De Mercedes SLK was niet de eerste moderne klapdak-cabrio
Mitsubishi was eerder
Fascinerend, eigenlijk: ooit hadden alle cabrio’s een stoffen kap, daarna moesten alle cabrio’s ineens een wegklapbare hardtop hebben en inmiddels zijn we weer bijna helemaal terug bij de stoffen kap. De start van de klapdak-hype wordt doorgaans aan de Mercedes-Benz SLK toegeschreven, maar dat is niet helemaal terecht.
Dat de wegklapbare hardtop ‘an sich’ een stuk ouder is dan de Mercedes SLK is redelijk algemeen bekend. Bij Peugeot vond je zo’n dak al in 1934 (al vouwde dat dak zelf niet op) en de Ford Fairlane 500 Skyliner is een beroemd voorbeeld uit de jaren vijftig. We beperken ons vandaag echter doelbewust tot de echte klapdak-hype, en die vond pas rond de laatste eeuwwisseling plaats. Als startpunt voor die enorme reeks klapdak-cabrio’s, die zich uitstrekte van de Nissan Micra tot de Ferrari California. Van iedere compacte hatchback en compacte middenklasser leek op een zeker moment zo’n cabrioversie te bestaan, steevast voorzien van een hard klapdak om de auto extra weerbestendig te maken.
De eerste SLK was in Europa het startschot van een enorme klapdak-hype
Die hype startte in 1996, toen Mercedes de eerste SLK presenteerde. Dat staat buiten kijf, al zorgde Peugeot vanaf 2001 met de 206 pas voor de echt grote aantallen. Wat minder bekend is, is dat de SLK niet de auto was die het harde klapdak herintroduceerde. Dat gebeurde net even iets eerder in de Verenigde Staten door het Japanse Mitsubishi, dat met de 3000GT ‘Spyder by ASC’ de eerste moderne auto met een in twee delen openklappend dak uitbracht.
Mitsubishi 3000 GT Spyder by ASC
ASC staat voor American Sunroof Company en is bijvoorbeeld ook verantwoordelijk voor de eerste Saab 900 Cabrio, die op zijn beurt als het startschot van de moderne vierzits cabrio kan worden gezien. Echte pioniers dus, daar bij ASC, en dat bewees het bedrijf ook door de ingenieuze dakconstructie van de Mitsubishi. De 3000GT werd rigoureus aangepakt en kreeg een uniek, maar keurig bij het design passend dak dat zich net als bij de latere SLK en al die andere cabrio’s met een druk op de knop onder de naar achteren openende achterklep liet zakken. In totaal zijn er naar verluidt maar zo’n 1.000 Spyders op de markt verschenen, dus de open 3000GT bleef altijd een echte zeldzaamheid. Maar wel een echte trendsetter.
Aerocabin en Varietta
Toyota Soarer Aerocabin
Overigens heeft Japan wel meer klapdak-cabrio’s voortgebracht die in Europa erg onbekend zijn. Zo was er in de jaren 80 al de Toyota Soarer Aerocabin. Die had een soortgelijk klapdak, maar liet daarbij de raamstijlen en achterste zijruiten staan en is dus net geen echte cabrio. Later, in 2000, was er ook nog de Nissan Silvia Varietta. Die leek qua constructie, totstandkoming én productiecijfers sterk op de Mitsubishi GTO Spyder. Nissan zocht namelijk net als Mitsubishi een partner voor de ontwikkeling (in dit geval Autech), voorzag de auto van een ‘traditioneel’ tweedelig dak en bouwde er dik 1.000 exemplaren van.
Nissan Silvia Varietta