De Lexus RZ 450e Comfort Line heeft geen leer, maar wel kleur - Back to Basics

Je herkent 'm aan de ontbrekende dakrails

Lexus RZ 450e back to basics
Lexus RZ 450e back to basicsLexus RZ 450e back to basicsLexus RZ 450e back to basicsLexus RZ 450e back to basicsLexus RZ 450e back to basicsLexus RZ 450e back to basicsLexus RZ 450e back to basicsLexus RZ 450e back to basics

De elektrische Lexus RZ is het luxebroertje van de Toyota bZ4X. In eerdere tests concludeerden we al dat de elektrische prestaties tegenvallen en het comfort tot tevredenheid stemt, maar hoe zit het eigenlijk met de basisuitrusting? We parkeren een Comfort Line van net geen 62 mille op de virtuele oprit.

Lexus RZ 450e Comfort Line – €61.995

Eerlijk is eerlijk, voor de eerste serieuze EV-poging van een vooraanstaand merk als Lexus valt de RZ op een aantal vlakken gewoon tegen. Zijn accucapaciteit van 71,4 kWh is niet indrukwekkend en dat geldt logischerwijs ook voor het rijbereik. Basisversie Comfort doet het door zijn kleinere wielen nog het beste van alle RZ’s, en kan op papier 440 kilometer afleggen tot de stroom op is. Ter vergelijking: een rijk uitgeruste President Line komt mede door 20-inch wielen maar 404 kilometer ver onder dezelfde ideale omstandigheden. Twee andere uitvoeringen vullen het gat van €11.000 tussen deze topversie en de instapper, maar allemaal hebben ze vooralsnog dezelfde aandrijflijn. Met 313 pk en vierwielaandrijving biedt de RZ450e goede prestaties, al zijn er voor dit geld zeker snellere EV’s. Een minder snelle, voorwielaangedreven RZ 300e is overigens onderweg, maar staat nog niet op de prijslijst.

Ook zonder 300e is de RZ trouwens aanmerkelijk voordeliger dan vorig jaar. De vanafprijs zakte met ingang van dit jaar met €5.500, dus die winst pak je alvast mee. Als vanouds staat er voor het basisbedrag een Comfort Line klaar. Aan de buitenkant pik je die er vrij eenvoudig uit, want de instap-RZ is de enige versie zonder dakrails en zonder extra donkere ruiten achter. Op het gebied van kleur is er lekker veel te kiezen, want Lexus vraagt alleen extra geld voor het opvallende ‘Sonic Copper’. Alle andere tinten – dat woord past beter dan ‘kleuren’ – zijn inbegrepen. Wielen worden gedeeld met de Executive Line en op het gebied van verlichting zien we ook geen verschillen met de wat luxere variant.

14-inch scherm

Die verschillen worden wel duidelijk als je een willekeurige deur opent. In het geval van de achterklep komt dat doordat die bij de Comfort Line niet elektrisch opent, terwijl na het openen van een regulier portier duidelijk wordt dat de Comfort Line het zonder lederen bekleding moet doen. Een antraciet stofje is jouw deel, op handmatig verstelbare voorstoelen bovendien. Die stoelen zijn gelukkig wel verwarmbaar, maar dat geldt dan weer niet voor het stuurwiel. Voor extra comfort is er wel automatische climatecontrol, keurig met twee zones. Iedere RZ heeft bovendien een draadloze telefoonlader, een alleraardigst audiosysteem met 10 speakers, keyless entry, adaptieve cruisecontrol, parkeersensoren, een achteruitrijcamera en een infotainmentscherm met een doorsnede van maar liefst 14 inch. Eigenlijk heb je niets te klagen aan boord van zo’n basis-RZ, maar toch is het een overweging waard om een stapje extra te doen. Zo’n Executive Line kost €3.000 extra, een bedrag dat voor de genoemde uiterlijkheden, kunstleer, elektrisch verstelbare stoelen, stuurwielverwarming en sfeerverlichting zeker te verdedigen is.

Signalement

Merk Lexus
Model RZ 450e Comfort Line
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 58.330

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 2 elektromotoren
Maximaal vermogen 230 kW / 313 pk
Maximaal koppel 435 Nm
Accu capaciteit (bruto) 71 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.805 mm / 1.898 mm / 1.635 mm
Wielbasis 2.850 mm
Massa leeg 2.030 kg
Laadvermogen 610 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 750 kg
Banden235/60R18Prijzen
Topsnelheid 160 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,6 s
Stroomverbruik (WLTP) 16,2 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 440 km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (65)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.