De basisversie van de Mazda 6e is de versie die je wilt - Back to Basics

Is wel goed zo

Mazda 6e Back to basics
Mazda 6e Back to basicsMazda 6eMazda 6eMazda 6eMazda 6e

De elektrische Mazda 6e is één van de weinige EV’s waarbij we de duurdere Long Range-versie zouden laten staan. Vandaag blijkt dat je ook het duurdere uitrustingsniveau rustig achterwege kunt laten.

Mazda 6e 68,8 kWh Takumi - €44.990

Collega Roy stelde het al vast bij de onthulling van de Mazda 6e: de standaard aandrijflijn is eigenlijk beter dan de optionele Long Range-variant. De instapper heeft een LFP-accupakket dat je niet alleen vaker tot 100 procent mag laden, maar is ook nog de versie die met afstand het snelst vol is. Aan de snellader gaat dat bij de standaardvariant met een keurige 165 kW, terwijl de Long Range maar tot 90 kW komt. Het verschil in rijbereik is boveniden te overzien: de Long Range komt 552 kilometer ver, de standaardversie 479. Lekker laten staan dus, die duurdere variant, en daarmee houd je meteen al €1.600 in je zak.

Ook het aantal uitvoeringen blijft beperkt tot twee. De Mazda 6e is er momenteel alleen als Takumi en Takumi Plus. Die namen zijn bij andere modellen voor de duurste versies, dus sta niet raar te kijken als er in de toekomst nog goedkopere versies van de 6e verschijnen. Aan de buitenzijde is de Takumi Plus niet van de Takumi te onderscheiden Ze beschikken allebei over een panoramadak dat (helaas) niet open kan, privacy glass (ook helaas?), gestroomlijnde 19-inch wielen en uitgebreide ledverlichting rondom. De standaardkleur is in beide gevallen ‘Crystal White Pearl’. Geen bestelbusjes-wit dus maar een ongetwijfeld best fraaie metallic-tint.

Aan de binnenzijde is het verschil tussen de Takumi en de Takumi Plus wel goed te zien. Sterker nog: het verschil zit hem vooral in de aankleding van de binnenzijde, want de Plus heeft bruin nappaleder en de Takumi zwart of beige kunstleder. De keuze tussen die twee is overigens vrij, dus een fraai beigekleurig interieur kost niets extra. Het stuurwiel is bij de Takumi gewoon zwart, net als de bovenzijde van de deurpanelen. Bij de Takumi Plus tref je op die plekken ook de bruine leerkleur aan. De Takumi heeft bovendien sierlijsten en afwerking in ‘houtnerflook’ en (onopvallend doch opmerkelijk) een zachte binnenbekleding van het dashboardkastje. Dat mis je dus in zo’n Takumi. Het grootste gemis treffen we echter pas aan als we naar boven kijken. De Takumi Plus heeft namelijk een elektrisch rolscherm voor het panoramadak, en dat kan op een warme dag best prettig zijn.

Voor het overige is de uitrusting van de twee exact gelijk. Ze beschikken allebei over een 14-inch touchscreen en een 10,2-inch instrumentarium, climatecontrol met twee zones, een Sony-audiosysteem met 14 speakers, adaptieve cruisecontrol, elektrisch verstelbare stoelen met verwarming én ventilatie en een uitgebreid pakket veiligheids- en rijhulpsystemen. Keurig!

De keuze van de auteur

Mazda 6e

Melting Copper

Het zonnescherm is jammer, maar ik zou vermoedelijk toch gewoon voor een Takumi gaan. Uiteraard met de basis-accu en omdat Mazda helemaal geen losse opties aanbiedt, rest alleen nog de kleurstelling. Dat is nog best ingewikkeld, want Mazda biedt veel (doorgaans) fraaie kleuren aan. Ik ga voor ‘Melting Copper’ (€1.050), een bijzondere doch niet al te schreeuwerige tint. Dat levert mogelijk een wat spannende combinatie met het beige interieur op, maar zo’n licht interieur vind ik nu eenmaal prachtig. De totaalprijs van dit fraaie plaatje: €46.040.

Lezersreacties (92)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.