AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'Dertig miljard dollar extra voor GM'
47
Vlak voor de officiële deadline op 1 juni is er goed nieuws voor General Motors. De Amerikaanse overheid is bereid om maar liefst 30 miljard dollar aan krediet te verstrekken.
Dat meldden enkele hooggeplaatste regeringsfunctionarissen aan de Amerikaanse media. De 30 miljard dollar aan staatssteun komt bovenop de 19,4 miljard dollar die GM al van de regering-Obama heeft ontvangen. De Canadese overheid komt mogelijk met nog eens 9 miljard dollar extra steun op de proppen. Maar zelfs dan is de kans op een faillissement nog behoorlijk groot, aldus een insider.
Als de plannen doorgaan, wordt General Motors in feite een staatsbedrijf. Het concern betaalt in het herstructureringsplan 8 miljard dollar terug, de overige lening wordt omgezet in aandelen. Uiteindelijk krijgt de overheid zodoende een belang van 72,5 procent in General Motors. Dat percentage loopt terug naar 55 procent als de vakbond UAW akkoord gaat met een voorstel waarin de schuldenlast wordt omgezet in een belang van 17,5 procent en een optie op nog eens 2,5 procent.
Er is meer goed nieuws, want het tot nu toe onmogelijk geachte akkoord met de schuldeisers lijkt dan toch dichterbij. Minstens 35 procent van hen is voorstander van een herstructureringsplan waarin zij 10 procent van de aandelen krijgen en een optie hebben op nog eens 15 procent. Een aantal schuldeisers wijst het aanbod van de overheid echter af, omdat zij vinden dat er te veel rekening gehouden wordt met de belangen van de vakbonden.
Het nieuwe GM wordt volgens de huidige plannen gedurende een periode van 6 à 18 maanden een bedrijf met een meerderheidsbelang voor de Amerikaanse overheid. Daarna privatiseert de Amerikaanse overheid General Motors weer door de uitgifte van aandelen.
Als de plannen doorgaan, wordt General Motors in feite een staatsbedrijf. Het concern betaalt in het herstructureringsplan 8 miljard dollar terug, de overige lening wordt omgezet in aandelen. Uiteindelijk krijgt de overheid zodoende een belang van 72,5 procent in General Motors. Dat percentage loopt terug naar 55 procent als de vakbond UAW akkoord gaat met een voorstel waarin de schuldenlast wordt omgezet in een belang van 17,5 procent en een optie op nog eens 2,5 procent.
Er is meer goed nieuws, want het tot nu toe onmogelijk geachte akkoord met de schuldeisers lijkt dan toch dichterbij. Minstens 35 procent van hen is voorstander van een herstructureringsplan waarin zij 10 procent van de aandelen krijgen en een optie hebben op nog eens 15 procent. Een aantal schuldeisers wijst het aanbod van de overheid echter af, omdat zij vinden dat er te veel rekening gehouden wordt met de belangen van de vakbonden.
Het nieuwe GM wordt volgens de huidige plannen gedurende een periode van 6 à 18 maanden een bedrijf met een meerderheidsbelang voor de Amerikaanse overheid. Daarna privatiseert de Amerikaanse overheid General Motors weer door de uitgifte van aandelen.
Lees ook
Nieuws
AC GT SuperSport: klassiek design en dik 1.000 pk sterke V8
Nieuws
Hyundai Ioniq 5 Pure Edition: puur, maar niet kaal
Nieuws
Nieuwe BMW X5: met Neue Klasse-design de 3-serie achterna
Nieuws