SUV-Coupé-pionier SsangYong Actyon krijgt navolging: KGM Actyon

Vleugje Velar voor duurder zustermodel van de Torres

KGM Actyon
KGM ActyonKGM ActyonKGM ActyonKGM ActyonKGM Actyon

De allereerste SUV met een sterk aflopende daklijn ooit krijgt eindelijk een opvolger. We hebben het over de SsangYong Actyon, de 'Coupé-SUV'-pionier die in de vorm van deze KGM Actyon een nieuw leven tegemoet gaat.

De eerste generatie BMW X6 die in 2007 werd gepresenteerd wordt verantwoordelijk gehouden voor de populariteit van SUV's met een sterk aflopende daklijn. De X6 kreeg later gezelschap van auto's als de X4, maar ook merken als Audi en Mercedes-Benz gingen kort daarna met het concept aan de haal. Feitelijk was niet de BMW X6, maar de een jaar eerder gelanceerde SsangYong Actyon de eerste zogenoemde 'Coupé-SUV'. De SsangYong Actyon - waar later ook een Actyon Sport geheten pick-upversie van kwam - betrad in 2006 de Nederlandse markt en trok zich er in 2009 weer uit terug. Elders in de wereld hield de SsangYong Actyon het een stuk langer vol. Zo draaide het model in Kazachstan als SsangYong Nomad nog tot 2017 mee. Hoewel de derde generatie Korando (C200) in zekere zin het gat van de Actyon opvulde, heeft de Actyon zelf nooit een directe opvolger gekregen. Die komt er nu - zestien jaar nadat de Actyon de Nederlandse markt verliet - nu toch!

De eerste generatie SsangYong Actyon.

De KGM (KG Mobility) geheten voortzetting van SsangYong heeft de eerste foto's van de nieuwe Actyon vrijgegeven. De KGM Actyon draagt intern de projectnaam J120 en lijkt een stuk minder controversieel vormgegeven te worden dan zijn verre voorvader. De daklijn van de nieuwe Actyon loopt weliswaar ook vanaf de A-stijl al omlaag, maar doet dat veel geleidelijker dan bij het origineel. Daarbij loopt de daklijn ditmaal ook niet zonder hoek of knik over in de achterruit, waar dat bij de originele Actyon wel het geval was. Feitelijk oogt de nieuwe Actyon veel meer als een traditionele SUV, enkel de achterruit lijkt vrij vlak te liggen. Meer Range Rover Velar, minder BMW X6. Maar dan in een lager segment. Ook oogt de KGM Actyon aan zowel voor- als achterzijde een stuk gebruikelijker dan de oer-Actyon een kleine twintig jaar geleden deed.

Altijd al benieuwd geweest wat de modelnaam Actyon precies betekende? Welnu: Actyon is een samentrekking van de woorden Action en Young. Daarbij heeft het volgens KGM ook de betekenis van 'to act on', wat volgens de Koreanen past bij de 'aanpakgerichtheid' van het merk. KGM benadrukt dat terugbrengen van modelnaam Actyon vooral symbolisch is en dat de nieuwe Actyon niet direct een SUC (Sports Utility Coupé) is. Nu we het toch over dergelijke termen hebben: BMW noemt auto's als de X4 en X6 op zijn beurt een SAC, Sports Activity Coupé. Net als de Actyon zijn dat evenmin coupés, dus de vraag wie de juiste benaming gebruikt valt nauwelijks te beantwoorden.

De overeenkomsten met deze KGM Torres (EVX) zijn evident.

KGM heeft hoge verwachtingen van de nieuwe Actyon. De nieuwe SUV moet volgens het merk 'de stagnerende binnenlandse markt nieuw leven inblazen'. Uitgebreide technische gegevens zijn er nog niet, al is het overduidelijk dat de KGM Actyon zijn basis deelt met de ook in Nederland verkrijgbare KGM Torres. Het gros van het plaatwerk is namelijk linea recta afkomstig van die Torres, al zijn de raamframes van de achterportieren anders en is de boel daarachter dus ook niet identiek. De achterruit ligt daarbij ook aanzienlijk vlakker dan bij de Torres. De Torres is er in Nederland enkel als elektrische Torres EVX. Mocht ook de nieuwe KGM Torres onze kant op komen, dan verwachten we dat er ook een elektrische KGM Actyon EVX zal zijn. Daarover zeggen de Koreanen vooralsnog echter niets.

Lezersreacties (42)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.