De AutoWeekend Top 10: snelle kleintjes!
Alles groeit doorgaans flink door in autoland. Niet alleen buitenmaten, maar ook motorvermogens worden bij elke modelwissel naar boven afgerond. Dat geldt in nog sterkere mate voor het 'hot hatch'-segment. Nog niet zo lang geleden was 200 pk voor een GTI van het formaatje Golf heel stevig, inmiddels is die hoeveelheid paardenkrachten eerder de standaard voor de klasse eronder. Wat dat doet met de acceleratietijden laat zich raden: in zeven seconden naar de honderd is gewoon razendsnel voor zo'n compact karretje. De tien toppers uit dit lijstje zitten daar zelfs stuk voor stuk onder!
Model | 0-100 | |
1. | Mini John Cooper Works GP | 6,3s |
2. | Volkswagen Polo R WRC Street | 6,4s |
3. | Citroën DS3 Racing | 6,5s |
4. | Mini Cooper S JCW | 6,5s |
5. | Renault Clio RS | 6,7s |
6. | Peugeot 208 GTi | 6,8s |
7. | Opel Corsa OPC Nürb. | 6,8s |
8. | Ford Fiesta ST | 6,9s |
9. | Volkswagen Polo GTI | 6,9s |
10. | Seat Ibiza Cupra | 6,9s |
Twee dingen vallen op: Mini, de Franse merken en het Volkswagen-concern zijn zeer ruim vertegenwoordigd, en de tijden liggen erg dicht op elkaar. Het verschil tussen de nummer 1 en de nummer 10 is net iets meer dan een halve seconde, voor de meeste mensen wellicht niet eens voelbaar. Toch is de Mini John Cooper Works GP met een sprinttijd van 6,3 seconden heer en meester der B-segmentertjes. De GP komt in een gelimiteerde oplage op de markt, net als de Polo R WRC Street en de Citroën DS3 Racing. Ze halen net niet de prestatie van de snelle Brit: de Duitser klaart het klusje in 6,4 seconden, de opvallende Fransman heeft er 6,5 seconden voor nodig. Stuk voor stuk zijn het geen koopjes: van de Mini hebben we nog geen prijzen, de DS3 kost 36.290 euro en de Polo zelfs ruim 40 mille.
De volgende in de rij is alweer een Mini, de Cooper S John Cooper Works. Dit is het iets minder sterke broertje van de GP, maar hij is alsnog snel zat. Het prijsverschil met de nummer 5, de Renault Clio RS, is enorm. Weliswaar is die auto met 6,7 seconden een fractie minder snel, 25.990 euro is een behoorlijke smak minder geld. Landgenoot en aardsrivaal Peugeot 208 Gti wijkt niet van de achterbumper van de Clio en doet een luttele 0,1 seconden langer over het volgas-ritje, net zoals de Opel Corsa OPC Nürburgring Edition. Ook hier is het de prijs die de positie bepaald: de Peugeot is flink goedkoper dan de Corsa, die overigens wel een echte bochtentijger is.
Het lijstje wordt afgerond door drie auto's die stuk voor stuk exact 6,9 seconden op de stopwatch toveren. In twee van de drie gevallen is dat niet zo verbazingwekkend: de Polo GTI en Ibiza Cupra zijn eerstegraads familie en maken gebruik van dezelfde techniek. Helaas voor Volkswagen en Seat is de Ford Fiesta ST net zo snel, terwijl de Ford goedkoper is. De ST krijgt dan ook de achtste plaats, de Seat sluit het hek.
Lees ook

Nieuwe Volkswagen Tiguan krijgt sportief randje

Opel Ascona (1984) - In het Wild

Range Rover Evoque na vijf jaar vernieuwd

Dacia Sandero TCe 90 Bi-Fuel - 2017 - 281.386 km - Klokje Rond

Vorstelijk parkeren in Apeldoorn - zo doe je dat

Extra drukte op de weg verwacht wegens Duitsers en goed weer
Lezersreacties (42) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.