Van Dacia tot Porsche: jullie favorieten van ‘Back to Basics!’ - AutoWeek.nl

Genieten van wat je anders nooit zou zien

Dacia Duster back to basics
Lynk & Co 02 Back to BasicsPorsche Macan Back to BasicsSkoda ElroqBack to basics Renault ScenicKia EV3 vs. Kia Niro EV Back to BasicsVolvo EX40 Back to BasicsBack to Basics BMW i5 TouringFord Explorer EV Back to BasicsBack to Basics Volvo XC60

Iedere auto heeft een basisversie, maar in veel gevallen bestaat die auto alleen op papier. Om te bekijken of de instapversie een overweging waard is, behandelen we iedere week zo’n auto in ‘Back to Basics’. Dit zijn de tien populairste artikelen uit die rubriek.

Officiële testauto’s van importeurs en autofabrikanten en auto’s in brochures en persmateriaal hebben één ding gemeen: ze zijn doorgaans lekker dik uitgevoerd. In de optimale kleur, voorzien van (vrijwel) alle luxe opties en met een fijn setje wielen spatten ze van je scherm, maar met de geadverteerde vanafprijs heeft zo’n auto natuurlijk niets te maken. Welke auto wij - van AutoWeek - meekrijgen bij een importeur, hebben we zelf helaas ook niet in de hand. Gelukkig is er een uitkomst: de configurator die autofabrikanten inmiddels bijna allemaal op hun site hebben staan. Die laat basisversies over het algemeen goed zien, zodat je een indruk krijgt van de auto met de basiswielen, in de basiskleur en zonder overbodige opsmuk. De officiële prijslijst geeft vervolgens een goed beeld van de uitrusting en dat beeld proberen we wekelijks neer te zetten in ‘Back to Basics’.

Dat is overigens niet altijd makkelijk. Prijzen en uitrustingen veranderen continu en vaak moet er toch even een belletje naar een importeur achteraan om iets opgehelderd te krijgen. Dan is er ook nog de kwestie van de timing. Het leukste is om een kakelvers model meteen door de Back to Basics-molen te halen, maar basisversies volgen in de regel pas maanden ná de lancering van een model. Dit verklaart bijvoorbeeld waarom de populaire Renault 5 nog niet in de rubriek is gearriveerd: de échte instapper moet nog komen, en het artikel zou dus snel verouderen.

‘Back to Basics’ wordt iedere week goed bekeken, wat verklaart waarom de rubriek al sinds 2017 bestaat en in 2025 vrolijk wordt voortgezet. Afgelopen jaar hebben we ‘de keuze van de auteur’ toegevoegd als extraatje. We zien hier en daar wat goedkeurende reacties, maar horen graag van je of je dit een waardevolle aanvulling vindt of niet.

In 2024 waren de onderstaande edities van ‘Back to Basics’ het populairst. De nummer 1 is heerlijk passend, maar over het algemeen klikten jullie toch vooral graag op afleveringen met gloednieuwe, veelbelovende EV’s. Daar gaan we!

1. Dacia Duster

Hoe kan het ook anders: een auto van budgetmerk Dacia werd de koning van de rubriek die bij uitstek over budget gaat. De nieuwe Duster doet het niet alleen in de verkoopranglijsten goed, maar ook op AutoWeek.nl. Die stalen wielen hielpen in dit geval natuurlijk ook!

2. Lynk & Co 02

Het kan hard gaan: de Lynk & Co 02 verscheen pas enkele weken terug in deze rubriek, maar schopte het in die korte tijd al tot een tweede plek. Deze auto ‘leeft’  bij jullie, en dat is gezien zijn prijs ook niet zo gek.

3. Porsche Macan

De goedkoopste Porsche in jaren, en het is nog een SUV ook? Geen wonder dat de Macan goed scoorde. Kijken hoe een Porsche eruitziet zonder opties, is trouwens altijd de moeite waard. In de praktijk zie je dit namelijk nooit.

4. Skoda Elroq

Alweer een elektrische SUV-achtige met een relatief gunstig prijskaartje. De verwachtingen voor de Elroq zijn hooggespannen, en de populariteit van dit artikel onderstreept dat.

5. Renault Scenic

De Renault Scenic is een soort van concurrent van de Volkswagen ID.4, maar is tegelijkertijd net wat kleiner en goedkoper. Dat was nieuw toen hij kwam, maar met de komst van de Ford Explorer en de Skoda Elroq wordt het drukker in dit ‘tussensegment’.

6. Kia EV3

Als een auto in een segment opereert waar het merk in kwestie al een model heeft, ligt het voor de hand om die twee auto’s eens goed met elkaar te vergelijken. Dat deden we met de Kia EV3 en de Kia Niro, in een artikel dat misschien juist daarom erg goed scoorde.

7. Volvo EX40

Geen typefout: niet de EX30, maar de EX40 van Volvo staat op de zevende plek. De kleinere EV verscheen al vorig jaar en gooide ook hoge ogen, maar jullie zijn blijkbaar ook nog niet uitgekeken op XC40-derivaat EX40. De nieuwste versie bleek kaler en goedkoper dan voorgangers, dus er was wat om over te praten.

8. BMW i5 Touring

Meestal pakken we de goedkoopste carrosserievariant als uitgangspunt, maar er zijn altijd uitzonderingen. De BMW i5, bijvoorbeeld, die als Touring toch net even interessanter is dan de sedan. De elektrische i5 was meteen de goedkoopste 5 Touring, al zit de 520i er inmiddels onder.

9. Ford Explorer

Dat de elektrische gezinsauto erg in trek is onder leaserijders, uit zich ook in de populariteit van de Ford Explorer. De auto biedt Volkswagen ID.4-techniek voor een relatief vriendelijke prijs, maar wij zochten uit of je voor dat geld ook voldoende spullen krijgt.

10. Volvo XC60

Wist je dat de Volvo XC60 nog altijd erg populair is? In 2024 staat hij op het moment van schrijven op de 21e plek van de verkoopranglijst, opmerkelijk hoog voor zo’n relatief oud model én voor een auto in dit segment. De XC60 heeft dan ook een relatief lage vanafprijs, wat hem geknipt maakt voor ‘Back to Basics’.

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.