Citroën DS3 is weer helemaal hip mét 14 procent!
De Citroën DS3 staat alweer sinds 2010 in de showroom, en de Fransen vinden het tijd om de auto - die de typeaanduiding DS herintroduceerde - op de snijtafel te leggen.
Vanbuiten zijn de nieuwelingen te herkennen aan lichtunits die enige gelijkenissen vertonen met de kijkers die we op de Wild Rubis-concept-car zagen. Led- en xenonmodules krijgen een plekje achter de nieuw vormgegeven behuizingen.
De DS3 is van nature al verregaand te personaliseren en Citroën voegt een paar nieuwe opties aan de keuzelijst toe. Een nieuwe strip op het dashboard behoort tot de nieuwe toevoegingen, en ook zijn er twee nieuwe kleuren te kiezen: Pearl White en Belle-Blue. Die laatste is alleen voor de Cabrio. Verder hebben de ontwerpers een set nieuw 17-inch lichtmetaal getekend.
14 procent
Groter nieuws vinden we onder de kap. Het motorenpallet omvat drie nieuwe motoren, waaronder twee dieselversies. De BlueHDI 120 en de BlueHDi 100 vinden hun weg naar de machinekamer van de hippe Fransman. Die eerste stoot 94 gram CO2 per kilometer uit, de tweede komt uit op 79 gram CO2, wat zou betekenen dat hij in de fiscaalvriendelijke categorie van 14 procent bijtelling valt!
De DS3 krijgt ook een nieuwe benzinemotor: de e-VTi 82 ETG, die wordt gecombineerd met een gerobotiseerde handbak. Het blok ademt 95 gram CO2 per kilometer uit, wat hem 20 procent bijtelling oplevert. Verder brengt Citroën Active City Brake naar bepaalde uitvoeringen, al is nog niet vastgesteld welke.
Prijzen en een Nederlandse introductiedatum worden in een later stadium bekendgemaakt.