De Alfa Romeo Milano (Junior) is een grote stap naar 2027 – Eerste Kennismaking

Met PSA-techniek

66 reacties

Video

Als Alfa Romeo met een nieuw model komt én hem vernoemt naar de geboortestad van het merk, dan weet je dat het menens is. De compacte Alfa Romeo Milano zit in een zeer populair segment en is de eerste volledig elektrische Alfa Romeo, al komt hij er ook gewoon met een benzinemotor. Alles lezen over deze nieuwe Alfa doe je hier, maar nu hebben we hem ook op video!

De Alfa Romeo Milano is de nieuwste compacte SUV van het enorme Stellantis-concern. Het is een auto die op dezelfde basis staat als de Peugeot 2008, de Jeep Avenger, de Opel Mokka en natuurlijk ook de Fiat 600. Dat zijn enkele van de inmiddels tien modellen op hetzelfde platform. En dat betekent dus ook dat de Alfa Romeo Milano er is als elektrische versie maar ook verbrandingsmotoren zijn van de partij.

Dit is de eerste Alfa Romeo die techniek deelt met modellen van onder meer Peugeot en Opel. FCA-broeders Fiat 600e en Jeep Avenger gingen de Milano al voor op die weg, net als de nog wat compactere Lancia Ypsilon. Het is daarmee niet meer dan logisch dat we onderhuids bekende techniek tegenkomen. De elektrische Alfa Milano heeft net als de genoemde modellen een accupakket van 54 kWh, gekoppeld aan een voorin geplaatste elektromotor met 156 pk. Net als bij de Ypsilon komt er ook een tweede, krachtigere optie, die 240 elektrische pk’s biedt en bij Alfa ‘Veloce’ heet. De actieradius komt in het gunstigste geval op 410 kilometer, snelladen gaat met maximaal 100 kW. Dat is genoeg, zo zegt Alfa Romeo, om in minder dan een halfuur van 10 naar 80 procent op te laden. Een slimme routeplanner moet het bovendien eenvoudig maken om verre ritten te combineren met laadstops, zoals we dat steeds vaker in navigatiesystemen zien.

Benzineversies

Wie liever helemaal niet oplaadt, kan kiezen voor de ‘Milano Ibrida’. Spreek het hardop uit en je weet wat het betekent: deze Milano is een hybride. Hij gebruikt het vrij eenvoudige, tegen mild-hybrid aanhangende 48V-systeem dat we in steeds meer Stellantisproducten tegenkomen en combineert een 136 pk sterke 1,2-liter benzinemotor met een turbo met variabele geometrie, een zestraps automaat met dubbele koppeling en een daarin geïntegreerde, 21-kW elektromotor. De Milano met benzinemotor kun je niet alleen met voorwielaandrijving, maar later ook met vierwielaandrijving bestellen. Tellen we die variant als een aparte aandrijflijn, dan komt het totale aantal aandrijf-opties inclusief de twee elektrische modellen op vier.

Update: nieuwe naam!

Verrassing: de Alfa Romeo Milano gaat toch geen Alfa Romeo Milano heten, maar Alfa Romeo Junior. Hier lees je er alles over.

PRIVATE LEASE Alfa Romeo Junior

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (66)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.