De nieuwe BMW X3 is op deze manier goedkoper dan in België – Back to Basics

Prima, maar...

BMW X3 Back to Basics
BMW X3 Back to BasicsBMW X3 Back to BasicsBMW X3 Back to BasicsBMW X3 Back to BasicsBMW X3 Back to Basics

Goed nieuws: de geheel nieuwe BMW X3 xDrive30e is nauwelijks duurder dan zijn voorganger. Net als eerst stap je er voor krap 68 mille in, al zullen de meeste exemplaren in de praktijk veel duurder zijn. Is dat terecht?

BMW X3 xDrive30e - €67.815

Ja, auto’s zijn duur in Nederland. De vanafprijs van de nieuwe BMW X3ligt hier op €67.815, terwijl je in België al voor €56.900 de sleutels van een gloednieuwe X3 in je knuisten gedrukt krijgt. Daar bijhoort wel een dikke kanttekening, want door de op CO2-gebaseerde aanschafbelasting bpm is niet niet de xDrive20, maar de plug-in hybride xDrive30e in Nederland de goedkoopste X3.

In België kost zo’n stekkerversie €68.650 en is hij dus nota bene duurder dan bij ons. Pak aan, zuiderburen! De ‘20’, die in de Nederlandse configurator overigens ouderwets xDrive20 heet en in België ‘X3 20 xDrive’ wordt genoemd, kost in Nederland €72.184. Voor €4.369 extra krijg je daarmee 91 pk minder, én ontneem je jezelf de mogelijkheid om tot 89 kilometer volledig elektrisch te rijden. De nadelen van de 30e beperken zich tot een wat lager trekgewicht (2.000 kg in plaats van 2.400 kg), een met 210 kg toegenomen wagengewicht en een 110 liter kleinere bagageruimte. Allemaal belangrijke punten, maar toch gokken we dat de overgrote meerderheid voor de plug-in hybride zal gaan.

In de BMW-configurator moet je altijd even opletten, want BMW vinkt standaard al wat opties aan om de auto een beetje beter te doen smoelen. Die enorme wielen en optionele kleur gaan er dus resoluut weer af en wat er dan overblijft, zie je hierboven. Uni-wit staat niet zo chic, maar met de geheel zilverkleurige, 19-inch basiswielen zouden wij heel goed kunnen leven. Opvallend trouwens: de 20 krijgt standaard 18-inch wielen mee, dus deze grotere maat is ook een voordeel van de plug-in.

De standaard bumper, voor modellen zonder het populaire M-sportpakket, mag er ook zijn. Minder zwarte vlakken en grote nep-openingen, dat staat hem eigenlijk best goed. Het is netjes dat BMW de X3 standaard aflevert met aluminiumkleurige raamlijsten en dakrails: dat staat heel wat meer ‘af’ dan de onbespoten, matzwarten afwerking van sommige andere basis-BMW’s. Ledverlichting rondom is uiteraard helemaal standaard, al zijn er duurdere varianten van de koplampen verkrijgbaar. Bij de achterlichten lijkt niet zoveel te wijzigen, terwijl het verschil tussen de standaardverlichting en het geavanceerdere ledpakket bij de kleinere X1 ook aan de achterzijde goed zichtbaar is.

Het interieur krijgt zowaar stoffen bekleding mee, maar het grijs/zwarte ‘Econeer Vivid Grau’ ziet er afgaande op de plaatjes best hoogwaardig uit. Evengoed zal de overgrote meerderheid de stap naar kunstleder wel maken en die is met dik €800 best te overzien. De bronskleurige afwerking van het dashboard vinden wij hem goed staan, even los van wat je mogelijk van het design zelf vindt. Het met donkergrijze stof beklede dashboard, dat op de persfoto’s werd getoond, is een optie. Het kost op zichzelf €520, maar omdat een optionele bekledingsstof dan ook verplicht is, drijf je met deze keuze de prijs met in totaal €1.340 op. Een uitgebreid pakket sfeerverlichting is standaard.

Wat zit er standaard op de BMW X3?

Ook voor het overige is de basisuitrusting heel goed in orde. De deuren ontgrendelen automatisch als je met de sleutel in de buurt bent, de achterklep gaat elektrisch open en dicht, de sportstoelen zijn elektrisch bedienbaar en op het dashboard prijkt de bekende gebogen schermcombinatie met Operating System 9 inclusief navigatie. Stoelverwarming en – uiteraard – automatische climatecontrol houden het aangenaam aan boord.

Wat missen we?

Adaptieve cruisecontrol onbreekt in de standaarduitrusting, maar is onderdeel van een pakket assistentiesystemen van €960. Daarnaast zijn de echte lekkernijen uiteraard allemaal optioneel. Van een (helaas vast) panoramadak tot een duur audiosysteem en van zonneschermpjes voor de achterruit tot een adaptief onderstel, er zijn tal van manieren om de prijs van je plug-in-X3 op te drijven. Reken maar dat het eerste exemplaar dat we in een vergelijkende test hebben straks ergens rond de ton kost, maar met de instapper is eigenlijk heel goed te leven.

Signalement

Merk Bmw
Model X3 30e xDrive
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 66.535

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 220 kW / 299 pk bij 4.400 tpm
Maximaal koppel 450 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.755 mm / 1.920 mm / 1.660 mm
Wielbasis 2.865 mm
Massa leeg 2.040 kg
Laadvermogen 670 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden245/50R19Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,2 s
CO2-uitstoot (WLTP) 21 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (62)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.