De goedkoopste Honda CR-V in jaren is bepaald niet kaal – Back to Basics
Het wordt wit of rood
De Honda CR-V is 30 en hoewel wij Europeanen zeker niet de grootste afnemers van het model zijn, trakteert Honda op kortingen tot meer dan €10.000. Daarmee zakt de huidige generatie voor het eerst onder de €50.000 en bekijken we natuurlijk maar wat graag wat je voor dat bedrag allemaal krijgt.
Honda CR-V Elegance Full Hybrid 2WD 30th Anniversary Edition - €49.995
Er is een wat bijzondere situatie ontstaan op de prijslijst van de Honda CR-V, die momenteel aan zijn zesde generatie bezig is. Honda viert het 30-jarig bestaan van het elders erg populaire model met 30th Anniversary-versies, maar dat ‘verjaardagslabel’ wordt gecombineerd met de uitvoeringen die we al kenden. De Honda CR-V is er dus nu als Elegance 30th Anniversary Edition, Advance 30th Anniversary Edition en Advance Tech 30th Anniversary Edition.
Dan is er nog iets: behalve op het gebied van uitrusting verschillen deze versies ook qua aandrijflijn flink van elkaar. De Elegance is een voorwielaangedreven hybride, de Advance een hybride met vierwielaandrijving en de Advance Tech een plug-in hybride met voorwielaandrijving. Je kunt met de CR-V dus alle kanten op, maar kiest in het geval van de plug-in hybride wel ook meteen voor de meest luxe variant van het stel.
Dat draagt ongetwijfeld bij aan het feit dat de plug-in hybride niet de goedkoopste CR-V is in Nederland, zoals we dat bij veel andere auto’s door de lage CO2-uitstoot van zo’n PHEV wel zien. Met een prijs van €57.724 is de Advance Tech juist de duurste van de drie, al scheelt het nauwelijks met de Advance (AWD) die je voor €57.560 in huis haalt. De prijspakker van het stel is daarmee toch de Elegance, zoals gezegd een reguliere hybride die voor €49.995 op je naam wordt gezet.
De keuze voor een aandrijfijn bepaalt dus meteen het uitrustingsniveau bij Honda en omdat losse opties nauwelijks leverbaar zijn, zul je het met de standaarduitrusting moeten doen. Gelukkig is die heel behoorlijk. De Elegance is nauwelijks een basisversie te noemen en heeft keyless entry & start, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, stoel- en stuurverwarming, leren bekleding, een elektrische achterklep, adaptieve cruisecontrol, een achteruitrijcamera, 18-inch lichtmetaal en zelfs een panoramisch schuif/kanteldak.
Door die immense lijst zou je je bijna afvragen wat de andere versies hier in vredesnaam nog aan toe kunnen voegen, en die zaken moet je inderdaad zoeken in de hoek van Bose-audiosystemen, head-up displays, stoelventilatie en meegespoten wielkastranden. Dat laatste kan op de Elegance trouwens ook, maar alleen als je voor €3.000 het Style Pack kiest. Naast dat ‘sportieve’ pakket is er ook nog een Aero Pack met een wat andere uitstraling en kun je een trekhaak of andere wielen laten monteren, maar dan hebben we de optielijst ook wel gehad. Zelfs op het gebied van kleur is er nauwelijks keuze. De leren bekleding is altijd zwart en voor de buitenkant biedt de 30th Anniversary maar twee opties: parelmoer wit, of ‘Crystal Red’. Echte Honda-kleuren, maar wie wat anders wil heeft pech.
De keuze van de auteur
We zijn snel klaar vandaag: doe maar een rode. Het Style Pack is mooi, maar duur en de standaarduitrusting van de Elegance laat weinig te wensen over.