Citroën presenteert nieuwe motoren op IAA

Citroën C4 Grand Picasso
Citroën breidt z'n motorenprogramma uit met een nieuwe diesel- en benzinemotor.

De BlueHDi wordt geleverd met 150 pk en gaat gebruikt worden in de nieuwe C4 Picasso familie. De krachtbron wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en een zestraps automaat. De CO2-uitstoot van de 150 pk sterke diesel is 110 g/km.

Ook de Citroën DS5 wordt binnenkort voorzien van een BlueHDi-motor. Deze krijgt 180 pk en voor de lagere uitstoot wordt-ie uitgerust met het SCR-systeem. Dat systeem zet stikstofoxiden (NOx) om in schadeloos stikstof en water. De DS5 BlueHDi heeft standaard een zestrapsautomaat en heeft een CO2-uitstoot van 114 g/km.

Een half jaar geleden lanceerden de Fransen twee nieuwe driecilinder Puretech-benzinemotoren (1,0 liter met 68 pk en 1,2 liter met 82 pk) voor de Citroën C3 en DS3. Nu lanceert het Franse merk een Puretech-motor met turbo, de e-THP 130. Door de turbo stijgt het vermogen naar 130 pk. Het maximumkoppel is 230 Nm en de CO2-uitstoot is 110 g/km. De nieuwe motor wordt begin 2014 leverbaar voor de Citroën C4.

Met z'n vermogen van 130 pk stoot de e-THP130 de Ford Ecoboost van de troon als de sterkste driecilinder.

De nieuwe motoren voldoen aan de Euro 6-norm en worden gepresenteerd op IAA in Frankfurt.

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.