Daarom kost schade wat het kost

Gemiddeld 10 tot 15 manuren

Deuk achterscherm Opel Astra

Natuurlijk ben je zuinig op je occasion, maar soms gaat het mis. Vaak is het dan schrikken geblazen wat het kost om een betrekkelijk kleine schade weer netjes te herstellen. Hoe komt dat? Waarom is schade zo verschrikkelijk duur?

Dat venijnige, lage paaltje. Je dacht dat je het had gezien en dat had je ook, maar je was het weer vergeten of was juist op dát moment even afgeleid. “Negen van de tien schades door paaltjes langs de weg of stoep zitten rechts”, legt Jan van de Rijt uit. Jan is schademanager bij (autobedrijf) De Dames van Hurkmans, locatie Autoschade Nistelrode. “Op rechts zijn ze namelijk het lastigst om te zien”, gaat Jan verder. Het feit dat je een hoge SUV rijdt, in dit geval een witte Mazda CX-5, helpt ook niet. Jan en zijn collega’s zijn beredruk, want het is hollen en vliegen in de schadebranche op het moment. Directeur van zowel De Dames van Hurkmans als AAS Autoschade Nistelrode Mariëlle Hurkmans: “Na corona ging iedereen weer autorijden en het is nog drukker dan voorheen op de weg. Het lijkt wel of de mensen daar weer aan moeten wennen, want het aantal schadegevallen is bij ons merkbaar toegenomen.”

Vouwtje ingedeukt

Ook in het Brabantse land voldoende paaltjes dus. Onze Mazda van 2019 is voorzien van een venijnige veeg rechts achter. Achterportier en zijscherm zijn beschadigd. “Juist dat fraaie, cosmetische vouwtje in de carrosserie heeft de klap opgevangen en is ingedeukt”, legt Jan uit. Dat zorgt voor meer werk en dus meer kosten. We werpen een blik onder aan de streep van de offerte die Jan heeft gemaakt, toen de auto voor schadeherstel werd aangeboden. Dit op zich bescheiden en onschuldige veegje gaat zomaar even € 1.600 kosten!

Even de offerte doornemen. De onderdelen zijn het goedkoopst. We hebben alleen een afdekking van het zijpaneel nodig van € 189. Het arbeidsloon voor het schadeherstel is € 475, maar het spuiten gaat € 654 kosten, vanwege onder meer de mica-lak. In het arbeidsloon zit verder ook het uitlezen van de computer, het in- en uitbouwen van wielkuip, sierlijst van het portier rechtsachter en de portierbekleding en -greep.

Er staan twaalf uur voor deze klus, uitgesmeerd over een aantal dagen. Het is nu dinsdag en donderdag einde dag kunnen de (on)gelukkige eigenaren de auto weer ophalen, die er dan weer strak bij moet staan. “Dat moet vrijdag, want die leenauto hebben we dan ook weer nodig”, vult receptioniste Kim aan. De planning is heilig en die planning zit bomvol.

Aanhanger geraakt

Meestal gaat het goed, maar afgelopen augustus dus niet: de donkerblauwe Astra Wagon, slechts vier jaar oud, was onderweg met een aanhanger toen deze onderweg een eigen leven ging leiden. Te zwaar en verkeerd geladen begon hij te stuiteren en uiteindelijk schaarde de hele Astra-aanhanger-combinatie, waarbij de aanhanger zich in de auto boorde die hem voorttrok. “De achterlichtunit is nog goed, maar bumper en zijscherm zijn eraan, dus die worden weer netjes gemaakt en gespoten.”

Om aan te geven hoe populair Autoschade Nistelrode is: de Astra is twee maanden eerder al door Jan bekeken. “Planbare, ongevaarlijke schade wordt ingepland en het duurt momenteel gewoon even voordat je aan de beurt bent. Is de auto niet meer rijdbaar, dan blijft hij hier en wordt hij zo snel mogelijk in de planning opgenomen”, legt Mariëlle uit. De hoeveelheid werk aan de Astra betekent ook een hogere factuur: dit gaat € 3002.43 kosten.

Stap voor stap

Welk traject legt je vierwieler af bij een schadeherstelbedrijf zoals De Dames van Hurkmans? Het begint met de schade-expert, in dit geval Jan, die de auto nauwgezet bekijkt en op basis daarvan een offerte maakt. Dan wordt de auto ingepland.

Als de dag waarvan je wist dat die zou komen is aangebroken, gaat eerst de technisch specialist met de schade-auto aan de gang. “Die kijkt vooraf of er naast de schade bijvoorbeeld ook nog andere storingen zijn ontstaan door de klap”, vertelt Mariëlle. “Als de auto helemaal klaar is, sluit onze technisch specialist weer af met een eindcontrole.”

Als de auto veilig is, gaat de plaatwerker aan de slag. Missie: het plaatwerk zoveel mogelijk terugbrengen in de originele staat. Dat kan door uitdeuken, spotten, lassen, het betere klop- en tikwerk, kortom: vakwerk voor kundige, professionele handen.

Voorbewerken en spuiten

Vervolgens is het de beurt aan de voorbewerker. Die gaat het herstelde plaatwerk glad en gaaf maken en soms opvullen. Ook het afplakken van delen van de carrosserie of gedemonteerde onderdelen hoort bij de taak van de voorbewerker, net als het glad schuren van de bewerkte carrosserie.

Ten slotte de finishing touch: het spuiten, uiteraard in een stofvrije cabine. De Mazda heeft een drielaags mica-lak, die duurder is dan normale tweelaags metallic-lak.

Secure planning

De verschillende stappen van het schadeherstel lopen niet meteen in elkaar over. Plamuur moet drogen, elk laagje lak moet drogen. De secure planning moet alles bij elkaar brengen, in twaalf uur tijd, verspreid over maximaal drie dagen. En deze dag is al bijna voorbij.

“Je maakt van iets dat stuk was weer een mooi geheel en je zorgt ervoor dat de waardedaling van de auto door de schade weer terug wordt gedraaid. De rekening daarvan wordt meestal door de verzekeringsmaatschappij betaald, want daar maak je jaarlijks het premiebedrag voor over.”

Dit zijn toch forse bedragen waar je als particulier best van schrikt? Wat zeg je dan? Mariëlle: “Het klopt inderdaad dat het schadeherstelproces voor de gewone consument een black box is. Die heeft geen idee  van de werkzaamheden die moeten worden gedaan zodat de auto weer helemaal de oude is. Als je het schadebedrag als het ware afpelt, krijg je al een beter beeld waaruit het bedrag is opgebouwd. Dertig procent van het schadebedrag bestaat uit onderdelen en gemiddeld zitten er tien tot vijftien manuren in een reguliere schade. Dat is van het demonteren tot het daadwerkelijk spuiten in de juiste kleur tot de aflevering. En altijd volgens de voorschriften van de fabrikant van de auto. Ik nodig iedereen uit om eens een kijkje in onze keuken te komen nemen. Het is namelijk zo’n prachtig vak”, aldus Mariëlle.

Schade Mazda CX-5

Onderdelen € 169

Arbeidsloon € 432,70

Spuitwerk € 703,69

Milieutoeslag € 27

Schade Opel Astra

Onderdelen € 547,12

Arbeidsloon € 1060,88

Spuitwerk € 784,90

Milieutoeslag € 49,45

Lezersreacties (64)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.