De Volkswagen Tayron heeft zowaar standaard doorlopende lichtbalken – Back to Basics

Opvallend compleet, maar geen zevenzitter

Volkswagen Tayron Back to Basics
Volkswagen Tayron Back to BasicsVolkswagen Tayron Back to BasicsVolkswagen Tayron Back to BasicsVolkswagen Tayron Back to BasicsVolkswagen Tayron Back to BasicsVolkswagen Tayron Back to BasicsVolkswagen Tayron Back to BasicsVolkswagen Tayron Back to BasicsVolkswagen Tayron Back to Basics

De doorlopende lichtbalken van Volkswagen zijn meestal niet standaard, maar nu hebben we toch een auto gevonden die ze wel altijd heeft. Die auto is de Tayron, die in zijn goedkoopste vorm bovendien een plug-in hybride is.

Volkswagen Tayron 1.5 eHybrid Life Edition - € 53.490

Gisteren verscheen op deze site een dubbeltest online tussen de Mitsubishi Outlander en de Skoda Kodiaq. Als de auto van je keuze daar toch niet bij zit, maar je wel in dit segment shopt, is de Volkswagen Tayron misschien een goed alternatief. De Tayron is helemaal nieuw in Volkswagens line-up en vervangt als separaat model de Volkswagen Tiguan Allspace van weleer. Net als die Allspace is de Tayron vooral groter dan de reguliere Tiguan, maar anders dan de Allspace is het niet simpelweg een verlengde versie van Volkswagens middelgrote SUV.

Door de komst van de Tayron heeft Volkswagen meer dan ooit een direct alternatief voor de Skoda Kodiaq in huis, want die auto is ook altijd net wat groter en ruimer geweest dan een Tiguan. De Tayron deelt ook zijn grootste handicap met die Kodiaq, want beide modellen zijn als plug-in hybride niet als zevenzitter leverbaar. Dat is bij de Tayron extra pijnlijk, omdat de niet-plug-in hybride 1.5 eTSI hier fors duurder is dan de krachtigere PHEV. Je betaalt dus flink bij om een minder fijne en krachtige krachtbron te krijgen, alleen maar vanwege die derde zitrij. Bij Skoda is de mild-hybride juist goedkoper, een opvallend verschil.

Duurder dan de Kodiaq

Wie een zevenzitter wil, komt dus alleen hierom al snel bij Skoda uit. Voor plug-inhybridekopers is de keuze moeilijker, al blijft de Kodiaq ook dan goedkoper dan de Tayron. Een Kodiaq PHEV is er vanaf €48.990, een Tayron PHEV – en daarmee ‘een Tayron’ -  vanaf €53.490. Voor dat geld krijg je dan wel meteen een 4,8 meter lange SUV met 204 pk, een zestraps DSG-automaat en een elektrisch rijbereik van 123 kilometer, maar weer geen vierwielaandrijving. Dat heeft een Tayron namelijk nooit. Qua uitvoeringen houdt Volkswagen het lekker overzichtelijk en biedt het merk alleen de Life Edition en de R-Line Edition aan, waarbij laatstgenoemde zich onderscheidt met een panoramadak, massagestoelen, sportieve aankleding en een €5.000 hogere prijs.

Volkswagen Tayron Back to Basics

Geen stoelverwarming

Al het andere zit ook gewoon op de Life en dat betekent dat iedere Tayron is voorzien van onder meer climatecontrol met drie zones, navigatie, een uitgebreid digitaal instrumentarium, een adaptief onderstel, lichtmetaal en zelfs zonwering achter. Elektrische stoelverstelling en stoel- en stuurverwarming zijn dan weer niet aanwezig, wat je als een missertje zou kunnen ervaren op zo’n toch forse, luxe en dure SUV. Dit is op te lossen door een van de beschikbare optiepakketten, waarbij je afhankelijk van de verdere extra’s €550 of €2.990 betaalt om stoelverwarming te krijgen. In het laatste geval zitten er dan ook meteen (extra) ergonomische voorstoelen met massage, stoelventilatie, lederen bekleding en stuurverwarming bij en is je Tayron ook zonder R-Line ineens wel heel compleet.

Volkswagen Tayron Back to Basics

Ook aan de buitenkant is goed te zien dat Volkswagen de Tayron vrij hoog positioneert. Waar andere Volkswagens standaard worden afgeleverd met simpele koplampen en achterlichten zónder doorlopende ledstrip (zelfs de Passat en ID7), krijgt de Tayron die ‘feestverlichting’ standaard mee. Ook heeft de auto standaard keurig 17-inch lichtmetaal en zijn zijruiten en dak afgewerkt met strips en rails met een fraai laagje chroom.

De keuze van de auteur

Ondanks de uitstekende standaarduitrusting van de Tayron is er nog best wat te kiezen bij dit model. Dan bedoelen we uiterlijkheden, maar ook uitgebreide multimediapakketten met Harman Kardon-audio, rijassistentie met stuurhulp ‘Travel Assist’ (dus niet standaard), matrix-ledkoplampen en extra aankleding voor de bagageruimte. Een volledig volgehangen Tayron is ongetwijfeld heerlijk, maar met een wat redelijker insteek zou ik persoonlijk in ieder geval het ‘Comfort Pakket’ met stoel- en stuurverwarming aanvinken voor €490.

Volkswagen Tayron

Het ‘Travel Pakket’ (de spaties zijn origineel Volkswagen) is met een 230V-stopcontact, elektrische kindersloten en een verstelbare laadvloer ook fijn voor €290 en als het budget het toelaat, vink ik graag ook nog het panoramische schuif-kanteldak van €1.390 aan. O, en een elektrisch uitklapbare trekhaak van €1.190, want met 1.800 kg kan er best wat achter de Tayron.

Volkswagen Tayron

Vermoedelijk voor het eerst in deze rubriek kies ik voor optionele wielen, want 17-inch is toch wat klein voor de Tayron. Voor €590 schroeft Volkswagen er 18-inch Napoli-wielen op en het enige wat dan nog rest, is een kleur. Dat levert bij deze Volkswagen geen prijsstijgingen op, want alle beschikbare kleuren zijn zonder meerprijs beschikbaar. Omdat ‘mijn’ Tiguan al ‘Nightshade Blue’ is, ga ik vandaag voor  ‘Ultra Violet Metallic’. Ook mooi, al kost het donkerpaarse resultaat wel €56.662.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Tayron 1.5 eHybrid 204pk Life Edition
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 51.335

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.495 cc
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 1.500 tpm
Accu capaciteit (bruto) 26 kWh
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.792 mm / 1.866 mm / 1.668 mm
Wielbasis 2.788 mm
Massa leeg 1.839 kg
Laadvermogen 661 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden215/65R17Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,6 s
CO2-uitstoot (WLTP) 9 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.