De nieuwe Alfa Romeo Stelvio wordt de eerste auto op een nieuw platform
Goed van pas
Alfa Romeo moet weer een merk van betekenis worden, en dus volgt het nieuws zich snel op. Na de lancering van de Tonale en de Junior duwt het merk later dit jaar een nieuwe Stelvio het podium op. Dat wordt voor Europa de eerste auto op een heel nieuw platform en voor Alfa een hooggeplaatste nieuwkomer die buitengewoon 'goed van pas' komt.
- De eerste Europeaan op STLA Large-platform
- Elektrisch en hybride
- Uiterlijk al 90 procent zeker
Jawel, ‘goed van pas’. Wij brengen die woordspeling gewoon, in een verhaal over een Alfa-SUV die naar de Stelviopas is vernoemd. De uitspraak is hier daadwerkelijk van toepassing, want de nieuwe Stelvio komt geen moment te vroeg. De huidige Stelvio werd in november 2016 gepresenteerd en is dus een jaar of negen oud als de opvolger verschijnt. Bij de introductie van die vorige Stelvio dachten we ook al dat Alfa Romeo de weg omhoog definitief had ingeslagen. De SUV deelt zijn basis immers met de kort daarvoor gelanceerde Giulia en wordt net als die Alfa Romeo alom geprezen om zijn rijeigenschappen en hoge Alfa-gehalte.
Echt succesvol zijn deze grotere Alfa’s helaas nooit geweest en als je dat combineert met het lang uitblijven van een opvolger, blijft er een auto over die anno 2025 een rol in de marge van de marge speelt. Maar niet getreurd, want onder het regime van het Stellantis-concern waait er opnieuw een frisse wind bij Alfa Romeo. Het merk lanceert momenteel jaarlijks een nieuw model en let daarbij iets minder op de traditionele merkwaarden, en juist veel meer op de huidige trends. Dat leverde achtereenvolgens de Tonale (nog onder FCA) en Junior op, maar nu is het toch echt tijd voor het grotere spul.
STLA Large
De nieuwe Stelvio brengt meteen een mooie primeur met zich mee, want dit is de eerste auto die in Europa wordt geïntroduceerd op het STLA Large-platform van Stellantis. In Amerika kennen ze die basis al van de Dodge Charger en naar het voorbeeld van dat model verschijnt de Stelvio eerst als EV. Daarna volgen de benzineversies, die in Europa ongetwijfeld elektro-ondersteuning krijgen om de CO2-uitstoot wat terug te dringen. Als Alfa Romeo kiest voor Amerikaanse krachtbronnen, is die elektro-onderstening zeker geen overbodige luxe. De Charger krijgt in de VS namelijk dikke zescilinder lijnmotoren met honderden pk’s.
De keuze voor de STLA Large-basis betekent hoogstwaarschijnlijk dat de Stelvio in principe een achterwielaandrijver blijft, met indien van toepassing in lengterichting geplaatste verbrandingsmotoren. We gaan er echter vanuit dat de Italianen in de meeste tot alle gevallen voor vierwielaandrijving kiezen. Dit geldt zeker ook voor de elektrische modellen waarop in Europa de nadruk ligt. STLA Large is schaalbaar, maar geschikt voor auto’s van 4,76 tot 5,13 meter. Dat is fors en plaatst de Stelvio duidelijk boven de C-segment SUV’s die Stellantis al in huis heeft. De Stelvio wordt dus geen tweelingbroer van de Peugeot 3008 of de Opel Grandland, modellen die rusten op de kleinere STLA Medium-basis.
Met name de achterkant is op een bijzondere manier vormgegeven
90 procent zeker
We geven het toe: de renders van toekomstige modellen zijn soms een wilde gok. We geven onze tekenaar opdracht op basis van de informatie die we hebben, en dat is soms simpelweg niet veel. In het geval van de Stelvio is dat anders en tonen we je de auto zoals hij 90 procent zeker gewoon wordt. Hoe we dat weten? In de database van een Argentijns (!) patentbureau is de Alfa Romeo al opgedoken, en op basis van die plaatjes en de spionagebeelden zijn de afbeeldingen op deze pagina gemaakt.
Zo weten we dat de Stelvio een opvallend langgerekte SUV wordt, met een vlak liggende achterruit en een scherp gesneden zijruitpartij. De kentekenplaat vooraan zit niet meer aan de linkerzijde, maar net als bij de Junior onder de opvallende Scudetto-grille. Hoewel de grote, brede strips naast die grille de suggestie wekken koplampen te zijn, zitten de dimlichten feitelijk een verdieping lager. Van opzij vallen elektrisch uitklappende deurgrepen op, naar voorbeeld van onder meer DS. De achterkant is bepaald niet de minste, en krijgt een zeer opvallende achterlichtpartij die in een lichte V-vorm een groot zwart vlak omlijst. Het geheel ziet er zeer modern uit en is toch onmiskenbaar Italiaans, al is de familieband met sommige andere Stellantis-merken overduidelijk. Nog in 2025 beleeft de Stelvio zijn première en komen we alles over hem te weten. Liever geen SUV? Geen nood: in 2026 ziet de nieuwe Giulia het levenslicht.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Stelvio 2.0 T AWD 280PK | Verde Visconti | Trekhaak | Leer | Carplay | All-Season!
- 2018
- 113.192 km

Alfa Romeo Stelvio 2.0 T AWD Veloce | Full Option | | Trekhaak | | Panorama dak | |
- 2021
- 65.260 km

Alfa Romeo Stelvio 2.0T AWD First Edition|280PK|PANO|NAP|Volledig onderhouden|Sub|Stoelverwarming|Stuurverwarming|BTW verrekenbaar
- 2018
- 164.065 km