Designreview Suzuki e-Vitara: 'Best getekende Suzuki in jaren'

Onverwacht sterk

Designreview Suzuki e-Vitara

Suzuki komt met zijn eerste elektrische auto. De compacte SUV heet e-Vitara en ziet er volgens autodesigner Niels van Roij onverwacht sterk uit. In deze designreview legt hij uit waarom.

Suzuki heeft zijn eerste massaproductie batterij-elektrische voertuig (BEV) onthuld, de e-Vitara. Het ontwerp is duidelijk gebaseerd op het conceptmodel eVX, de Emotional Versatile Cruiser, die werd getoond op de Auto Expo in India in januari 2023. Buiten de naam is er weinig op aan te merken, behalve dan dat het een kundig gevormd ontwerp is. In eerste instantie lijkt het wellicht op een pre-productie concept – een auto met wat grotere wielen en verlaagde ophanging, met een aantal typische concept-car keuzes. Maar dit is echt een volledig ander ontwerp dan de productieauto, die geen panelen deelt met de concept-car. Zo zijn bijvoorbeeld de portieren anders gevormd, lopen de deelnaden van de klep bij de concept-car fraai onder een hoek en is de huid van de concept-auto van een net wat hardere vormtaal.

Suzuki eVX

Suzuki eVX Concept

Suzuki eVX Concept

De essentie van het goed getekende concept model is echter opvallend sterk vertaald naar productie, voor de e-Vitara. En, voor het eerst in vele jaren, levert dat een Suuki-middenklasser op die daadwerkelijk prettig op het netvlies ligt. Dat kon je absoluut niet zeggen van die verschrikkelijk getekende Vitara en Baleno, met hun uitermate klunzig gevormde carrosserien, grofstoffelijke surfaces en geforceerde koplampen, achterlichten en andere graphics.

Het ontwerpthema van de e-Vitara is door de Japanners High-Tech & Adventure genoemd. Een weinig originele naam voor een wellicht nog steeds niet heel verrassend, maar wel consistent en goed uitontwikkeld nieuw stukje Suzuki merk-dna.

Het exterieurontwerp kenmerkt zich door forse wielen met een diameter die groot genoeg is om de wielkasten goed op te vullen. De wielen staan ver naar buiten toe, waardoor er minder overbeet van de carrosserie over de wielen is, zoals bij de Baleno het geval was. Bovendien zijn de velgen voorzien van surfaces die matchen met die van de body.

Het ontwerp van deze nieuwe Suzuki is bovendien veel verfijnder, moderner en meer consistent gestyled dan voorgaande soortgelijk gepositioneerde modellen. Zet je die Suzuki's ernaast, dan zijn de veel prettigere proporties van de nieuweling direct goed zichtbaar.

Suzuki e Vitara

Het ontwerp kent stevige blisters boven de wielen die door hun knoestige voorkomen stevigheid uitstralen toekennen aan het ontwerp. De flanken ogen zo in met name driekwart aanzicht sterk. 

Het is tekenend dat ondanks de enorme progressie in design, de nieuwe esthetische stappen voor Suzuki’s marketing team klaarblijkelijk on-interessant waren. Een designverhaal uitschrijven dat langer was dan een tweetal nietszeggende zinnen kon er niet vanaf. Er is nergens wat over te vinden, zelfs niet in persberichten. Bovendien bleek het budget niet toereikend te zijn voor een setje fatsoenlijke foto’s. Daarmee zou het model aanmerkelijk meer aansprekend ogen. De afbeeldingen kunnen zoveel meer over de vorm van de e-Vitara zeggen dan de geheel sjeuloze CAD-renderings die de Japanners nu gebruiken.

Suzuki e Vitara

 

Suzuki e Vitara

 

Suzuki e Vitara

Het is hopen op meer aansprekende beelden en teksten over de prestatie die het designteam heeft geleverd. Dat is deze Suzuki e-Vitara absoluut waard.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.