Citroëns met gevaarlijke airbag mogen wettelijk gewoon doorrijden
Geen juridische grond voor rijverbod
Toezichthouder Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zegt niemand te kunnen verbieden om toch de weg op te gaan met Citroëns waarvoor een terugroepactie geldt om gevaarlijke airbags.
Autoconcern Stellantis deed een dringende oproep aan gebruikers van duizenden Citroëns om hun auto niet te gebruiken voordat een defect aan de airbags is verholpen. Maar dit blijft op vrijwillige basis en de ILT kan als markttoezichthouder niet verbieden dat mensen blijven rijden in hun auto, zegt een woordvoerster.
Terugroepacties zijn een verantwoordelijkheid van autofabrikanten zelf en de ILT houdt daar toezicht op. De ILT adviseert eigenaren van andere automerken via de site van de RDW te controleren of hun auto ook onder een terugroepactie valt. De afgelopen jaren hebben fabrikanten wereldwijd namelijk al miljoenen auto's teruggeroepen vanwege problemen met airbags van Takata. Die kunnen door problemen met het drijfgas ontploffen, waarbij metalen onderdelen rondvliegen.