De Volkswagen Passat Variant oogt in basistrim ouderwets kaal – Back to Basics
Kleine stap naar meer
Waar vind je in de laatste dagen van 2023 nog een kale auto die echt kaal oogt? In Duitsland natuurlijk! Bij de naamloze basisversie van de nieuwe Volkswagen Passat Variant ziet iedereen in een oogopslag dat je geen geld over had voor opties, maar dat is natuurlijk geen schande.
Volkswagen Passat Variant 1.5 eTSI - € 48.990
De overzichtspagina van onze langlopende rubriek ‘Back to Basics’ toont het feilloos aan: instappertjes zien er meestal prima uit. De basismodellen die hier worden behandeld, krijgen niet zelden standaard een fijne lakkleur en groot lichtmetaal mee. In het geval van de Passat Variant is dat niet het geval. Wie geen cent uitgeeft aan opties, krijgt Volkswagens ruimste stationwagon ooit gewoon in uni-wit en op 16-inch wielen afgeleverd. Lichtmetalen wielen, dat wel, maar met die dikke ballonbanden kan er geen twijfel over bestaan dat hier het instappertje staat. De matzwarte raamomlijsting en dito dakrails geven het ook weg, want alle andere uitvoeringen krijgen hier vooralsnog chroom of lak mee. Hetzelfde geldt dan voor de spijlen in de opvallend grote grille, die bij de instap-Passat gewoon van plastic zijn. Bij groente en fruit betalen mensen graag meer voor ‘onbespoten’, dus tel uit je winst!
We blijven nog even bij het exterieur, want de basis-verlichting van de Passat zagen we niet eerder. Net als bij andere Volkswagens krijgt de instapper weliswaar ledverlichting mee, maar dan in een eenvoudiger vorm. De lichtstrip tussen de koplampen ontbreekt en het bijzondere motiefje in de achterlichtbalk maakt plaats voor een wat eenvoudiger, rechtlijniger licht-invulling. Deze twee zaken hangen met elkaar samen: wie een Passat met de dure ‘IQ-led’-matrixlampen bestelt, krijgt een fraaier ingevulde lichtbalk achterop.
De witte Passat is de basisversie, de groene een duurdere Business Elegance. Let op het chroom, maar ook op de verlichting!
Net als de uitvoering heet de stoelbekleding van de instapper eenvoudigweg ‘Passat’. Het zit alleen in deze versie, want vanaf de Business treffen we een wat hoogwaardiger ‘ArtVelours’-stofje aan. Evengoed ziet het binnenste van de basis-Passat er op de plaatjes prima uit. Een beetje saai, zeker, maar niet overdreven kaal. Daarmee hebben we ineens toch nog een voordeel ontdekt aan de trend om vrijwel alle functies in schermen te verstoppen, want enkele jaren geleden had zo’n simpele Passat onherroepelijk een hele reeks loze knoppen gehad. Het dashboard is grotendeels opgebouwd uit een zachte kunststof met nepstiksels en wil de indruk wekken dat het hier om leer gaat. Een automaat is standaard, dus dat geldt ook voor de bijbehorende bedieningshendel aan de stuurkolom. Fijn, want zo ontstaat tussen de stoelen extra veel opbergruimte. Een groot digitaal instrumentarium én een groot infotainmentscherm zijn eveneens gewoon present. Navigatie zit er in dit geval dan weer niet op, maar dat is met draadloze Android Auto en Apple CarPlay wat ons betreft geen groot gemis.
Het goede nieuws gaat door, want ook adaptieve cruisecontrol, parkeersensoren rondom, een achteruitrijcamera en automatische klimaatregeling met twee zones zijn eveneens standaard. Er is dus heel goed met de instap-Passat te leven, waarmee hij ondanks zijn ‘kale’ uiterlijk toch duidelijk een modern basismodel is.
Dat laat onverlet dat er wel degelijk redenen zijn om voor een duurdere uitvoering te gaan. Dat kan zijn vanwege de al uitgebreid besproken uiterlijkheden, maar ook vanwege de betere Ergo-Active-voorstoelen die alle duurdere varianten wel hebben. Verder missen we stoel- en stuurverwarming, heeft de basis-Passat geen uitgebreide Travel Assist-rijassistent, doen eenvoudige Passats het zonder keyless entry of usb-aansluitingen achterin en ontbreekt ‘Pre-Crash’, het systeem dat bij een dreigende aanrijding alvast gordels aanspant en alles op scherp zet. Het belangrijkste argument om voor een duurdere uitvoering te gaan, is het feit dat het prijsverschil minimaal is. Waar de basisversie met zijn mild-hybride 1.5 net geen 49 mille kost, stapt de zakelijke rijder voor slechts €1.000 meer in een 204 pk sterke plug-in hybride die als Business meteen veel rijker is uitgerust. En niet zo basis eruitziet, natuurlijk.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Passat Variant 1.5 eTSI 150pk |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 48.740 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 1.498 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.917 mm / 1.849 mm / 1.497 mm |
Wielbasis | 2.841 mm |
Massa leeg | 1.572 kg |
Laadvermogen | 558 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 730 kg |
Banden | 215/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 222 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,2 s |
CO2-uitstoot (WLTP) | 122 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat Variant 1.5 eHybrid 204 PK Business | NIEUW BINNEN | Head-Up Display | Keyless | Side Assist | Stoelverwarming |
- 2024
- 26.680 km

Volkswagen Passat Variant Business 1.5 TSI eHybrid 204pk DSG Automaat Trekhaak, Adaptive cruise control, Stoelverwarming, Achteruitrijcamera, LED koplampen, Navigatie
- 2024
- 10.484 km

Volkswagen Passat Variant 1.5 eHybrid 272pk DSG R-Line Edition · Navigatie · Parkeersensoren · Panoramadak · Garantie t/m 30-07-2029 of 100.000km
- 2024
- 24.033 km