De Volkswagen Tayron heeft zowaar standaard doorlopende lichtbalken – Back to Basics
Opvallend compleet, maar geen zevenzitter
De doorlopende lichtbalken van Volkswagen zijn meestal niet standaard, maar nu hebben we toch een auto gevonden die ze wel altijd heeft. Die auto is de Tayron, die in zijn goedkoopste vorm bovendien een plug-in hybride is.
Volkswagen Tayron 1.5 eHybrid Life Edition - € 53.490
Gisteren verscheen op deze site een dubbeltest online tussen de Mitsubishi Outlander en de Skoda Kodiaq. Als de auto van je keuze daar toch niet bij zit, maar je wel in dit segment shopt, is de Volkswagen Tayron misschien een goed alternatief. De Tayron is helemaal nieuw in Volkswagens line-up en vervangt als separaat model de Volkswagen Tiguan Allspace van weleer. Net als die Allspace is de Tayron vooral groter dan de reguliere Tiguan, maar anders dan de Allspace is het niet simpelweg een verlengde versie van Volkswagens middelgrote SUV.
Door de komst van de Tayron heeft Volkswagen meer dan ooit een direct alternatief voor de Skoda Kodiaq in huis, want die auto is ook altijd net wat groter en ruimer geweest dan een Tiguan. De Tayron deelt ook zijn grootste handicap met die Kodiaq, want beide modellen zijn als plug-in hybride niet als zevenzitter leverbaar. Dat is bij de Tayron extra pijnlijk, omdat de niet-plug-in hybride 1.5 eTSI hier fors duurder is dan de krachtigere PHEV. Je betaalt dus flink bij om een minder fijne en krachtige krachtbron te krijgen, alleen maar vanwege die derde zitrij. Bij Skoda is de mild-hybride juist goedkoper, een opvallend verschil.
Duurder dan de Kodiaq
Wie een zevenzitter wil, komt dus alleen hierom al snel bij Skoda uit. Voor plug-inhybridekopers is de keuze moeilijker, al blijft de Kodiaq ook dan goedkoper dan de Tayron. Een Kodiaq PHEV is er vanaf €48.990, een Tayron PHEV – en daarmee ‘een Tayron’ - vanaf €53.490. Voor dat geld krijg je dan wel meteen een 4,8 meter lange SUV met 204 pk, een zestraps DSG-automaat en een elektrisch rijbereik van 123 kilometer, maar weer geen vierwielaandrijving. Dat heeft een Tayron namelijk nooit. Qua uitvoeringen houdt Volkswagen het lekker overzichtelijk en biedt het merk alleen de Life Edition en de R-Line Edition aan, waarbij laatstgenoemde zich onderscheidt met een panoramadak, massagestoelen, sportieve aankleding en een €5.000 hogere prijs.
Geen stoelverwarming
Al het andere zit ook gewoon op de Life en dat betekent dat iedere Tayron is voorzien van onder meer climatecontrol met drie zones, navigatie, een uitgebreid digitaal instrumentarium, een adaptief onderstel, lichtmetaal en zelfs zonwering achter. Elektrische stoelverstelling en stoel- en stuurverwarming zijn dan weer niet aanwezig, wat je als een missertje zou kunnen ervaren op zo’n toch forse, luxe en dure SUV. Dit is op te lossen door een van de beschikbare optiepakketten, waarbij je afhankelijk van de verdere extra’s €550 of €2.990 betaalt om stoelverwarming te krijgen. In het laatste geval zitten er dan ook meteen (extra) ergonomische voorstoelen met massage, stoelventilatie, lederen bekleding en stuurverwarming bij en is je Tayron ook zonder R-Line ineens wel heel compleet.
Ook aan de buitenkant is goed te zien dat Volkswagen de Tayron vrij hoog positioneert. Waar andere Volkswagens standaard worden afgeleverd met simpele koplampen en achterlichten zónder doorlopende ledstrip (zelfs de Passat en ID7), krijgt de Tayron die ‘feestverlichting’ standaard mee. Ook heeft de auto standaard keurig 17-inch lichtmetaal en zijn zijruiten en dak afgewerkt met strips en rails met een fraai laagje chroom.
De keuze van de auteur
Ondanks de uitstekende standaarduitrusting van de Tayron is er nog best wat te kiezen bij dit model. Dan bedoelen we uiterlijkheden, maar ook uitgebreide multimediapakketten met Harman Kardon-audio, rijassistentie met stuurhulp ‘Travel Assist’ (dus niet standaard), matrix-ledkoplampen en extra aankleding voor de bagageruimte. Een volledig volgehangen Tayron is ongetwijfeld heerlijk, maar met een wat redelijker insteek zou ik persoonlijk in ieder geval het ‘Comfort Pakket’ met stoel- en stuurverwarming aanvinken voor €490.
Het ‘Travel Pakket’ (de spaties zijn origineel Volkswagen) is met een 230V-stopcontact, elektrische kindersloten en een verstelbare laadvloer ook fijn voor €290 en als het budget het toelaat, vink ik graag ook nog het panoramische schuif-kanteldak van €1.390 aan. O, en een elektrisch uitklapbare trekhaak van €1.190, want met 1.800 kg kan er best wat achter de Tayron.
Vermoedelijk voor het eerst in deze rubriek kies ik voor optionele wielen, want 17-inch is toch wat klein voor de Tayron. Voor €590 schroeft Volkswagen er 18-inch Napoli-wielen op en het enige wat dan nog rest, is een kleur. Dat levert bij deze Volkswagen geen prijsstijgingen op, want alle beschikbare kleuren zijn zonder meerprijs beschikbaar. Omdat ‘mijn’ Tiguan al ‘Nightshade Blue’ is, ga ik vandaag voor ‘Ultra Violet Metallic’. Ook mooi, al kost het donkerpaarse resultaat wel €56.662.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Tayron 1.5 eHybrid 204pk Life Edition |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 51.335 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.495 cc |
Maximaal vermogen | 150 kW / 204 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 1.500 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 26 kWh |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.792 mm / 1.866 mm / 1.668 mm |
Wielbasis | 2.788 mm |
Massa leeg | 1.839 kg |
Laadvermogen | 661 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 215/65R17Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,6 s |
CO2-uitstoot (WLTP) | 9 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Tayron Life Edition 1.5 TSI eHybrid 204pk DSG Automaat Trekhaak, Adaptive cruise control, Elektrische achterklep, Achteruitrijcamera, Stuurwiel verwarmd
- 2025
- 1.155 km

Volkswagen Tayron 1.5 eHybrid R-line Edtion PHEV | Met o.a. Harman Kardon audio, panoramadak, virtual cockpit en meer!
- 2025
- 997 km

Volkswagen Tayron R-Line-Edition 1.5 eTSI 110 kW / 150 pk 7p
- 2025
- 50 km