De Volvo ES90 is standaard al compleet, maar meer is leuker - Back to basics
Standaard is zilver, luxer is goud
De Volvo ES90 is standaard lekker raar, zoveel is duidelijk. De hoge en langgerekte kruising tussen een SUV, een sedan en een stationwagon is altijd elektrisch en altijd indrukwekkend, maar wat krijg je allemaal nog meer voor de stevige basisprijs?
Volvo ES90 Core Single Motor Extended Range, €69.995
Dat ‘stevige’ in de vanafprijs bedoelen we vooral in absolute zin hoor, want voor de hoeveelheid auto is de 70k die Volvo vraagt echt niet raar. Voor dit geld heb je bijvoorbeeld ook de basisversie van de BMW i5 Touring. Die is ongeveer even lang en -toegegeven – een volwaardige stationwagon, maar heeft niet die extra wagenhoogte en blijft ook achter bij de Volvo als het gaat om laadsnelheid en actieradius. De basisversie van de Volvo ES90 heet officieel Single Motor Extended Range. Dat is de enige Single Motor met achterwielaandrijving en de meest efficiënte variant, maar toch komen de Twin Motor-modellen wel verder. Dat komt omdat die een grotere accu hebben, van 106 in plaats van 92 kWh. Op die manier voorkomt Volvo dat de duurdere uitvoeringen een kleinere actieradius hebben, en dat standpunt is wat ons betreft te verdedigen.
Evengoed komt de ES90 ook met basis-aandrijving 650 WLTP-kilometers ver, meer dan keurig uiteraard. Dat geldt ook voor het snelleden, want je pompt zo’n ES90 met 300 kW in 20 minuten ‘vol’. Keurig. Wie iets anders wil, moet trouwens ook meteen stevig de portemonnee trekken. De Twin Motor en Twin Motor Performanc-modellen bestaan alleen in combinatie met Ultra en Ultra Launch Edition-uitrusting, dus betaal je minimaal €85.995 voor een ES90 met vierwielaandrijving.
Tweemaal Launch
Nu de ‘Launch Edition’ toch is genoemd: daarvan zijn er twee. De Ultra Launch Edition is de allerduurste, en is er trouwens ook gewoon als achterwielaandrijver. Voor de meer bescheiden portemonnee is er de Plus Launch Edition, gebaseerd op – je verwacht het niet – de Plus. Het aantal uitvoeringen komt daarmee in totaal op vijf: je hebt achtereenvolgens de Core, Plus, Plus Launch Edition, Ultra en Ultra Launch Edition. Vandaag gaat het uiteraard vooral om de Core, de instapversie van de Volvo ES90. Goed nieuws: echt kaal is die auto zeker niet. 20-inch lichtmetaal, full led-verlichting rondom, adaptieve cruisecontrol, een (vast) panoramadak, de Lidar op het dak en elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen zijn gewoon standaard. Ten opzichte van de €4.000 duurdere Plus missen we wel de Bose-audio, het head-up display, het elektrisch verstelbare stuur, extra verstelmogelijkheden voor de stoelen en houtinleg met sfeerverlichting. Bovendien ziet het Plus-interieur er door een dashboard in ‘lederlook’ nog wat hoogwaardiger uit, en is de Core dus de enige ES90 zonder die aankleding.
Aan de buitenzijde is een Plus dan weer niet van een Core te onderscheiden. Allebei hebben ze standaard 20-inch wielen met 7 spaken en allebei zijn ze standaard uitgevoerd in Vapour Grey. Die tint doet ondergetekende wat aan grondverf denken, maar gelukkig is het dan ook de goedkoopste lak die je kunt kiezen. Voor alle andere kleuren betaal je €1.295. Het interieur is standaard bekleed in een kunstleer-achtig materiaal in het zwart, maar kan voor een luttele €275 in het lichtere ‘Cardamom’ worden uitgevoerd. Fraai.
De keuze van de auteur
Ik ben uiteraard verwend, maar niet zo verwend dat ik niet met een standaard ES90 zou kunnen leven. Ik zou er zelf altijd een lakkleurtje tegenaan gooien en voor het lichte interieur gaan. ‘Pilot Assist’ is helaas altijd optioneel en kost €2.495, maar in alle eerlijkheid wil ik best zelf sturen op de snelweg. Het ‘Climate Pack’ biedt stuurverwarming, koplampsproeiers en achterbankverwarming en is voor €795 zeker een overweging waard, maar geen noodzaak.
Plus Launch Edition, in 'Mulberry Red', met 'Chrome Pack' en een interieur in 'Dawn'. Fraai, toch?
Maar dat er zeker mee te leven is, betekent natuurlijk niet dat dit de ES90 is die je moet kiezen. Als het budget het toelaat, is het wellicht slim om nog een klein stapje omhoog te doen. Zelf denk ik dat de ‘Plus Launch Edition’ de sweet spot zou kunnen zijn. Die kost nog eens €500 meer dan de hierboven al omschreven Plus, maar dat is het gemonteerde ‘Climate Pack’ al waard. Als gratis bonus – ik houd mezelf graag voor de gek – krijg je dan een inchje grotere wielen, fraaiere bekleding en interieuraankleding en ‘Visal Park Assist’ met 360-graden-camera. Prima deal.
De Plus Launch Edition zou ik vervolgens laten uitvoeren in ‘Mulberry Red’, wat een mooi contrast vormt met het superlichte ‘Dawn’ interieur dat op de Core overigens niet eens leverbaar is. Het ‘Chrome Pack’ (€500) levert wat contrast langs de dorpel, best fraai op zo’n verder toch erg donkere auto. Vervolgens twijfel ik nog over één serieuzere optie: luchtvering. Dat kost €2.250, maar biedt vaak een flinke meerwaarde als het gaat om comfort en algehele luxebeleving. Proefrijden dus, maar weet dat deze uitvoering met luchtvering zomaar even €78.859 kost.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | ES90 Single Motor Core |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 68.580 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 245 kW / 333 pk |
Maximaal koppel | 480 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 92 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 5.000 mm / 1.942 mm / 1.554 mm |
Wielbasis | 3.102 mm |
Massa leeg | 2.341 kg |
Laadvermogen | 693 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden voor | 245/50R20Prijzen |
Banden achter | 275/45R20Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,9 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 16,1 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 650 km |
Had je deze auto's al gezien?

Volvo ES90 333PK Automaat Single Ext. Range Ultra
- 2025
- 1 km

Volvo ES90 333PK Automaat Single Ext. Range Ultra
- 2025
- 1 km

Volvo ES90 Single Motor Extended Range Ultra 92 kWh | Q1 levering | Stel zelf samen | Luchtvering | Geventileerd Nappa leder | 360 Camera | Elektrisch verstelbare achterbank | Massage stoelen
- 2026
- 5 km