De Volkswagen Passat Variant oogt in basistrim ouderwets kaal – Back to Basics

Kleine stap naar meer

Volkswagen Passat Back to Basics
Volkswagen Passat Back to BasicsVolkswagen Passat Back to BasicsVolkswagen Passat Back to BasicsVolkswagen Passat Back to BasicsVolkswagen Passat Back to BasicsVolkswagen Passat Back to BasicsVolkswagen Passat Back to BasicsVolkswagen Passat Back to Basics

Waar vind je in de laatste dagen van 2023 nog een kale auto die echt kaal oogt? In Duitsland natuurlijk! Bij de naamloze basisversie van de nieuwe Volkswagen Passat Variant ziet iedereen in een oogopslag dat je geen geld over had voor opties, maar dat is natuurlijk geen schande.

Volkswagen Passat Variant 1.5 eTSI - € 48.990

De overzichtspagina van onze langlopende rubriek ‘Back to Basics’ toont het feilloos aan: instappertjes zien er meestal prima uit. De basismodellen die hier worden behandeld, krijgen niet zelden standaard een fijne lakkleur en groot lichtmetaal mee. In het geval van de Passat Variant is dat niet het geval. Wie geen cent uitgeeft aan opties, krijgt Volkswagens ruimste stationwagon ooit gewoon in uni-wit en op 16-inch wielen afgeleverd. Lichtmetalen wielen, dat wel, maar met die dikke ballonbanden kan er geen twijfel over bestaan dat hier het instappertje staat. De matzwarte raamomlijsting en dito dakrails geven het ook weg, want alle andere uitvoeringen krijgen hier vooralsnog chroom of lak mee. Hetzelfde geldt dan voor de spijlen in de opvallend grote grille, die bij de instap-Passat gewoon van plastic zijn. Bij groente en fruit betalen mensen graag meer voor ‘onbespoten’, dus tel uit je winst!

We blijven nog even bij het exterieur, want de basis-verlichting van de Passat zagen we niet eerder. Net als bij andere Volkswagens krijgt de instapper weliswaar ledverlichting mee, maar dan in een eenvoudiger vorm. De lichtstrip tussen de koplampen ontbreekt en het bijzondere motiefje in de achterlichtbalk maakt plaats voor een wat eenvoudiger, rechtlijniger licht-invulling. Deze twee zaken hangen met elkaar samen: wie een  Passat met de dure ‘IQ-led’-matrixlampen bestelt, krijgt een fraaier ingevulde lichtbalk achterop.

De witte Passat is de basisversie, de groene een duurdere Business Elegance. Let op het chroom, maar ook op de verlichting!

Net als de uitvoering heet de stoelbekleding van de instapper eenvoudigweg ‘Passat’. Het zit alleen in deze versie, want vanaf de Business treffen we een wat hoogwaardiger ‘ArtVelours’-stofje aan. Evengoed ziet het binnenste van de basis-Passat er op de plaatjes prima uit. Een beetje saai, zeker, maar niet overdreven kaal. Daarmee hebben we ineens toch nog een voordeel ontdekt aan de trend om vrijwel alle functies in schermen te verstoppen, want enkele jaren geleden had zo’n simpele Passat onherroepelijk een hele reeks loze knoppen gehad. Het dashboard is grotendeels opgebouwd uit een zachte kunststof met nepstiksels en wil de indruk wekken dat het hier om leer gaat. Een automaat is standaard, dus dat geldt ook voor de bijbehorende bedieningshendel aan de stuurkolom. Fijn, want zo ontstaat tussen de stoelen extra veel opbergruimte. Een groot digitaal instrumentarium én een groot infotainmentscherm zijn eveneens gewoon present. Navigatie zit er in dit geval dan weer niet op, maar dat is met draadloze Android Auto en Apple CarPlay wat ons betreft geen groot gemis.

Het goede nieuws gaat door, want ook adaptieve cruisecontrol, parkeersensoren rondom, een achteruitrijcamera en automatische klimaatregeling met twee zones zijn eveneens standaard. Er is dus heel goed met de instap-Passat te leven, waarmee hij ondanks zijn ‘kale’ uiterlijk toch duidelijk een modern basismodel is.

Dat laat onverlet dat er wel degelijk redenen zijn om voor een duurdere uitvoering te gaan. Dat kan zijn vanwege de al uitgebreid besproken uiterlijkheden, maar ook vanwege de betere Ergo-Active-voorstoelen die alle duurdere varianten wel hebben. Verder missen we stoel- en stuurverwarming, heeft de basis-Passat geen uitgebreide Travel Assist-rijassistent, doen eenvoudige Passats het zonder keyless entry of usb-aansluitingen achterin en ontbreekt ‘Pre-Crash’, het systeem dat bij een dreigende aanrijding alvast gordels aanspant en alles op scherp zet. Het belangrijkste argument om voor een duurdere uitvoering te gaan, is het feit dat het prijsverschil minimaal is. Waar de basisversie met zijn mild-hybride 1.5 net geen 49 mille kost, stapt de zakelijke rijder voor slechts €1.000 meer in een 204 pk sterke plug-in hybride die als Business meteen veel rijker is uitgerust. En niet zo basis eruitziet, natuurlijk.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Passat Variant 1.5 eTSI 150pk
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 48.740

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, mild-hybrid
Cilinderinhoud 1.498 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.917 mm / 1.849 mm / 1.497 mm
Wielbasis 2.841 mm
Massa leeg 1.572 kg
Laadvermogen 558 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 730 kg
Banden215/60R16Prijzen
Topsnelheid 222 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,2 s
CO2-uitstoot (WLTP) 122 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (205)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.