Converj toont Cadillac elektrische weg

Cadillac Converj Concept
Cadillac Converj ConceptCadillac Converj ConceptCadillac Converj ConceptCadillac Converj ConceptCadillac Converj ConceptCadillac Converj ConceptCadillac Converj ConceptCadillac Converj ConceptCadillac Converj ConceptCadillac Converj ConceptCadillac Converj ConceptCadillac Converj ConceptCadillac Converj Concept

Bij de naam Cadillac denk je meer aan auto's als de Escalade en grote sedans dan aan auto's die het milieu ontzien. Daar wil Cadillac verandering in brengen, vandaar dat het merk de Converj Concept mee naar Detroit heeft genomen.

De Cadillac Converj Concept gebruikt dezelfde (Voltec) techniek als de Chevrolet Volt. Dat wil zeggen dat de wielen worden aangedreven door een elektromotor. Puur op de accu's heeft de Converj een actieradius van een dikke 60 kilometer. Als de accu's leeg zijn, springt een benzinemotor bij. Het gebruik van deze benzinemotor vergroot de actieradius met honderden kilometers, aldus Cadillac.

>Het vermogen van de concept-car bedraagt 120 kW, het maximumkoppel is 370 Nm. De topsnelheid van de Caddy is ongeveer 160 kilometer per uur. Ook de remenergie wordt opgeslagen in de accu's. Om het rijplezier te verhogen, monteert Cadillac Magnetic Ride Control. Dit systeem kennen we al uit onder meer de Corvette. De Converj is een plug-in hybride. Indien de eigenaar een 'lege' Converj aansluit op een 240V-stopcontact, dan is -ie in drie uur volledig opgeladen. In het geval van een 120V-stopcontact duurt dit proces acht uur.

Zoals het een concept-car betaamt, pronkt de Converj met fors lichtmetaal. Voor is de diameter 21 inch, achter heeft Cadillac 'm zelfs een diameter van 22 inch gegund. Verschillende aspecten van het ontwerp dienen om de luchtweerstand te verkleinen en zodoende de actieradius te vergroten. Zo zijn er kleine camera's in plaats van volledige buitenspiegels, een geheel platte onderkant ('belly pan'), een extra kleine grille en wielen die lucht naar buiten drukken.

Volgens Bob Lutz, een belangrijke man bij GM's Product Development, is de concept-car zeker niet een losse flodder: "De Converj heeft zonder meer elementen in zich die in productie gaan. De 2+2 toont duidelijk hoe een elektrische Cadillac er uit kan zien. Kopers van luxe auto's weten nu dat een sterk design en een flinke elektrische actieradius geen onmogelijke combinatie is."

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.