De Peugeot 504 Familiale was niet zo elegant als de sedan, maar wat was hij ruim
Voorganger 5008
Met zeven personen reizen kan tegenwoordig in een royale SUV zoals de Peugeot (e-)5008. In de jaren 70 zou de keuze van grote gezelschappen bij dat merk zijn gevallen op de 504 Familiale, de familie-auto bij uitstek.
In een oude Amerikaanse advertentie wordt haarfijn uitgelegd dat Peugeot veel werk heeft gemaakt van zijn nieuwe stationwagon: “The Peugeot 504 Wagon. It’s not just a squared-off sedan.” Vrij vertaald: dit is niet zomaar een sedan met een rechte achterkant. De foto die erbij staat, is verhelderend: een gewone 504, die we recht van opzij zien, staat pal voor een 504 Wagon geparkeerd, zodat je meteen het verschil tussen de twee modellen opvalt. De Peugeot, die in Europa verkrijgbaar is als vijfpersoons Break, zevenpersoons Familiale en als bestelauto Commercial, is niet alleen aanzienlijk langer, maar ook stukken hoger dan de reguliere 504. Het lijken zelfs wel twee totaal verschillende auto’s, want alleen het gedeelte tussen de voorbumper en het dak is hetzelfde. Een beetje alsof de actuele 3008 en 5008 naast elkaar staan. Terwijl het dak van de 504 sedan vanaf de voorruit al wat daalt, klimt dat van de Break juist gestaag, en heeft het zelfs een extra verhoging boven de eerste achterbank. Pas helemaal bij de grote achterklep duikelt de lijn weer omlaag. “Dankzij dat hoge dak ga je niet door je rug als je de auto belaadt”, zegt de advertentie daarover. De naakte cijfers: de 504 Break is maar liefst 32 centimeter langer en 9 centimeter hoger dan de sedan.
Verlenging wielbasis
De belangrijkste ingreep om tot een veel grotere auto te komen, is er eentje die Peugeot nog altijd toepast: een significante verlening van de wielbasis. Bij de huidige 308 SW gaat het om een toename van 5 centimeter, terwijl dat bij de 504 zomaar eventjes 16 centimeter was – met 2,90 meter is die exact gelijk aan die van de 5008. De elegantie is bij de 504 al met al ver te zoeken, maar die speelt nu eenmaal een ondergeschikte rol. In dezelfde advertentie wordt verder met onverholen trots van het aangepaste onderstel gerept: “De onafhankelijke achterwielophanging van de sedan heeft plaatsgemaakt voor een heavy-duty starre as, met vier in plaats van twee schroefveren.” Een extra foto laat het effect daarvan zien: beladen met zestien zakken cement heeft de 504 nog aardig wat bodemvrijheid. De twee even zwaar beladen, gigantische Amerikaanse stationwagons naast hem liggen nagenoeg op de grond.
TECHNISCHE GEGEVENS
Peugeot 504 Familiale - Peugeot e-5008
Afmetingen (l x b x h) 4,80 x 1,69 x 1,55 m 4,79 x 1,89 x 1,69 m
Aandrijflijn verbrandingsmotor elektromotor
Verbrandingsmotor 2,0-liter 4-cil. in lijn -
Max. vermogen 68 kW/93 pk bij 5.200 tpm 157 kW/210 pk
Max. koppel 160 Nm bij 3.000 tpm 345 Nm
Topsnelheid 158 km/h 170 km/h
0-100 km/h 16,0 s 9,7 s
CO2-uitstoot g.o. 0 g/km
Prijs fl. 15.295/€6.940 (1972) Vanaf €48.015 (2025)
Lees ook
Volkswagen Type 181 was een bijzonder 'ding' – In het Wild
Deze BMW Z1 valt in diverse opzichten op - In het Wild
