volkswagen
Type Eos 1.4 TSI Bluemotion Highline
Bouwjaar april 2012
Kilometerstand 161.194
Vraagprijs €9.995
Waar te koop? DJN Auto’s, Nijkerk
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.390 cc, turbo
Max. vermogen 90 kW/122 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel 200 Nm bij 1.500 tpm
Bagageruimte 380 l (bij geopende kap 205 l)
Max. aanhanger geremd 1.400 kilo
Gem. verbruik 1 : 16,1
0-100 km/h 10,9 s
Topsnelheid 198 km/h
Met welke hardtop-cabriolet zou jij de zomer in willen gaan?
Al sinds de jaren 30 van de vorige eeuw kennen we hardtop-cabriolets, denk aan de Eclipse-modellen van Peugeot. Tot recent had dit Franse merk een dergelijke kapconstructie voor zijn oer-308, hier geportretteerd. Samen met Mégane, Eos, Focus CC en Astra TwinTop toont deze een beeld van een vrij recent verleden, maar die tegenwoordig helaas bijna ondenkbaar is. Welke van deze tot coupé te transformeren zonaanbidders heeft jouw voorkeur?