De Hyundai Ioniq 9 is misschien wel een betere deal dan een EV9 - Back to Basics
Verwennerij is standaard
De vanafprijs van de Hyundai Ioniq 9 ligt een stuk hoger dan die van de Kia's alternatief voor deze auto, de EV9. Uitgemaakte zaak dus? Toch niet, want onder de streep lijkt de basisversie van de Ioniq 9 juist de betere deal.
Hyundai Ioniq 9 110,3 kWh RWD Style - €67.995
Wat een mastodont hè, die Hyundai Ioniq 9? Een elektrisch aandrijflijn maakt het aanbieden van gigantische SUV’s in een land als Nederland toch ineens weer mogelijk, en vooral bij Kia en Hyundai zien we daarvan nu de gevolgen. De Ioniq 9 is met een lengte van 5,06 meter nog een paar centimeter langer dan een EV9 en de Hyundai is ook daadwerkelijk nog ruimer, al scheelt het met 2.419 tegen 2.318 liter (volume achter de voorstoelen, alle banken plat) ook weer niet enorm veel.
De vanafprijs van de Ioniq 9 is voorlopig vastgesteld op €67.995, een klap meer dan de €59.995 die Kia minimaal voor een EV9 wil hebben. Maar dat is appels met peren vergelijken, zo blijkt al snel. De basisversie van Kia is namelijk de First Edition, die met een accupakket van 76,1 kWh ‘maar’ 443 kilometer ver komt. De Hyundai heeft standaard een accu van maar liefst 110,3 kWh en een actieradius van 620 kilometer, en dat zijn allebei waardes waarvan EV9-rijders voorlopig alleen maar kunnen dromen. Zelfs als je een EV9 met de grootste accu bestelt, heeft die batterij ‘maar’ 99,8 kWh capaciteit. Dat levert een rijbereik op van 563 kilometer en de EV9 kost in deze vorm ook nog €68.795, meer dus dan een Ioniq 9 in basistrim.
Ruimte in overvloed, en zeven zitplaatsen zijn standaard.
Daarmee lijkt de situatie toch weer gunstiger van de Hyundai, als je tenminste toch al van plan was om wat meer te betalen voor een zo groot mogelijke accu. De Ioniq 9 kan echter nog door de mand vallen als het om de uitrusting gaat, maar laat dat nu precies de reden zijn waarom deze rubriek in het leven is geroepen.
De Hyundai Ioniq 9 is er vooralsnog in vier verschillende uitvoeringen, waarbij de dikste ‘Lounge’-versie altijd met vierwielaandrijving wordt geleverd. Basisversie Style biedt wel de keuze tussen achter- of vierwielaandrijving, waarbij de vierwielaandrijver 90 pk extra heeft en €4.000 extra kost. Wel lever je wat ruimte (kleinere frunk) en actieradius in (606 in plaats van 620 kilometer), al vallen die verschillen wel mee. Snel is een Ioniq 9 RWD trouwens niet, zeker niet voor een EV. De acceleratie van 0 naar 100 neemt 9,4 tellen in beslag en dat kunnen we hooguit als ‘adequaat’ beoordelen, maar er valt uiteraard uitstekend mee te leven.
Na een blik op de lijst met standaarduitrusting ziet het er goed uit voor de Style. Stoelverwarming voor en achter is bijvoorbeeld standaard, net als elektrisch verstelbare voorstoelen, een elektrische achterklep, volautomatische climatecontrol met drie zones, een draadloze telefoonlader, ‘zelfnivellerende achtervering’, V2L-functionaliteit, adaptieve cruisecontrol, een warmtepomp en een mooie combinatie van twee 12,3-inch schermen met alles er op en eraan.
Een derde zitrij is trouwens ook standaard, want een Ioniq 9 is standaard een zevenzitter en kun je bij de duurste uitvoeringen als luxere zeszitter uitvoeren. Ook de basisuitvoering van deze auto kunnen we echter rustig als buitengewoon luxueus beschouwen. Duurdere versies bieden opsmuk als betere audiosystemen, head-up displays, mooiere ledkoplampen en een panoramadak dat zowaar echt open kan. Allemaal mooi, maar zeker geen noodzaak.
De keuze tussen een donker of een licht interieur kun je gratis maken.
Ook in visueel opzicht mag de basis-Ioniq 9 er best zijn. Het geoefende oog kan hem door zijn eenvoudiger ledkoplampen, 19-(in plaats van 20-) inch wielen en geribbelde stalen dak heus van de nog duurdere versies onderscheiden. De geheel zwarte wielkastranden zijn trouwens wel een dikke weggever, want bij duurdere uitvoeringen zijn die glanzend afgewerkt. Maar voor de gemiddelde toeschouwer is dit ook in basistrim gewoon een ontzettend dikke SUV. Hyundai biedt voor het exterieur in totaal zeven metallic- en parelmoerlakken aan, maar alleen ‘Sunset Brown Pearl’ is gratis. Voor overige tinten betaal je €995 extra, nog best een bescheiden bedrag voor zoveel liters lak. Het met een combinatie van stof en leer beklede interieur kan zelfs zonder meerprijs worden uitgevoerd in lichtgrijs, voor wie het standaard zwart te donker vindt.
De keuze van de auteur
Wie de artikelen in deze rubriek vaker tot het einde toe leest, weet dat ik groot voorstander ben van panoramadaken die je kunt opnenen. Bij Hyundai betekent dat helaas steevast dat je moet uitwijken naar één van de duurste versies, in dit geval de Connect+ van €73.995. Dat is wel erg gortig en dus gaan we in dit puur theoretische geval lekker voor de instapper, want een Connect zónder zo’n dak vind ik al helemaal het extra geld niet waard. De instap-aandrijflijn verdient ook de voorkeur, want voor ontspannen ‘cruisen’ is 218 pk zat en dit is bovendien de efficiëntste variant.
Hyundai Ioniq 9 Style in 'Ionosphere Green Pearl', met licht interieur
Losse opties of optiepakketten zijn er niet voor de Style, dus we houden het bij het inkleuren van binnen-en buitenkant. Voor het interieur ga ik uiteraard voor ‘Light Grey’, veel mooier (vind ik) dan zwart. Het bruin van de buitenkant is prima, maar ik trakteer mijzelf toch maar op het nog net wat fraaiere ‘Ionosphere Green Pearl’. Dat is meteen de enige prijsopdrijvende factor en daardoor kost ‘mijn’ Ioniq 9 €68.990. Veel geld, maar ook enorm veel auto!