De AutoWeekend Top 10: Daihatsu
Vanaf volgende maand is er geen nieuwe Daihatsu meer te bestellen in Europa. Zonde, want de oudste Japanse autofabrikant heeft in de loop der jaren een aantal bijzondere en eigenwijze modellen voortgebracht. Ook kwalitatief zat het wel goed, Daihatsu scoorde altijd uitzonderlijk hoog in de Autoweek Tevredenheids Trofee. Het mocht allemaal niet baten, maar het verdwijnen van het merk is wel een mooie gelegenheid om de tien bestverkochte Daihatsu's in ons land op een rij te zetten.
Dit zijn de verkoopcijfers van het merk in de periode van 1983 tot nu.
Model | Aantal | |
1. | Cuore | 66.036 |
2. | Charade | 49.136 |
3. | Sirion | 19.824 |
4. | Applause | 9.075 |
5. | Terios | 6.404 |
6. | Gran Move | 5.203 |
7. | Move | 4.028 |
8. | YRV | 3.673 |
9. | Charmant | 2.736 |
10. | Valéra | 2.169 |
Daihatsu specialiseert zich in kleine auto's, en de nummer één doet die merkwaarde eer aan. De Cuore is het allerkleinste model. De Alto-tegenhanger is in zeven generaties leverbaar geweest, en allemaal blonken ze uit in zuinigheid. De laatste generaties voegden daar met hun hoge vijfdeurskoetsje relatief veel ruimte aan toe.
Dat de Charade op de tweede plek staat dankt het model natuurlijk niet aan de Toyota Yaris met die naam die nu (nog even) in de prijslijst staat, maar aan de generaties zoals die tot 2001 in de prijslijst stonden. Het autootje mocht dan net boven de Cuore gepositioneerd zijn, klein was hij evengoed. Pittig ook: het model vanaf 1987 is in de meest verkochte uitvoering voorzien van een 1.3 viercilinder met 90 pk. Downsizing avant la lettre, net als de 993cc 'grote' driecilinder die in de GTti-versie van datzelfde model de voortstuwing verzorgde. Met 101 pk was het hoogtoerige turboblokje toen een echte bijzonderheid. De Charade was er ook als sedan. De laatst leverbare versie daarvan heette Valéra en vinden we op plek tien in de lijst.
Tussen de Charade en de Sirion zit een gat van liefst 30.000 exemplaren. Hoewel hij een tijdje naast de Charade leverbaar is geweest is het in feite diens opvolger. De eerste generatie Sirion viel op door het vele chroom, wat hem een toen zeer ongebruikelijke retro-uitstraling gaf. Dat geldt ook voor de facelift-versie van de Applause, zoals die vanaf 1998 geleverd werd. De Applausse zag eruit als een sedan, maar was stiekem een vijfdeurs 'liftback'. Geen opvallende auto, maar wel één met heel veel ruimte voor je geld. In 1996 schreven we enthousiast: "De Daihatsu Applause biedt voldoende binnenruimte, comfort, uitrustingsniveau en afwerking. Bovendien is het een goed uitgebalanceerde auto. Vering en demping zijn prima in orde en de uitstekende prestaties gaan gecombineerd met een redelijk zuinig brandstofverbruik. Wie valt voor de Applause kan het niet schelen dat hij of zij onopvallend rijdt, maar hecht meer waarde aan net dat beetje extra raffinement, zowel technisch als in het interieur."
Naast kleine auto's specialiceerde Daihatsu zich ook in terreinwagens. In de Terios werden beide eigenschappen verenigd, want het was een van de kleinste 4wd's op de markt. De plekken zes en zeven worden ingenomen door de Gran Move en de Move. Dat klinkt als één en dezelfde auto, maar in feite zijn ze totaal verschillend. Vooral de Move was een opvallend ding: om in Japan aan de voorwaarden voor de belastingvriendelijke 'kei-cars' te voldoen kreeg werd het ding extreem smal en hoog. Dat zorgde in ieder geval wel voor een gemakkelijke instap en – alweer - relatief veel ruimte.
De achtste plek is voor de YRV, ook een relatief hoog en smal model, maar dan een stapje groter. Bovendien zag de 'Young Recreational Vehicle' er een stuk vlotter uit dankzij de verspringende raamlijn. Hij wás ook vlotter: de Turbo-uitvoering is met zijn 130 pk een heerlijk onlogische combinatie van praktisch gebruiksgemak en hot-hatch-achtige prestaties. Onder de YRV vinden we een echte klassieker: de Charmant is al sinds 1988 niet meer leverbaar. Het no-nonsense achterwielaangedreven sedannetje is nu een echte zeldzaamheid. Zijn opvolger werd de Applause die we eerder al even aanhaalde.
Het zijn er niet veel, maar er zijn wel degelijk modellen die niet in deze top tien voorkomen: de Materia, de Trevis, de Feroza, de Rocky en de Copen. Die laatste verdient een bijzondere vermelding, want hoewel het kleine cabriootje met 272 verkochte exemplaren de absolute hekkensluiter is, zijn we behoorlijk verslingerd geraakt aan het aandoenlijke tweezittertje, dat in 2011 uit het gamma werd gehaald. Collega Roland Tameling kan erover meepraten...