De Tweeling: Daewoo Evanda - Suzuki Verona

Wisselproject

Suzuki Verona
Suzuki VeronaSuzuki VeronaSuzuki VeronaSuzuki VeronaSuzuki VeronaSuzuki VeronaSuzuki VeronaDaewoo EvandaDaewoo EvandaDaewoo Evanda

Voordat Suzuki de Kizachi in zijn leveringsgamma had, leverde het met de Verona al een auto die de strijd moest aangaan in het D-segment. Die sedan droeg de naam Verona, werd alleen in Noord-Amerika verkocht en was in feite... een Daewoo!

 

 

 

In Nederland is Daewoo vooral bekend van auto's als de Matiz, Nexia, Lanos en Nubira en van grotere modellen als de Espero, Leganza en Evanda. In thuisland Zuid-Korea had het merk door de jaren heen diverse grotere modellen in het leveringsprogramma en één daarvan was de eerder in deze rubriek al eens behandelde Arcadia, in feite een Honda Legend met andere beeldmerken. Natuurlijk heeft Daewoo als afdeling van General Motors wel meer modellen van andere GM-merken verkocht. General Motors en Suzuki hielden er in de jaren negentig en in het eerste decennium van deze eeuw een innige relatie op na en dat resulteerde in auto's als de Suzuki Forenza (Chevrolet Nubira), Suzuki Swift+ (Chevrolet Aveo), Suzuki Reno (Daewoo Lacetti) en Daewoo Damas (Suzuki Carry). In dat rijtje staat ook een Suzuki die we in Nederland helemaal niet kennen: de Verona.

De Verona is in feite niets meer dan Suzuki's versie van de auto die in 2000 als Daewoo Magnus in Zuid-Korea op de markt verscheen en die tussen 2003 en 2004 als Daewoo Evanda en tussen 2005 en 2006 als Chevrolet Evanda op de Nederlandse prijslijsten stond. Suzuki bood de Verona puur en alleen in Noord-Amerika aan. De door Giorgetto Giugiaro getekende sedan, die in een select aantal Aziatische landen overigens ook als Formosa Magnus werd verkocht, werd in 2003 aan het publiek getoond tijdens de Chicago Auto Show en stond tussen 2004 en 2006 op de prijslijst van Suzuki in de Verenigde Staten. De sedan werd in 2003 ook in Canada geleverd. Opvallend detail: daar stond de auto een jaartje naast de Chevrolet Epica op de prijslijsten. Inderdaad: hetzelfde model. Onder de kap in alle gevallen een 2,5-liter zescilinder, de 156 pk sterke zes-in-lijn die in Nederland tussen 2006 en 2010 in de Chevrolet Epica lag. Die Europese versie van de Epica, met de interne code V250, was in feite een doorontwikkeling van de Evanda (V200), een auto die op zijn beurt weer een doorontwikkeling was van de in 1997 op de Nederlandse markt geïntroduceerde Leganza.

Natuurlijk waren er kleine optische verschillen tussen de Suzuki Verona en de hier bekende Evanda. Suzuki's variant had een iets afwijkende voorbumper, een grille met een Suzuki-logo in plaats van een grille die met zijn chroomkleurige decoratie het Daewoo-logo moest voorstellen, side-markers (want: verplicht) én achterlichten die afkomstig waren van de Magnus/Evanda zoals die in 1999 op de Zuid-Koreaanse markt verscheen. Die lichtunits hadden niet de zwarte details zoals bij de Europese Evanda, maar rodere exemplaren met een horizontaal achteruitrijlicht.

Suzuki trok in 2006 de stekker uit de Verona en liet zijn Amerikaanse auto-avonturen in 2012 helemaal vallen. In 2009 vulde Suzuki zijn leveringsgamma aan met de Kizachi, een D-segmenter die in tegenstelling tot de Verona wél naar Europa kwam. Ook die auto is enkele jaren op de Amerikaanse markt verkocht.

 

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.