Definitief: Toyota zet streep door Scion
Jongerenmerk is niet meer
Gisteren schreven we al dat het er sterk op leek dat Toyota geen heil meer zag in Scion. Vandaag is officieel bevestigd dat de Japanners een streep zetten door het Amerikaanse merk dat de jongere koper aan zich moest binden.
Het in 2003 opgerichte Scion was Toyota's submerk dat in de Verenigde Staten de Amerikaanse jonge koper aan zich moest binden. Nu is - na hardnekkige geruchten - definitief besloten om met het merk te stoppen.
Toyota meldt niet direct waarom Scion uit het portfolio wordt geschrapt, maar de Amerikaanse divisie heeft vooral de laatste jaren geen succesnummers meer weten te scoren. Wel zeggen de Japanners dat Toyota zelf nu aansprekend genoeg is voor jongeren, Scion zou daarom niet meer nodig zijn.
In een terugblik op met merk, krijgen we van Toyota interessante cijfers gepresenteerd. Zo was liefst 70 procent van de consumenten die een Scion kocht, een nieuwe koper voor Toyota. De helft van de kopers was 35 jaar of jonger.
Wie groot liefhebber is van Scions huidige modellenaanbod, die kunnen we geruststellen. De FR-S - Scions versie van de in de Verenigde Staten niet leverbare Toyota GT86 - gaat verder onder Toyota-vlag en ook de iA Sedan en de iM worden aan de Toyota familie toegevoegd. De tC wordt geschrapt en ook Scions variant van de aanstaande Toyota C-HR zal logischerwijs niet meer verschijnen.