De aanhouder wint: Cadillac ATS
Je moet voor de grap bij Cadillac eens beginnen over de BLS. Wedden dat het een kort gesprek wordt? De Amerikanen worden niet graag meer herinnerd aan deze auto, die op basis van de Saab 9-3 in Trollhättan werd gebouwd in de goeie ouwe tijd dat Saab nog onder de vleugels van GM zat. De BLS was er om voet aan de grond te krijgen in Europa, maar dat mislukte jammerlijk.
Toch zitten ze bij Cadillac niet bij de pakken neer, want de aanhouder wint: dit is een prototype voor de ATS, die rond de helft van 2012 marktrijp is. We kwamen hem tegen in de buurt van de Nürburgring, waar Cadillac als vanouds zijn modellen fijnslijpt. Toevalligerwijs rijdt hij langs het testcentrum van Jaguar, kijk maar naar de 'leaper' in het weiland op foto 2. Hij komt in het programma ónder de CTS en krijgt in elk geval achterwielaandrijving. Reken verder op de vier- en zescilinders uit het GM-kamp en als de motorendeal met BMW doorgaat, zien wij al visioenen van een fraaie diesel.
Daar hebben we meteen de voornaamste reden te pakken van de komst van de ATS. De concurrentie rukt namelijk op. In Europa komt de ATS natuurlijk weer de 3-serie, C-klasse en A4 tegen. Maar ook Jaguar bereidt een auto in het D-segment voor. Net als Cadillac gingen ze daar eerder fors onderuit – in dit geval met de X-type. En zo krijgt Cadillac er straks weer een concurrent bij, waar marktaandeel aan kan worden verloren.
In tegenstelling tot de BLS komt de ATS ook op de markt in Amerika – sterker nog: hij zal daar worden gebouwd. In het thuisland zijn het niet alleen de Europese merken die aan de stoelpoten zagen van het ooit zo begeerde Amerikaanse merk. Daar zijn ook merken als Lexus, Infiniti en Acura van Honda grote spelers. Ook het Koreaanse Kia en Hyundai, zijn daar geaccepteerde merken in het hogere segment. Cadillac kijkt dus niet langer toe, en slijpt de messen van de ATS.