Dacia verkoopt miljoenste auto met lpg-motor

Doorgassen

Dacia Sandero (Lars Krijgsman)

Dacia is een van de weinige automerken die nieuwe modellen met een voorkeur voor zowel lpg als benzine aanbiedt. Dat doet het al sinds 2010. Nu - veertien jaar later - heeft Dacia zijn miljoenste auto met lpg-motor verkocht.

Lang geleden kon je bij Mazda nog terecht voor een 2 die zowel benzine als lpg lustte en waren er bijvoorbeeld ook tal van Opels en de Chevrolet Spark die daarop konden lopen. Tegenwoordig zijn Dacia en Renault de enige merken waar je bij kunt aankloppen als je in de markt bent voor een auto waarmee je zonder zelf een gasinstallatie in te laten b0uwen lpg kunt tanken. Renault verkoopt de Clio en Captur met lpg-installaties en bij Dacia kun je elk model met de zogeheten Eco G-aandrijflijn krijgen. Van de Sandero tot de in Nederland niet leverbare Logan en van de Duster tot de Jogger. Dacia brengt al sinds 2010 auto's met een bifuel-aandrijflijn aan en nu heeft het zijn miljoenste lpg-auto verkocht.

De Dacia's met Eco G100-aandrijflijnen lusten zoals gezegd zowel benzine als lpg. De daarvoor benodigde gastank neemt geen hap uit de bagageruimte, daar Dacia een ringvormige gastank laat inbouwen op de plek waar normaliter het reservewiel ligt. Interessante cijfers: Dacia zegt dat het over de eerste zeven maanden van dit jaar op de Europese lpg-markt een marktaandeel van 67 procent had. Interessanter nog: een kleine 40 procent van de Dacia-klanten kiest voor een Eco-G-krachtbron.

Het grote voordeel van rijden op lpg is natuurlijk dat je goedkoop tankt. Daar staat een hogere mrb tegenover, maar de lpg-prijs is bescheiden genoeg voor een laag omslagpunt. Vanaf 2026 gaan lpg-rijders in Nederland echter flink meer mrb betalen. De G3-regeling wordt dan namelijk afgeschaft. Hoe dat zit, lees je hier.

PRIVATE LEASE Dacia

Lezersreacties (98)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.