De Tweeling: Infiniti Q70 – Mitsubishi Proudia
Trotse rebadge
De Proudia in kwestie is er een van de tweede generatie, de zogenaamde BY51. Het model is duidelijk herkenbaar als Infiniti M, een auto die tegenwoordig als Q70 door het leven gaat. In Japan levert Nissan het model als Fuga.
Niet alleen de tweede generatie maar ook het origineel, voor zover daar sprake van kan zijn, was het product van een samenwerking. De eerste generatie Proudia uit 1999 was namelijk het resultaat van een vrijage met Hyundai. De auto had een zustermodel in de Hyundai Equus/Centennial. Uiteindelijk sloeg de Proudia niet aan en werden er in 15 maanden tijd in Japan minder dan 1.000 exemplaren verkocht.
Dat weerhield Mitsubishi er in 2012 niet van om de modelnaam voor de thuismarkt af te stoffen en op de achterkant van de Nissan Fuga te plakken. Daarvoor moest Mitsubishi alleen wel de elektrische MINICAB-MiEV bedrijfswagen aan Nissan overhandigen. Er was overigens ook een verlengde versie van de Proudia, de Dignity genaamd. Deze had een broer in de vorm van de Nissan Cima.
Het grootste verschil tussen de Proudia en de Q70 is de grille. Die van de Mitsubishi heeft verticale spijlen, die van de Infiniti horizontale exemplaren. Daarnaast was er bij Infiniti een ruimere keus uit motoren, waaronder een diesel. Ook was er een hybride-aandrijflijn beschikbaar. Bij Mitsubishi bleef het bij een V6 benzinemotor met 2,5- of 3,7-liter inhoud, in combinatie met een zeventrapsautomaat.
Een andere overeenkomst tussen de Proudia en de M/Q70 is dat ze beiden vrij zeldzaam zijn gebleven. De Mitsubishi is hier nooit geleverd en van de Inifiniti zijn de afgelopen negen jaar 53 exemplaren op kenteken gezet in Nederland.