De missie van de Mini Aceman is gelijk aan die van de Paceman
Verbindingsofficier
Van Aceman naar Paceman is niet alleen op het toetsenbord een kleine stap, maar ook in de hoofden van de marketeers van Mini. Beide modellen spelen dezelfde rol: verbinding maken tussen klein en groot.
Je zag ons vorige week in de weer met de Mini Aceman en dat bracht ons op de Mini Paceman. Die driedeurs cross-0ver kwam in 2013. En bij dit verhaal gaan onze gedachten onwillekeurig uit naar een recente reclamecampagne van Wakker Dier, waarin het een koe toont die letterlijk veel verder wordt uitgemolken dan goed voor haar is. Kan zoiets ook met auto’s gebeuren? Jazeker, en Mini heeft de voorbije jaren meermaals laten zien hoe dat in zijn werk gaat. Het verkeerde lange tijd ook in een lastige situatie, die misschien vergelijkbaar is met wat een artiest doormaakt die opeens een wereldhit scoort en daarna probeert om met allerlei afgeleiden daarvan opnieuw succes te boeken. Soms lukt dat, maar soms ook niet. Mini had met de oorspronkelijke One en Cooper uit 2001 een wereldhit, want de rappe rakker werd wijd en zijd zowat doodgeknuffeld.
Mini-koe uitgemolken
Wetende dat je op één been niet kunt staan, begon Mini het gamma stevig uit te breiden, wat feitelijk neerkwam op het gaandeweg steeds verder uitmelken van het oorspronkelijke model. In 2004 volgde de Cabrio, in 2007 de Clubman, in 2010 de Countryman, in 2011 de Coupé, in 2012 de Roadster, in 2013 de hier beschreven Paceman en in 2014 bovendien de 5-deurs. Eveneens in 2014 konden we echter al melden dat de Coupé, Roadster en Paceman geen vervolg zouden krijgen. De melk was op, de Mini-koe was uitgeput.
Toch is ze nu, jaren later, kennelijk weer op krachten gekomen, want er is alsnog een nieuwe Mini bijgekomen: de Aceman. Een bijzondere naam, omdat die meteen doet terugdenken aan de illustere, ernstig geflopte Paceman. En dat niet alleen vanwege de klank, maar ook omdat zowel de Aceman als de Paceman binnen de toenmalige en actuele gamma’s de rol van verbindingsofficier vervult tussen de compacte 3-deurs (nu ook 5-deurs) en de grote (thans zelfs reusachtige) Countryman. De Paceman deed dat als een verlaagde Countryman zonder achterdeuren en met belangrijk minder ruimte achterin. Niet erg, want de beoogde, vooral mannelijke doelgroep was kinderloos en zou vooral vanwege het meer masculiene uiterlijk de voorkeur geven aan dit model boven de reguliere, vriendelijker ogende 3-deurs. Maar nee: die sloeg monter drie glazen melk per dag achterover en toont zich inmiddels krachtiger dan ooit.