De Mini Aceman is nu goedkoper dan de Cooper was – Back to Basics

Maar pas op met de pakketten

Mini Aceman back to basics
Mini Aceman back to basicsMini Aceman back to basicsMini Aceman back to basicsMini Aceman back to basicsMini Aceman back to basics

De prijsverlagingen bij Mini hakken er flink in. De elektrische Aceman is nu zelfs goedkoper dan de driedeurs Cooper voorheen was, waardoor we ons alleen maar sterker afvragen hoeveel Mini je eigenlijk krijgt voor minder dan 35 mille.

Mini Aceman E Essential - €34.390

Begrijp ons niet verkeerd: de driedeurs Cooper is ook in prijs verlaagd en nu dus wel degelijk goedkoper dan zijn grotere, ruimere Aceman-broertje. Met een vanafprijs van €34.490, maar liefst €4.667 minder dan voorheen voor dit nog erg frisse model, kost de Aceman E nu minder dan de Cooper E toen we die in 2023 op dit podium hesen. Dat scheelt nogal, al is het bij Mini altijd zaak om de optieprijzen in de gaten te houden. Een beetje Mini bestaat namelijk voor de helft uit opties, dus het wordt al snel duur in dit bijzondere deel van de markt.

Waar je ook op bezuinigt door voor de basis-Aceman te kiezen, is de aandrijflijn. De Aceman E heeft 184 pk en een zeer bescheiden WLTP-actieradius van 309 kilometer, wat een belangrijke reden kan zijn om voor de SE te gaan. Die komt 405 kilometer ver, is met 218 pk ook nog wat krachtiger en kost minimaal €37.990. Beide versies zijn er als ‘Essential’ en los van de opvallende ‘S’ op voor- en achterzijde is het verschil tussen een E en een SE eigenlijk niet te zien. De basis-Aceman krijgt in alle gevallen geheel zilverkleurige 17-inch wielen, tegen minimaal 18 inch voor alle andere versies. Kale versies van de nieuwste Mini’s zijn ook goed te herkennen aan hun koplampen en achterlichten, die allebei maar voor een beperkt gedeelte oplichten. De dagrijlampen bestaan hier bijvoorbeeld slechts uit een horizontale streep, wat een heel ander beeld geeft dan de met leds omrande kijkers van duurdere versies. Daarvoor moet je trouwens wel minimaal ‘Pakket S’ van €2.800 aanschaffen, waarover later meer.

Standaard onderstel

De standaarduitrusting ziet er verder keurig uit, het moet gezegd. We noteren onder meer cruisecontrol, climatecontrol met twee zones en navigatie. De stoelbekleding is anders dan bij de andere uitvoeringen, maar ziet er met de geel/groene accenten best jolig uit. Wat ontbreekt, is het spul dat ook bij veel andere merken nog altijd optioneel is. Denk aan meer rijhulpjes met adaptieve cruisecontrol, stoelverwarming een panoramadak, fraaiere bekleding en andere luxigheden. Ook voor een automatisch dimmende binnenspiegel en keyless entry betaal je echter bij, dus helemaal compleet is de basis-Aceman zeker niet. De complete lijst met standaardvoorzieningen hebben we er voor de gelegenheid maar eens bijgeplakt. Zo kun je ook zien dat een standaard onderstel standaard is, net als een remsysteem. Prettig!

Mini Aceman back to basics

Jawel: de Aceman heeft standaard een remsysteem!

XS tot XL

Wie een Aceman verder wil aankleden, is net als bij andere moderne Mini’s aangewezen op een reeks pakketten. Die zijn ongetwijfeld bedoeld om het bestel- en productieproces wat te stroomlijnen ten opzichte van de oude lijst met losse opties, maar Mini heeft het voor elkaar gekregen om de boel alsnog knap ingewikkeld te maken. Ook bij de Aceman moet je allereerst kiezen voor een uitvoering, die meer met aankleding dan met uitrusting te maken heeft. Buiten de kaalste Essential is er keuze uit de Classic (€36.790), de Favoured (€39.890) en de sportief uitgedoste JCW (€41.690), die je niet moet verwarren met de 258 pk sterke JCW Aceman-motorversie die er nagenoeg hetzelfde uitziet.

Mini Aceman back to basics

Mini Aceman: de pakketten

Na de keuze voor een uitvoering volgt die voor een optiepakket. Mini biedt pakketten aan met de naam XS, S, S+, M, L en XL, waarbij ieder pakket de uitrusting van het voorgaande pakket heeft plus nog wat extra. ‘XS’ kost €1.500 en biedt een head-updisplay (heel prettig in een auto zonder instrumentarium), alarm, een draadloze telefoonlader en stoelverwarming. De fraaiere koplampen en achterlichten, keyless entry en automatisch dimmende binnenspiegel komen erbij vanaf ‘S’, maar dan praten we al over €2.800.

Mini Aceman back to basics

Niet elk pakket kan met elke uitvoering.

Het verschil tussen de uitvoeringen wordt zoals gezegd vooral gemaakt door uiterlijkheden, maar de duurdere uitvoeringen hebben het XS-pakket wel standaard. Dit geldt concreet voor de Favoured en de JCW. Andersom is ook waar: de dikste pakketten kunnen niet worden gecombineerd met de simpelste uitvoering. Een Essential met XL kan dus niet, een Classic met XL trouwens wel.

Essential of Classic

De Classic is net als de Essential standaard niet voorzien van ‘XS’. Het verschil tussen Essential en Classic zit hem in de bekledingsstof voor stoelen, dashboard en deurpanelen, de 17-inch lichtmetalen wielen, een verwarmd sportstuur en extra kleur-opties voor de buitenkant. De Classic is er in acht verschillende kleuren, de Essential in slechts vier. In beide gevallen is ‘Melting Silver’, meer grijs dan zilver, de standaardkleur.

De keuze van de auteur

Mini Aceman back to basics

In de ideale wereld ziet mijn Aceman er zo uit, maar dan praten we over dik 45 mille.

Een Mini is geen auto om met de hand op de knip samen te stellen. Met een beperkt budget is het waarschijnlijk slimmer om voor wat anders te gaan en als ik me inleef in de houding die de gemiddelde Mini-klant waarschijnlijk heeft, kom ik thuis met een SE Classic in ‘Blazing Blue’ met Pakket L en 19-inch van €45.690. Doen we het toch even rustig aan, dan is er met een veel kalere Aceman uiteraard heel goed te leven. In dat theoretische geval zou ik wel altijd pakket XS aanvinken en kies ik uit het beperkte aanbod maar eens voor wit, of pardon, ‘Nanuq White’. Het totaal kost dan €36.690, een luttele 100 euro goedkoper dan een Classic zonder kleur en ‘XS’.  Moeilijk…

Mini Aceman back to basics

Eenvoudig en toch best leuk, dat wordt dan €36.690.

Signalement

Merk Mini
Model Aceman E Essential
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 38.507

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 135 kW / 184 pk
Maximaal koppel 290 Nm
Accu capaciteit (bruto) 43 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.079 mm / 1.754 mm / 1.514 mm
Wielbasis 2.606 mm
Massa leeg 1.620 kg
Laadvermogen 550 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 750 kg
Banden205/55R17Prijzen
Topsnelheid 160 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,9 s
Stroomverbruik (WLTP) 14,1 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 310 km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.