De Fiat Grande Panda heeft twee basisversies – Back to Basics

Elektrisch rijden vanwege die wielen

Fiat Grande Panda back to basics
Fiat Grande Panda back to basicsFiat Grande Panda back to basicsFiat Grande Panda back to basicsFiat Grande Panda back to basicsFiat Grande Panda back to basicsFiat Grande Panda back to basicsFiat Grande Panda IconFiat Grande Panda IconFiat Grande Panda Icon

Een vierkante koets, ‘pixelige’ koplampen en de typenaam ‘Panda’ uitgesmeerd over de deuren: die nieuwe Fiat Grande Panda valt op in het hedendaagse autolandschap. Met een vanafprijs van bijna €26.000 is hij in datzelfde landschap relatief goedkoop, en voor dat geld krijg je bovendien keuze uit maar liefst twee basisversies.

Fiat Grande Panda Red/Icon - €25.990

Dat laatste is natuurlijk persoonlijk, maar zeg nou zelf: deze rode basisvorm past uitstekend bij die nieuwe Grande Panda. Die lijkt met zijn vierkante koets, rechthoekige lichtunits en ‘ingestampte’ letters veel sterker op de oer-Panda dan de reguliere benzine-Panda, en daar past de uni-rode lak net zo goed bij als die witte stalen wielen zonder wieldoppen.

Soortgelijke wielen zagen we eerder ook bij de Opel Frontera, die niet toevallig een technisch broertje is van de Panda. Bij de Opel is het een optie tegen een bescheiden meerprijs, bij de Panda zijn deze wielen echt standaard. Tenminste: als je voor de simpelste uitvoering van de elektrische versie gaat. Die heet Red en is stiekem iets minder kaal dan de goedkoopste Icon-uitvoering van de Grande Panda Hybrid, die op zwarte stalen wielen staat die zich met strakke wieldoppen mooier voordoen dan ze zijn.

Voor de duidelijkheid: de elektrische Panda E is er alleen als Red en dure La Prima, de benzinegestookte Panda Hybrid alleen als Icon en als La Prima. De basisversies verschillen dus per aandrijfvorm, maar zijn met €25.990 wel exact even duur.

Andere uiterlijke verschillen zijn er nauwelijks en de enige gratis kleur is in beide gevallen ‘Passione Red’, dus de Red is ondanks zijn naam zeker niet roder dan de Icon. Overigens is de duurdere La Prima standaard uitgevoerd in het opvallende ‘Limone Yellow Metallic’, een kleur waarvoor basiskopers €700 extra betalen. De keerzijde van die medaille is er ook: wie een La Prima in Passione Red wil, betaalt ook €700 bij.

Dashboardkastje

Wel is het duidelijk dat er meer verschillen zijn tussen de twee basisversies. Zo heeft de Red een in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank en de Icon niet. Verder krijgt de elektrische variant een afsluitbaar dashboardkastje mee waar de Hybrid standaard gewoon een open vak heeft. Het paneel werkt samen met een olijk motiefje over de gehele breedte van het dashboard en ook dat onderdeel komen we in de Icon niet tegen.

Fiat Grande Panda Icon

Van dashboardkastje tot stoelbekleding: de Hybrid Icon (boven) is vanbinnen duidelijk kaler dan de elektrische Red (onder).

Fiat Grande Panda back to basics

Fiat Grande Panda.

De EV heeft standaard twee in hoogte verstelbare voorstoelen, de Hybrid Icon alleen aan de bestuurderskant. Hoewel de stof op die stoelen in beide gevallen blauw met gele stiksels is,  heeft de Red een fraaiere Style-stof in plaats van het Base-stofje van de Icon. Dat levert ook in de bekleding gedrukte logo’s op en blauwe zittingen, terwijl dat onderdeel van de stoelen bij de Icon zwart is. Beide auto’s hebben een stuurwiel van hard, simpel plastic, zonder (kunst-)lederen bekleding dus.

Altijd touchscreen

Een 10,25-inch touchscreen zonder navigatie, maar met draadloze Android Auto en Apple CarPlay is in alle gevallen standaard, wat een belangrijk verschil is met platformgenootje Citroën (ë-)C3. Ook handmatige airco is present. Climatecontrol zit er dus niet op, maar niet-adaptieve cruisecontrol wel. De auto’s hebben een regensensor maar geen lichtsensor en missen allebei de extra usb-c-poorten achterin die de La Prima wel heeft.

Geïntegreerde laadkabel

Het grootste verschil tussen de Red en de Icon zit echter niet eens in de uitrusting zelf, maar in de optiemogelijkheden. De Hybrid Icon kan dankzij allerlei optiepakketten worden aangekleed met onder meer stoel- en stuurverwarming, lichtmetaal, (alsnog)  een in delen neerklapbare achterbank, dakrails, een middenarmsteun en climatecontrol, bij de Red is dit allemaal niet mogelijk. De elektrische Red is los van een kleur eigenlijk gewoon zoals-ie is, al biedt Fiat nog wel optioneel een lagere laadsnelheid aan. Wat? Jawel: die fameuze geïntegreerde laadkabel van de Panda E is een optie zonder meerprijs, maar verlaagt de laadsnelheid van 11 naar 7,4 kW. DC-snelladen is trouwens in beide gevallen mogelijk, middels een laadpoort boven het linker achterwiel.

De geïntegreerde laadkabel is een optie zonder meerprijs, maar verlaagt wel de laadsnelheid.

Fiat heeft de basisversies van de Panda E en de Panda Hybrid exact gelijk gekregen in Nederland, maar dat gaat kennelijk wel wat ten koste van de uitrusting van de Hybrid. Die is met opties niet exact zo uit te rusten als de instapper van de E, maar er zijn wel optiepakketten nodig om zaken als die in twee delen neerklapbare achterbank en in hoogte verstelbare passagiersstoel te krijgen.

De keuze van de auteur

Fiat Grande Panda back to basics

Doe maar gewoon lekker zo!

Ik ben heus niet vies van een beetje luxe, maar een Fiat Panda mag van mij best kaal zijn. Dat eenvoudige past ‘m wel en dan doel ik niet alleen op die fantastische wielen, maar ook op het functionele interieur. Dat de elektrische Panda op het gebied van uitrusting een betere deal is dan de Hybrid, moge duidelijk zijn. De keuze tussen de twee is evengoed persoonlijk en ook met de basis-uitrusting van de Hybrid Icon is wat mij betreft goed te leven, al zou ik er altijd die witte wielen van de Red onder laten zetten. Zoveel leuker. In dit geval gaan we gewoon voor de Panda E en houd ik het bij het standaard rood. Over die meerprijsloze optie van de geïntegreerde laadkabel twijfel ik nog even door. Op zich juich ik iedere oplossing voor zo'n losse, vieze en ruimtevretende kabel enthousiast toe, maar het verlies van de driefasenlader is wel pijnlijk en de 'stofzuigerkabel' zit ook nog in de neus, niet mijn favoriete plek.

PRIVATE LEASE Fiat Grande Panda

Lezersreacties (105)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.