AutoWeek 2 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 2 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
24

Koffer op wieltjes, maar dan anders...

De Vluchtstrook: Mazda 'Suitcase Car'

Mazda Suitcase Car Mazda Suitcase Car Mazda Suitcase Car Mazda Suitcase Car Mazda Suitcase Car Mazda Suitcase Car
  • Max Veldhuis
  • Autonieuws
27 december 2020 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

De Vluchtstrook:

 In ‘De Vluchtstrook’ behandelen we onderwerpen die net of geheel niet thuishoren op de hoofdrijbaan van de nieuws-snelweg. Allerlei curieuze of simpelweg interessante zaken uit de autowereld komen aan bod.

Iedereen die weleens op een vliegveld is geweest, zal het herkennen: de eindeloze stukken die lopend moeten worden afgelegd. Van de vertrekhal naar de douane, van de douane naar de gate; er komt geen einde aan. Hoe mooi zou het zijn als je die meters rijdend af kon leggen? In deze editie van De Vluchtstrook: de Mazda 'Suitcase Car', een koffer die tegelijkertijd dient als vervoersmiddel.

Ingenieurs zijn binnen automerken veelal gebonden aan concrete opdrachten van hogerhand, met strakke budgetten en bijbehorende tijdschema's. Wat krijg je als je deze academisch geschoolde geesten compleet vrijlaat? Bij Mazda had men tussen 1989 en 1991 een interne competitie genaamd 'Fantasyard'. De naam dekt de lading in ieder geval goed, want in deze proeftuin mochten de ingenieurs hun fantasie compleet de vrije loop laten. Het doel was uiteindelijk om met de beste, creatiefste mobiliteitsoplossingen op de proppen te komen. In 1991 wonnen de ingenieurs van de versnellingsbakkendivisie deze competitie met de 'Suitcase Car'. Want waarom zou je eindeloze stukken moeten lopen op vliegvelden wanneer je ook gewoon je koffer kunt uitklappen om vervolgens lachend weg te rijden?

Daadwerkelijk gebouwd

De kofferauto bleef niet bij een concept op papier. Mazda maakte daadwerkelijk een klein budget vrij om het ding ook in het echt te gaan bouwen. Een Samsonite-koffer van 75 cm lang en 57 cm breed diende als 'carrosserie'. De grootste uitdaging was natuurlijk om alle componenten in de gesloten koffer te laten passen. Uiteindelijk vonden de ingenieurs de oplossing in de vorm van een minibike. Die deelde men op in twee delen: in het voorste deel van de koffer zit het sturende wiel met de handvatten, terwijl de bestuurder in het achterste deel van de koffer naast de motor en de brandstoftank zit. Om te zorgen voor de nodige versteviging bracht men twee stalen balken aan in ieder compartiment van de koffer. De twee wieltjes van een minibike boden uiteraard geen soelaas als het gaat om de stabiliteit, dus de 'Suitcase Car' kreeg aan de achterzijde twee wielen aan de buitenkant van de koffer. Hierdoor werd het in essentie een trike. Ook leuk: zowel voor als achter beschikt de koffer over verlichting, zodat je er ook in het donker mee kunt rijden.

Mazda Suitcase Car

De 'Suitcase Car' in opengeklapte vorm.

Het omtoveren van de koffer tot een klein autootje is tamelijk eenvoudig (foto 6). Je klapt de koffer open en verwijdert aan de voorkant een klepje, waarna je het stuur rechtop kunt zetten. Daarna hoef je alleen nog maar de achterwielen op hun plaats te klikken en je kunt vertrekken. Volgens Mazda neemt het hele proces minder dan een minuut in beslag. Hoewel de 'Suitcase Car' achterwielaangedreven is, moet je niet denken dat je er meteen iedere bocht zijwaarts mee kunt nemen. Het tweetaktmotortje levert namelijk een vermogen van 1,7 pk, waarmee een topsnelheid van 30 km/h mogelijk is. Dat laatste hangt echter wel samen met het formaat van de bestuurder. De koffer zelf weegt al 32 kilo, dus met een persoon erbij zit je algauw boven de 100 kilo. Met een pk-gewichtsverhouding van 58 kilo per pk heeft het motortje er dan een beste kluif aan.

'Per ongeluk vernietigd'

Hoewel een rijdende koffer klinkt als een aantrekkelijk concept, zaten er wel wat haken en ogen aan. Het eerder genoemde gewicht van 32 kilo is voor een koffer natuurlijk vrij fors. Daarnaast zal je je bagage elders op moeten bergen, want in de koffer zelf is geen plaats meer. Misschien dat je ergens nog een paar onderbroeken of sokken tussen kunt frunniken, maar dan heb je het ook wel gehad. De 'Suitcase Car' is mede om die redenen nooit in productie gegaan, naast het gegeven dat het voor Mazda zelf vermoedelijk niet echt winstgevend zou zijn geweest. Desalniettemin was de populariteit groot. Zo groot, dat Mazda besloot nog twee extra rijdende koffers te bouwen: eentje voor Europa en eentje voor Amerika. De Europese 'Suitcase Car' maakte zijn in 1991 zijn opwachting op de IAA in Frankfurt, maar verdween daarna volgens Mazda onder 'onbekende omstandigheden.'

Mazda Suitcase Car

Zelfs op minder egaal terrein stond de 'Suitcase Car' zijn mannetje.

Vandaag de dag is alleen de Amerikaanse variant volgens de informatie van Mazda nog over. Het originele Japanse prototype werd 'per ongeluk vernietigd', maar wat men daaronder verstaat is niet helemaal duidelijk. Na het project van Mazda is er in ieder geval geen andere grote partij geweest, laat staan een automerk, die met het concept aan de slag ging. In 2019 maakte de rijdende koffer echter wel zijn opwachting in een aflevering van de Amazon-serie 'The Grand Tour'. De drie heren, Clarkson, Hammond en May, gingen toen met het idee aan de slag om zo het transport op vliegvelden iets aangenamer te maken. Een origineel idee? Niet echt dus: Mazda was ze 28 jaar eerder al voor.

Mazda De Vluchtstrook

Uitgelicht aanbod

    1.8 127PK TOURING | LEDER | CRUISE | AIRCO | STOEL VERWARMING

    Mazda MX-5 1.8 127PK TOURING | LEDER | CRUISE | AIRCO | STOEL VERWARMING

    • 2007
    • 131.274 km

    € 7.900

    2.0 SkyActiv-G 165 Skylease GT 2WD

    Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 Skylease GT 2WD

    • 2017
    • 41.650 km

    € 10.000

    1.5 Skyactiv-G Skylease GT

    Mazda 2 1.5 Skyactiv-G Skylease GT

    • 2016
    • 55.000 km

    € 6.400

Meer Mazda occasions

Lezersreacties (24) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda specificaties
  • Mazda occasions
  • Mazda video's
Advies en informatie
  • Mazda tests
  • Mazda gebruikersreviews
  • Mazda index
PREMIUM
Mazda CX-3 - Eerste rijtest

Mazda CX-3 - Eerste rijtest

Waar veel concurrenten kiezen voor duidelijk afgebakende facelifts, gaat men bij Mazda voor...

Lees meer
Kia Sorento vs. Mazda CX-5 - Dubbeltest

Kia Sorento vs. Mazda CX-5 - Dubbeltest

De ooit zo populaire Kia Sorento is door de jaren heen weggepest door ons belastingsysteem....

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Mazda 3 SkyActiv-X 2.0 180 Comfort (2019)

    Mazda 3 SkyActiv-X 2.0 180 Comfort (2019)

    7
    • 11 januari 2021
  • Review
    Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury (2020)

    Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury (2020)

    8
    • 8 januari 2021
  • Autonieuws
    Mazda 6 en MX-5 bijgeschaafd

    Mazda 6 en MX-5 bijgeschaafd

    42
    • 7 januari 2021
  • Review
    Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD 100th Anniversary Edition (2021)

    Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD 100th Anniversary...

    5
    • 2 januari 2021
  • Review
    Mazda 5 2.0 Executive (2005)

    Mazda 5 2.0 Executive (2005)

    1
    • 25 december 2020
  • Autonieuws
    Maak een klassieke F1-racer van je Mazda MX-5

    Maak een klassieke F1-racer van je Mazda...

    52
    • 23 december 2020
  • Autonieuws
    Modeljaarupdate voor Mazda CX-30

    Modeljaarupdate voor Mazda CX-30

    24
    • 17 december 2020
Merk
Merk
  • Review
    Mazda 3 SkyActiv-X 2.0 180 Comfort (2019)

    Mazda 3 SkyActiv-X 2.0 180 Comfort (2019)

    7
    • 11 januari 2021
  • Review
    Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury (2020)

    Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury (2020)

    8
    • 8 januari 2021
  • Autonieuws
    Mazda 6 en MX-5 bijgeschaafd

    Mazda 6 en MX-5 bijgeschaafd

    42
    • 7 januari 2021
  • Review
    Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD 100th Anniversary Edition (2021)

    Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD 100th Anniversary...

    5
    • 2 januari 2021
  • Review
    Mazda 5 2.0 Executive (2005)

    Mazda 5 2.0 Executive (2005)

    1
    • 25 december 2020
  • Autonieuws
    Maak een klassieke F1-racer van je Mazda MX-5

    Maak een klassieke F1-racer van je Mazda...

    52
    • 23 december 2020
  • Autonieuws
    Modeljaarupdate voor Mazda CX-30

    Modeljaarupdate voor Mazda CX-30

    24
    • 17 december 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep