Citroën neemt CXperience Concept mee naar Parijs
Voorproef op nieuw topmodel
Onlangs verraste Citroën autoland met de origineel gelijnde nieuwe generatie van de C3 en vandaag is het de CXperience waarmee het Franse merk opnieuw terugvalt op zijn eigenwijze karakter. De naam van de conceptuele nieuweling is een knipoog naar de CX, de voorganger van de XM.
De CXperience is een 4,85 meter lange, slechts 1,37 meter hoge en twee meter brede sedan waarmee Citroën naar eigen zeggen de pijlen op de premiumkant van de markt richt. Kijk er dus niet gek van op als we hier te maken hebben met een opvolger van de C5 die gaat opereren in het D-segment. Opvallend is de manier waarop de portieren 'verkeerd' open lijken te gaan. We zien een scherp getekende Fransman met herkenbare V-vormen in de ledverlichting. Bovendien beschikt de CXperience over actieve aerodynamica.
Citroën heeft zijn onlangs geïntroduceerde Advanced Comfort Programma ook op de CXperience losgelaten. Oneffenheden in de weg moeten gevoelsmatig nagenoeg compleet weggewerkt worden dankzij gedeeltelijk hydraulische techniek. Citroën belooft de aanwezigheid van 'ultra-comfortabele' stoelen en een interieur dat rust ademt. Als kind van zijn tijd is de CXperience uiteraard ruimschoots voorzien van infotainmentschermen, ook voor de achterpassagiers. Camera's moeten een goed beeld geven van wat zich zowel voor als achter de auto afspeelt.
De CXperience is een plug-in hybride. Onder de kap ligt een benzinemotor die "tussen de 150 en 200 pk levert". Een elektromotor helpt die brandstofmotor en kan tot 80 kW leveren. In volledig elektrische modus moet de CXperience 60 kilometer ver komen. Volgens Citroën komt het totale vermogen uit op maximaal 300 pk. Schakelen gaat met een achttrapsautomaat.
PRIVATE LEASE Citroën
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

De Citroën BX begon zijn carrière braaf maar na de Sport (Flodder!) ging het los met GTI en 16V

Deze 'Hot Rod' heeft een heel lieflijk klinkende naam - In het Wild

'Citroën C3 niet aan te slepen'

Aantal exemplaren van de Citroën DS en ID in Nederland neemt af, maar zo veel zijn er nog steeds






