De gefacelifte Audi A3 is goedkoper dan voorheen – Back to Basics
Zonder opties is geen optie
Wie nu een Audi A3 Sportback 35 TFSI Pro Line bestelt, is €104 minder kwijt dan vorig jaar. Opvallend in deze dure tijden, of zit er een addertje onder het gras bij de basisversie van de gefacelifte A3?
Audi A3 Sportback Pro Line 35 TFSI S Tronic - €41.100
Opvallend: op EV’s na wordt alles duurder, maar toch is de door een benzinemotor aangedreven Audi A3 voortaan iets goedkoper. Althans, onder bepaalde voorwaarden. Een prijslijst van 2023 toont aan dat je toen ‘al’ voor € 37.627 een A3 Sportback Pro Line had, maar dan wel met de 110 pk sterke 1.0 TSI en een handgeschakelde bak. Die 1.0 is net als de handbak bij het grofvuil gezet met de recente facelift van de A3, waarmee de 1.5 met 150 pk, gekoppeld aan een mild-hybride hulpje en een zeventraps DSG-automaat het minimum is. Voor die uitvoering betaal je nu €41.100, tegen €41.204 op de oude prijslijst. Een besparing van €104 dus, toch weer mooi een tank benzine. Ook in vergelijking met de technisch identieke Golf en Leon met deze aandrijflijn is de A3 verrassend oké geprijsd, al heeft dat deels met de uitvoering te maken. Kijken we naar directe concurrenten, dan valt op dat een BMW 1-serie in principe iets voordeliger is en een A-klasse nagenoeg even duur. De vijfdeurs A3 Sportback is overigens iets voordeliger dan de sedan, waarvoor je minimaal €41.600 afrekent.
Achterlichten zonder led
‘Pro Line’ is en blijft de naam van het basismodel van de A3, al heeft Audi het vermoedelijk liever over smaken dan over niveaus. De duurdere Advanced Edition onderscheidt zich vooral met uiterlijkheden als andere bekleding en aluminium raamlijsten, maar heeft tevens sportstoelen en uitgebreidere ledverlichting. De Pro Line doet het met verlichtingsunits die (groten-)deels met leds zijn gevuld, maar dus niet helemaal. Dim- en grootlicht is net als het dagrijlicht gewoon led, maar voor de richtingaanwijzers doet nog een gloeilampje dienst. Gloeilampjes vinden we zelfs overal terug in de achterlichten, best ouderwets voor een merk dat zich laat voorstaan op zijn technologische voorsprong.
De strakgetrokken koets kun je zonder bijbetaling uitvoeren in zwart of wit, voor andere kleuren betaal je bij. 16-inch lichtmetaal is standaard, maar zowel dat formaat als het ontwerp met vijf dubbele spaken zijn uniek voor de basisversie. Opvallend is dat Audi op de ietwat stationwagon-achtige A3 Sportback dakrails aanbiedt, maar wel tegen meerprijs. Je betaalt er €325 extra voor. Een dikkere S-dakspoiler kan ook gewoon als losse optie worden besteld, zelfs op de instapper. Dit kost €360.
Achterbank in één deel
Het interieur van een kale A3 ziet er tegenwoordig lang niet onaardig uit. De stoffen stoelbekleding wisselt zwart af met grijs, het stuurwiel oogt sportief en in het dashboard vinden we en fraai geïntegreerd touchscreen en een digitaal instrumentarium. Opnieuw is het opvallend wat er allemaal kan met losse opties: een nog veel sportiever, afgeplat stuurwiel is bijvoorbeeld en optie van €260 en voor sfeerverlichting betaal je €355. Kijken we even virtueel over onze schouder, dan valt er wel een grote misser op: de achterbank is standaard niet in delen, maar slechts in één geheel neerklapbaar. Voor een genoegen dat bij een Dacia Sandero standaard is, betaal je hier €285. Dat bedrag is nog wel te overzien, maar het voelt zo flauw.
Ook een tikkie flauw, maar niet ongebruikelijk meer, is het feit dat je de functie voor twee zones in de climatecontrol achteraf kunt aanschaffen. Audi werkt – gelukkig! – met fysieke knoppen, en dat betekent dat een deel van die knoppen in een versie met één zone slechts de melding oproept dat je moet bijbetalen. Op een vergelijkbare manier is het digitale instrumentarium standaard weliswaar aanwezig, maar niet zo uitgebreid configureerbaar als de optionele ‘plus’-variant. In het touchscreen ontbreekt navigatie eveneens, maar Audi vraagt gelukkig geen extra geld meer voor smartphone-koppelsystemen Android Auto en Apple CarPlay. Wie toch on-board navigatie wil, zit helaas meteen vast aan een optiepakket met onder meer betere audio van €2.655.
In bedwang
Wie veel losse spullen meeneemt, doet er goed aan om €255 te investeren in het opberg- en bagageruimtepakket. Dat brengt dan onder meer een afsluitbaar dashboardkastje, een extra opbergvak aan de bestuurderskant, een extra 12-volt-aansluiting en de netjes aan de rugleuning van de voorstoelen. Voor langere reizen is adaptieve cruisecontrol fijn, maar helaas niet present. Het zit in het Assistentiepakket Rijden en Parkeren Plus – echt waar- samen met onder meer een achteruitrijcamera. De kosten: €825. Al met al is zo’n basis-A3 niet echt een aanrader. Natuurlijk, er is goed mee te leven, maar helemaal niemand gaat hem zonder opties bestellen en een groot deel van de extra's is alleen al om de restwaarde een aanrader. Wie de navigatie achterwege laat en zich tot de kleinere zaken als de achterbank, het opbergpakket en de rijassistenten beperkt, kan de meerprijs wel enigszins in bedwang houden.
PRIVATE LEASE Audi A3
Had je deze auto's al gezien?

Audi A3 Sportback 35 TFSI 150pk Business edition | Cruise Control Adaptief | Parkeer Pakket
- 2020
- 47.312 km

Audi A3 Limousine 2.0 TFSI 301 pk S3 Quattro Pro Line Plus S-Line / Pano-Dak/ RS-Stoelen/ Keyless/ B&O-Sound/ Stoel.Verw/ Led-Koplamp/ Adap.Cruise/ 19'' LMV
- 2016
- 161.222 km

Audi A3 Limousine 30 TFSI Advanced edition
- 2022
- 29.558 km