Curieuze Configuratie: Ford Mondeo
Rode 'Vignale' met derde ruitenwisser
Basisprijs Ford Mondeo Vignale met 240 pk: 51.400 euro
Onze configuratie: 54.700 euro
De Ford Mondeo Vignale biedt behalve exclusieve details als de speciale grille en verchroomde portierlijsten items als extra geluidsisolatie een heuse relatiemanager die de auto desgewenst thuis komt afleveren. Leuk, maar stel nu dat het je vooral om de uitrusting te doen is, je het 'Nocciola Brown' maar een saaie kleur vindt en een vijfdeurs D-segmenter verkiest boven een sedan of Wagon?
Als basis voor onze kleurrijke namaak-vignale dient een Mondeo Titanium in de sprankelende kleur 'Ruby Red' (1.275 euro). De eerste winst ten opzichte van de Vignale is daarmee al geboekt: behalve het genoemde bruin is de duurste Mondeo er alleen in wit, grijs of zwart.
Onder de kap laten we de allerdikste 2.0 Ecoboost monteren. Het 240 pk sterke, aan een automaat gekoppelde blok is de topper van de reeks en drijft de prijs nu al op naar bijna 45.000 euro.
Dat we voor de vijfdeurs variant kiezen wordt niet alleen gedicteerd door de afwezigheid van die versie in het Vignale-gamma, maar ook door het feit dat de niet-Vignale er juist weer niet als sedan is. Ford kiest blijkbaar liever zelf welke koets je wilt. Om zo dicht mogelijk in de buurt van het fraai gestikte Vignale-meubilair te komen vinken we het Premium Comfort Seat pack van 3.100 euro aan in combinatie met het 'Soft Ceramic' leder dat Ford helaas niet in de configurator laat zien.
Het Bussiness-pack (1.150 euro) biedt elektronische snuisterijtjes als navigatie, smartphonekoppeling en een parkeerassistent, het Safety Pack zorgt ervoor dat we onderweg wél op de gebaande paden blijven en een elektrisch verstelbare en verwarmbare stuur vormt een mooie aanvulling op de tienvoudig verstelbare zetels.
Omdat de achterklep van zo'n liftback echt enorm is verkiezen we een exemplaar dat zich met een druk op de knop laat openen en vullen dat aan met een Titanium X-pakket (1.350), waarmee de sleutel nooit meer uit onze broekzak hoeft te komen. Bovendien maken de standaard halogeenkijkers daardoor eerbiedig plaats voor adaptie LED-exemplaren die de minder bedeelde, BMW-rijdende voorligger probleemloos naar de rechterbaan weten te verwijzen.
Comfort staat hoog op het prioriteitenlijstje, dus de sportvering gaat aan onze neus voorbij. Ook het donkere 'privacy glass' en de trekhaak gunnen we aan andere kopers. Optioneel glas is er wel in de vorm van het gigantische panoramadak, dat we natuurlijk gretig aanvinken. Enorme lichtmetalen wielen zouden het exclusieve feestje helemaal afmaken, maar helaas: die optie biedt Fords online aankleed-tool niet. Ons knip- en plakwerk in photoshop zal dus vertaald moeten worden naar de echte wereld: wellicht heeft de dealer nog wat 19-inch Vignale-hoepels liggen?
Denk jij dat je een nóg chiquere Mondeo uit de hoge hoed kunt toveren? Probeer het hier, en laat ons het resultaat zien op Instagram of Facebook.