Designreview Cupra Terramar: ‘Latijns getekend, maar wel met de handrem erop’
MQB, dus forse overhang
Cupra breidt het gamma uit met de Terramar. In deze designreview het oordeel van autodesigner Niels van Roij over het design van de nieuwste uiting van Cupra, het meest dynamische merk binnen het Volkswagen-concern.
Van de flank bekeken zijn de verhoudingen tussen carrosserie en zijramen van deze zoveelste SUV van Cupra zo gekozen dat deze optisch een beschermend effect aan de inzittenden geven Erg opvallend is de schouderlijn niet, maar de hoeveelheid glas is – in vergelijking met vergelijkbare SUV's – voorzichtig minder. Een lage daklijn en een hoge taillelijn zijn typische automotive-designideeën om auto’s sportiever of zelfs meer sinister te laten ogen. Dat is bekend van onder meer de Chrysler 300C, waarbij deze optische illusie in sterke mate werd uitgevoerd.
Veel sportauto’s hebben een soortgelijke optisch lage daklijn door een omhoog gebrachte schouderlijn en daarmee naar boven geknepen DLO-vorm: een hoge flank dus, die de passagiers een gevoel van 'zitten in' in plaats van 'zitten op' geeft.

Aston Martin Vantage
De auto oogt door een hoge schouderlijn dynamisch, sterk. Deze verhoudingen verbeteren zelfs de stance van de auto. Het waterhoofdeffect, dat een grote hoeveelheid glas in een auto-ontwerp kan veroorzaken, wordt sterk verminderd door deze hoge schouderlijn.
De Fiat Multipla is een voorbeeld van diametraal het tegenovergestelde effect. Deze auto kent een extreem lage taillelijn, met daardoor zeer veel glasoppervlak.
Terug naar de Cupra Terramar. Deze sportieve SUV – dat zijn ze ondertussen op de grootste Range Rover na bijna allemaal – laat van voren een krachtig gezicht zien, behoorlijk agressief zelfs. Volgens het merk wordt deze voorzijde gekenmerkt door zijn sharknose.
Terramar: krachtig, bijna agressief gezicht
Er is inderdaad een negatieve, naar beneden wijzende surface die de koplampen verbindt. Een echte sharknose is dit echter niet te noemen, al is een daadwerkelijke puntige, naar beneden hellende neus gezien de voetgangersveiligheidseisen tegenwoordig ook niet meer te produceren.

BMW 6-serie, de ultieme sharknose!
In de voorzijde van de Terramar is de nieuwe signatuur van het merk met driehoeksvormen in de lampen toegepast. Het logo wordt omlijst door twee lijnen die sculptuur en dynamiek toekennen aan de oppervlakken van de voor een SUV relatief lange motorkap.
De voorzichtig sportieve, maar vooral ook generieke vormen en verhoudingen van de voorkant verzwakken behoorlijk naar de zijkant. Daar worden volumes en lijnen minder expliciet uitgesproken.
De proporties van de Cupra Terramar worden versterkt door de wielen, die verkrijgbaar zijn in maximaal 20 inch. Zelfs de grootste wielen verhullen echter niet de enorme overhang die het MQB EVO-platform van Volkswagen nu dicteert aan zijn ontwerpers.
Bekijken we het ontwerp van de flank meer tot op detail, dan zien we een aardig uitgevoerde, maar niet meer dan middle-of-the-road getekende auto. Chinese autofabrikanten deden dit een jaar of vijf of tien geleden ook, Koreaanse nog wat langer geleden.
Te herkennen aan zijn surfacing of grafische elementen is deze Terramar allerminst. Ook de haaienvin, die de D-stijl vormt, kennen we van andere fabrikanten, zoals Opel.
De achterkant van de Terramar heeft als hoofddoel zijn proporties optisch zo breed mogelijk neer te zetten om de aanwezigheid van het ontwerp te vergroten.
De zwarte insert in de achterbumper eronder, die als diffusor door moet gaan, contrasteert met de andere elementen van het ontwerp, met name als de kleur van de carrosserie licht is. Daarmee helpt hij de proporties optisch lichter te maken, omdat we het onderste zwarte deel minder lezen.
Het geïntegreerde en verlichte logo staat centraal in een baan van rood tussen de achterlichten. Hier ook wederom een generiek idee: de zoveelste horizontale ledbar-unit. Aardig uitgevoerd, maar het idee is allesbehalve origineel.
Dat geldt voor de gehele Cupra Terramar. De auto oogt voorzichtig Latijns, maar kent weinig uitgesproken oppervlakken, grafische elementen en proportionele oplossingen. Het ontwerp is daarmee consistent aan ander werk uit het Volkswagen-conglomeraat: risicomijdend, onverschillig naar de markt en met een gebrek aan enthousiasme en werkelijke betrokkenheid bedacht.
Had je deze auto's al gezien?

Cupra Terramar VZ Performance | 360 graden camera | Achteruitrijcamera | Draadloze Apple CarPlay™, Android Auto™
- 2025
- 10 km

Cupra Terramar VZ Performance | 360 graden camera | Achteruitrijcamera | Draadloze Apple CarPlay™, Android Auto™
- 2025
- 10 km

Cupra Terramar VZ Performance | 360 graden camera | Achteruitrijcamera | Draadloze Apple CarPlay™, Android Auto™
- 2025
- 10 km