De bijna vergeten Toyota Urban Cruiser of toch iets anders cross-overigs voor €5.000?

Nieuwe hopelijk succesvoller

beelden van occasions, cross-overs

Hoe de gloednieuwe Toyota Urban Cruiser rijdt, kon je onlangs al lezen en zien; in feite een licht gewijzigde elektrische Suzuki Vitara. Heel wat anders dan de oorspronkelijke Urban Cruiser, want dat was een kruising tussen een MPV en een SUV. Wellicht was hij toen zijn tijd te ver vooruit, want na enkele jaren zonder al te veel succes werd hij van onze markt gehaald. Nu krijgt hij een tweede kans: als nieuwe EV én hier als occasion.

Maar waar is zo’n Urban Cruiser nu mee te vergelijken? De nieuwe is een omgebouwde Suzuki, waardoor dat merk bij ons op de radar komt. Een Ignis van de eerste generatie wellicht? En voor diegenen die er wat stoerder bij willen rijden, zoeken we er een Volkswagen CrossPolo bij. We gaan shoppen met €5.000.

beelden van occasions, cross-overs

Toyota Urban Cruiser 1.3 VVT-i Dynamic – 2010 – 197.431 kilometer – €4.995 

Toyota’s blijven gebruikt aan de prijs. In onze occasion-databank komen in de prijsklasse van vier tot vijf mille welgeteld vier Urban Cruisers voor, met tellerstanden tussen de 192.000 en 255.000 kilometer! Daaruit zoeken we dan maar de leukste, een paars-metallic exemplaar. Deze Toyota Urban Cruiser staat in Friesland, diende in de afgelopen vijftien jaar vier eigenaren, heeft zojuist een kleine beurt plus apk gehad en gaat voor bovengenoemde (rijklaar)prijs weg, inclusief AutoTrust Garantie (over de termijn helaas geen woord). 

De Urban Cruiser is nogal vierkant. Dat pakt gunstig uit voor de binnenruimte: voor- en achterin kom je niet snel in de knel. Wel is de bagageruimte met 314 liter vrij beperkt. Gelukkig is de achterbank niet enkel in delen neer te klappen, maar ook verschuifbaar; ziedaar een vleugje MPV. Het interieur oogt met zijn aluminium accenten (middenconsole) niet heel hoogstaand, maar het heeft het afgelopen anderhalf decennium zo te zien vrij probleemloos doorstaan, dus kwalitatief valt er weinig te klagen. Ook de ergonomie is in orde. 

beelden van occasions, cross-overs

In ons land stond maar één motor in de prijslijsten: een ongeblazen 1.3 die toch nog 100 pk levert. Dankzij het start-stopsysteem is hij mooi zuinig. Dan het weggedrag. Je merkt voldoende waar het onderstel mee bezig is. Door de vrij stugge demping blijft het overhellen in snel genomen bochten beperkt, maar toch is de 68-KPR-5 niet een uitgesproken sportief karretje. Eerder veilig en stabiel, en daar zorgen de besturing (vrij direct, maar zonder veel gevoel) en de zesbak (een klikklak-bak, maar ook hier enigszins gevoelloos) eveneens voor. Laat je dus niet op het verkeerde been zetten door de uitvoeringsterm ‘Dynamic’! Met onder meer lichtmetalen wielen, klimaatregeling en cruisecontrol, elektrisch bedienbare ramen rondom, keyless entry, automatisch inklapbare buitenspiegels, parkeersensoren achter, een met leer bekleed stuur plus versnellingspook en privacy glass achter zou hij eerder een luxe-toevoeging mogen hebben! 

beelden van occasions, cross-overs

Signalement

Merk Toyota
Type Urban Cruiser 1.3 VVT-i Dynamic
Bouwjaar januari 2010
Kilometerstand 197.431
Vraagprijs €4.995
Waar te koop? Vivante Yachts & Cars, Sibrandabuorren

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.329 cc 
Max. vermogen 74 kW/100 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 132 Nm bij 3.800 tpm
Leeggewicht 1.105 kilo
Bagageruimte 314 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 800 kilo
Gem. verbruik 1 op 18,2 (NEDC)
0-100 km/h 12,5 s 
Topsnelheid 175 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Suzuki Ignis

Suzuki Ignis 1.5 Exclusive – 2006 – 76.588 kilometer – €4.750

Schrikt een hoge kilometerstand je meer af dan een ouder bouwjaar, dan zou deze Suzuki Ignis een optie kunnen zijn: enerzijds een goede drie jaar ouder, anderzijds nog geen 80.000 kilometer gereden. Volgens een kentekencheck is hij afkomstig van de eerste eigenaar. Dat roept associaties op met een ouder iemand die altijd zuinig op de 96-TR-BB is geweest, maar eerlijkheidshalve vinden we dat de Urban Cruiser net iets beter de tand des tijds heeft doorstaan. Bovengenoemde prijs is een meeneemprijs. Apk, een kleine beurt en poetsen kosten €200 extra en voor nog eens €495 zit er onder meer drie maanden garantie op deze door de dealer onderhouden vierwieler.    

Suzuki Ignis

Deze generatie Ignis stamt nog uit de tijd van de vrijage met Opel. Zo zien we in het van vele opbergmogelijkheden voorziene interieur diverse bedieningsknoppen van het Duitse merk. Het dashboard oogt volwassen, iets wat we helaas niet van het meubilair kunnen zeggen: de zetels zijn te kort en te vlak. In sneller genomen bochten zoek je vergeefs naar houvast. Voorin is de ruimte oké, achterin ook, mits de inzittenden niet al te groot zijn. De bagageruimte is vrij bescheiden. Al met al lijkt de Ignis zich een half segment lager te bevinden dan zijn landgenoot, wat weer gunstig uitpakt voor het gewicht: slechts 935 kilo! Ondanks een vergelijkbaar vermogen maakt hem dat beslist niet zuiniger. Wel iets vlotter (let ook op het lichte en prettig directe stuurgedrag), maar een gooi-en-smijtkarretje is het toch niet. De Japanner wil het liefst rechtdoor, bochten liggen hem niet zo (misschien vandaar die vormeloze zetels…), want onderstuur treedt vrij snel op. Tja, een starre as achter en geen stabilisatorstangen… Wellicht dat men daarom niet voor een sportieve toevoeging heeft gekozen, maar in dit geval voor ‘Exclusive’. Die term lijkt echter wat te veel eer: wat je van een compacte auto uit 2006 op dat gebied mag verwachten, zit erop, maar beslist niet meer. De Toyota is een stuk rijker aangekleed.       

beelden van occasions, cross-overs

Signalement

Merk Suzuki
Type Ignis 1.5 Exclusive
Bouwjaar december 2006
Kilometerstand 76.588
Vraagprijs €4.750
Waar te koop? Philipsen Auto’s, Rotterdam

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.490 cc 
Max. vermogen 73 kW/99 pk bij 5.900 tpm
Max. koppel 133 Nm bij 4.100 tpm
Leeggewicht 935 kilo
Bagageruimte 236 l/1.002 l
Max. aanhanger geremd 800 kilo
Gem. verbruik 1 op 14,9 (NEDC)
0-100 km/h 10,8 s 
Topsnelheid 170 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

beelden van occasions, cross-overs

Volkswagen CrossPolo 1.4 16V 80 pk – 2008 – 142.186 kilometer – €4.950 

Mag het wat stoerder dan bovenstaande occasions, dan staat eveneens in Friesland deze leuke, oranje Volkswagen CrossPolo klaar, die zowel in bouwjaar als in kilometerstand het midden houdt tussen de Soes en de Toyo. De CrossPolo is niet een op zichzelf staand model, maar een ‘ruigere’ Polo, net als indertijd de XTR-versie van de Citroën C3 en de op de 25 gebaseerde Rover Streetwise, om maar eens twee concurrenten te noemen (de Streetwise was iets groter). Iets hoger op de pootjes vanwege langere veerwegen, stoere bumpers, zwarte spatbordverbreders en dorpelbeschermers, lichtmetaal, dakrails en chroomaccenten, en een aangepast interieur (let op de eveneens oranje bekleding en deurpanelen!) moeten het hem doen, want onderhuids snort een brave 1.4 van 80 pk.

beelden van occasions, cross-overs

Vierwielaandrijving ontbreekt (uiteraard). Omdat hij wat hoger staat, verwacht je in snel genomen bochten last te hebben van behoorlijk overhellen, maar dat valt reuze mee: hij rijdt vrijwel hetzelfde als de standaard-Polo van destijds. Vertrouwenwekkend, maar ook een besturing die iets communicatiever mocht zijn. Ook de krachtbron is van het rustige type: verwacht geen krachtpatserij, maar als je eens haast hebt, weet dan dat de vijfbak zich fluks door de verzetten laat jagen. De verkoopfoto’s laten een auto zien die ondanks vijf eigenaren daar amper onder te lijden heeft gehad: keurig. Dat zal ook te maken hebben met de goede bouwkwaliteit. Voor passagiers en bagage is er voldoende leef- en bergruimte en anders is er nog 800 kilo geremd trekvermogen, evenveel als de Japanse concurrentie. Kijken we tot slot naar de voorzieningen, dan valt allereerst het schuif-kanteldak op. Ook airco, cruisecontrol, een met leer bekleed stuurwiel plus pook (inclusief ‘Cross-logo’) en elektrisch bedienbare ramen rondom zijn onder meer present, waarmee de compacte Volkswagen zich qua goodies tussen de luxere Urban Cruiser en de soberder Ignis nestelt.      

De 01-GVP-1 krijgt van de verkoper AutoTrust Garantie mee, maar ook hier ontbreekt daarvan de geldigheidsduur.  

beelden van occasions, cross-overs

Signalement

Merk Volkswagen
Type CrossPolo 1.4 16V 80 pk
Bouwjaar september 2008
Kilometerstand 142.186
Vraagprijs €4.950
Waar te koop? Autocenter Veenstra, Joure

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.390 cc 
Max. vermogen 59 kW/80 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel 132 Nm bij 3.800 tpm
Leeggewicht 1.061 kilo
Bagageruimte 270 l/1.030 l
Max. aanhanger geremd 800 kilo
Gem. verbruik 1 op 15,2 (NEDC)
0-100 km/h 13,5 s 
Topsnelheid 170 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Welk buitenbeentje spreekt jou het meest aan? 

De eerste generatie Toyota Urban Cruiser was zijn tijd wellicht te ver vooruit en zou nu meer kans maken op de Nederlandse automarkt. Gelukkig hebben we nog de occasions! Maar is het wat voor jou? Van dit trio heeft de Urban Cruiser de hoogste kilometerstand, maar hij is tevens het meest royaal uitgerust en behept met MPV-trekjes. De Ignis is het oudst, maar met een lage kilometerstand. Voor de rest is het een vrij goedkoop te exploiteren van-A-naar-B-auto. De CrossPolo zit er op veel vlakken tussenin, maar die vinden wij er het leukst uitzien, al is dat natuurlijk subjectief. Wat zou jouw keuze zijn? 

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.