De Citroën Xanae was 30 jaar geleden al meer dan een MPV en daarmee voorbode van een nieuw tijdperk

Xsara en Picasso

Citroën Xanae

Hoe langer je naar de Citroën Xanae kijkt, des te meer details zie je die het productiestadium hebben gehaald. En dat niet alleen bij Citroën zelf. Een bijzondere conclusie over deze ideeënbus, 30 jaar na het verschijnen.

In het midden van de jaren 90 wint de Multi Purpose Vehicle steeds meer terrein. Citroën heeft er ook een in het gamma, de Evasion, die het samen produceert met Peugeot (806), Fiat (Ulysse) en Lancia (Zeta). Een forse auto, die evenveel kost als twee Citroëns ZX en die PSA en Fiat in de strijd hebben gegooid als tegenwicht voor de succesvolle Renault Espace, Chrysler Voyager, Mitsubishi Space Wagon en in mindere mate de Nissan Serena en Toyota Previa.

Dit is wat Citroën op dat moment samen met de partners aan MPV had:

 

Renault laat het zien met de Mégane Scénic

Japanse merken zijn op dat moment bovendien met de Nissan Prairie en Mitsubishi Space Runner al present in segment der middenklasse MPV's. Hoe je een model in die klasse werkelijk bouwt, zou Renault in 1996 laten zien met de slimme Mégane Scénic, die was gebaseerd op de uit 1992 stammende concept-car Scenic. Citroën moet zich aangesproken hebben gevoeld door met name dat laatstgenoemde model, aangezien zij twee jaar later met een eigen compacte MPV op de proppen kwamen, en wel op de Salon van Parijs van 1994. 

Citroën Xanae oogt veel dynamischer dan Renault

Opvallend aan de Citroën Xanae is zijn dynamische vormgeving, zeker wanneer je die vergelijkt met die van de wat hoekiger Renault Scenic. De achterzijde loopt schuin af als bij een hatchback, zodat mag worden geconcludeerd dat Citroën een maximum aan binnenruimte niet als topprioriteit heeft gekozen - anders had de daklijn wel verder doorgelopen naar achteren. Deze vorm zou in 1997 terugkomen bij de Citroën Xsara, nota bene een auto die vanwege zijn alledaagsheid veel kritiek te verduren kreeg. De voorzijde van de Xanae is zeer scherp aangesneden, wat het ontwerp eveneens dynamischer maakt dan dat van de Scenic.

"Jean-Pierre, ik film je, vind je niet erg hè?". Dertig jaar later vinden we dat inderdaad heel normaal, ook daarin was het merk dus visionair! Al was het uiteraard nog geen telefoon waarmee papa zijn kroost vastlegde.

Xanae asymmetrisch

Als bijzonderheid is de wagen asymmetrisch van vorm gemaakt. Door aan de linkerzijde één portier toe te passen, doet de Xanae daar sterk denken aan een coupé. De rechterzijde, die twee openslaande deuren heeft en geen B-stijl, roept direct associaties op met een MPV. Knap gedaan. Opvallend is daarnaast hoe de grote voorruit doorloopt in een fors dakraam, een detail dat veel actuele Citroëns kenmerkt. Een nadere beschouwing van de Xanae leert verder dat hij behoorlijk hoog op zijn pootjes lijkt te staan. De grondspeling is in werkelijkheid helemaal niet zo groot, maar vooral de hoog opgetrokken achterbumper geeft het design wel die indruk. Alsof we hier met een crossover avant la lettre te maken hebben. Een leuk detail, dat Citroën zelf niet nadrukkelijk heeft toegepast, maar dat thans helemaal in de mode is; zie al die compacte SUV's van de afgelopen tien jaar. 

Citroën Xanae.

Dat de Xanae tot een eigen midi-MPV van Citroën zou leiden, kon je al van verre zien aankomen. De in 1998 gepresenteerde Xsara Picasso zou met 680.000 gebouwde exemplaren een onmisbaar model voor Citroën worden. En in de vorm van de opvolger C4 Picasso zelfs een vast onderdeel van het modelgamma.

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.