De Mercedes-Benz CLE is als cabrio bijna €10.000 duurder – Back to basics

Zonder dak en zonder AMG-line

Mercedes-Benz CLE Cabrio back to Basics
Mercedes-Benz CLE Cabrio back to BasicsMercedes-Benz CLE Cabrio back to BasicsMercedes-Benz CLE Cabrio back to BasicsMercedes-Benz CLE Cabrio back to BasicsMercedes-Benz CLE Cabrio back to BasicsMercedes-Benz CLE Cabrio back to Basics

De Mercedes-Benz CLE is al eens voorbijgekomen in deze rubriek, maar toen was het nog verplicht om AMG Line-opsmuk, een vast dak en de 200-motor te bestellen. Dat is allemaal veranderd, maar daar wordt de tweedeurs Mercedes zeker niet goedkoper van.

Mercedes-Benz CLE 180 Cabriolet Luxury Line - €75.880

Hoe vaak zie jij nog een Mercedes zonder AMG Line-opsmuk? Vrijwel nooit, inderdaad, en dus bood Mercedes de als (enigszins) sportief bedoelde CLE aanvankelijk niet eens zonder de sportieve aankleding aan. Inmiddels is dat anders en als er één CLE-variant is waarop de bescheidener Luxury Line-aankleding goed past, is het wel de cabriolet. Ondertussen werd er ook nog een basismotor aan het gamma toegevoegd. Die 180-variant is 170 in plaats van 204 pk sterk en omdat de Cabrio 135 kg zwaarder is dan de coupé, is de open 180 de langzaamste CLE die je kunt kopen. Het sprintje van 0 naar 100 neemt 9,5 seconden in beslag en daar ga je anno 2025 echt niemand mee imponeren. Daarom zouden we AMG Line bij deze motor zeker laten voor wat het is, want die sportieve aankleding is in dit geval wel erg misplaatst.

Het is echter de vraag of dat erg is, want de kwaliteiten van een open CLE liggen nu eenmaal elders. Hiermee moet je cruisen, heerlijk genieten van de geluiden en geuren uit de omgeving en de zon op je hoofd – of het petje dat de mogelijk ernstige gevolgen daarvan tracht te voorkomen. Aan de buitenzijde onderscheidt de Luxury Line zich met andere bumpers, minder (grote) nep-luchtinlaten en kleinere 18-inch wielen. De spreekwoordelijke olifant in de kamer is natuurlijk de kleur. ‘Solid Sun Yellow’ is de enige unilak en volledig gratis, al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat metallic zwart, grijs, zilver of blauw ook voor €0 op de prijslijst staan. Gratis keuze dus, waarvoor alle lof aan Mercedes. De cabriokap kan in zwart, rood of grijs worden besteld en dat kost maar €182.

Nein

Voor het interieur is die gratis kleurkeuze er niet, maar het scheelt niet veel. Voor diezelfde €182 voert Mercedes het met nepleer beklede binnenste uit in bruin of beige, al is de combinatie met de gele buitenkant dan wel een kleine discussie waard. Over combinaties gesproken: de interne smaakpolitie van Mercedes houdt er op dat vlak een bijzonder beleid op na. Een gele CLE met rood leer (€1.984) en een rode kap (!) is kennelijk geen probleem, maar een metallic-blauw exemplaar met een grijze kap leidt tot een streng ‘NEIN’.

Mercedes-Benz CLE Cabrio back to Basics

Dit kan gewoon, maar blauw met grijs vindt Mercedes écht onacceptabel.

Wat je allemaal met €182 kunt bij Mercedes, is ongelofelijk. Behalve het kiezen van een kap- of interieurkleur is er voor precies dit bedrag ook de optie om de middenconsole niet met hoogglans pianolak, maar met ‘metaalstructuur’ aan te kleden. Dat lijkt op wat er elders op het dashboard zit en is nét wat minder vlekgevoelig. Lees: het is precies net zo vlekgevoelig, maar je ziet de vlekken minder. Nu het toch over levensvreugde gaat: een windscherm kost als accessoire €387, een winterpakket met stuurverwarming €436.

Dat windscherm is een aanvulling op de ‘Aircap’, de combinatie van een elektrisch windschot achter de achterbank en die vreemde, uitklappende ‘spoiler’ boven de voorruit. In onze ervaring maakt die combinatie de auto niet mooier en helpt het vooral voor achterpassagiers, dus dat losse scherm zouden wij er zeker bijnemen.

Wat is de belangrijkste voorziening in een cabriolet? Juist: stoelverwarming. De open CLE heeft het standaard en dat geldt ook voor de ‘Airscarf’, de voorziening die desgewenst warme lucht rond je nek blaast. Keurig. We noteren bovendien elektrisch verstelbare voorstoelen met (links én rechts) geheugen, een uitgebreid MBUX-multimediasysteem, een 12,3-inch bestuurdersdisplay, climatecontrol, ledverlichting rondom, keyless access (alleen op de cabrio!), sfeerverlichting, een draadloze telefoonlader. Wat missen we nog? De eerder aangehaalde stuurwielverwarming wellicht, maar ook de adaptieve versie van cruise control voor wie daar waarde aan hecht. Echt luxe als een Burmester-audiosysteem en een head-updisplay is uiteraard ook optioneel, maar de open CLE hoeft zich voor zijn uitrusting zeker niet te schamen. Dat is maar goed ook, want met bijna €76.000 is de goedkoopste open CLE zelfs in dit segment geen koopje. Ook niet ten opzichte van zijn dichte broer: met dak kost een CLE 180 Luxury Line € 66.311, ofwel €9.569 minder.

De keuze van de auteur

Mercedes-Benz CLE Cabrio back to Basics

Pak de föhn er maar bij, want dat 'CLE 180' hoeft natuurlijk niemand  te zien. Toch?

Goed nieuws, beste lezer: vandaag kies ik eens niet voor een schuifdak. Alsnog stelt de open CLE mij voor een dilemma, want qua uitstraling kunnen we twee kanten op vandaag. Zeker bij een open auto is de klassieke combinatie van (bijvoorbeeld) metallic blauw met een licht interieur of zilvergrijs met een rode kap waanzinnig mooi, maar dat standaard geel is natuurlijk ook fantastisch. Omdat er waarschijnlijk al genoeg blauwe en zilverkleurige Mercedessen zijn, nemen we toch maar de gele gok. De kap is noodgedwongen zwart en het interieur dan ook maar, wat eigenlijk zonde is maar in dit geval wel de beste combinatie oplevert. De eerste €182 aan optiegeld wordt daarmee gespendeerd aan een middenconsole zonder pianolak.

Mercedes-Benz CLE Cabrio

Oprecht een lastige keuze: gewaagd geel, of klassiek en smaakvol? Voor het geld hoef je het niet te laten.

Mercedes-Benz CLE Cabrio

Die middenconsole kan dan weer niet in combinatie met het walnotenhout dat mijn bejaarde hart dicteert, maar ‘mag’ wel in combinatie met openporig en antracietkleurig lindehout. Doen dan maar (€472), want minder glans is altijd welkom in zo’n interieur. Het windscherm en het winterpakket gaan er ook nog even tegenaan (€387+436) en ik trakteer mezelf op het ‘usb-pakket plus’ van €363 (extra usb-c-aansluitingen, zou standaard moeten zijn) en een Burmester-audiosysteem. Dat laatste is met €1.343 een prijzige optie, maar ik zou er dagelijks van genieten. Zelf, welteverstaan, en niet door de dagjesmensen aan de Scheveningse boulevard te confronteren met mijn twijfelachtige muzieksmaak.

Mercedes-Benz CLE Cabrio back to Basics

Subtiele toevoegingen: zwart hout en Burmester-audio

Besparen doen we dan weer op rij-assistenten die in de praktijk meer irritaties dan gemak toevoegen én op het Dynamic Body Control-onderstel, dat op zo’n open 180 waarschijnlijk toch wat misplaatst is. Ook het head-up display, de laserkoplampen en de grotere wielen laat ik met veel plezier achterwege, zodat het resultaat bij een relatief redelijke €79.208 blijft. Laat de zomer maar beginnen!

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model CLE 180 Luxury Line Cabriolet
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 9 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 74.480

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, mild-hybrid
Cilinderinhoud 1.999 cc
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.400 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.850 mm / 1.861 mm / 1.423 mm
Wielbasis 2.865 mm
Massa leeg 1.750 kg
Laadvermogen 610 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden voor245/40R19Prijzen
Banden achter275/35R19Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,5 s
CO2-uitstoot (WLTP) 152 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.