Citroën-CEO kritisch over onafhankelijke veiligheidsinstanties
Euro NCAP botste al eerder met Stellantis
Citroën-topman Thierry Koskas trekt het belang van veiligheidsinstanties als Euro NCAP in twijfel. De ceo van het Stellantis-merk vertelt daarover in gesprek met het Britse CAR Magazine.
De beoordelingen van het onafhankelijke Euro NCAP zijn een belangrijke graadmeter voor de veiligheid van nieuwe automodellen. Blijkbaar is niet iedereen blij daarmee, want in gesprek met het Britse CAR Magazine is Citroën-bestuursvoorzitter Thierry Koskas kritisch op dit soort veiligheidsinstanties. “De eisen die Europa en de verschillende regeringen stellen, zijn al uitdagend genoeg. Wij denken dat naleving van de regelgeving een goede manier is om tegemoet te komen aan de zorgen over veiligheid bij het publiek. Ik zie niet in waarom een overheid een extra instantie zou nodig hebben om te bepalen wat goed is voor de veiligheid.” De Euro NCAP-score heeft overigens geen invloed op de toelating van een model in de EU, wel heeft zo'n beoordeling mogelijk invloed op hoe de potentiële koper kijkt naar een nieuwe auto.
Koskas benadrukt volgens CAR Magazine dat hij voorstander is van steeds strengere regelgeving. Verder geeft hij aan dat de ontwikkeling van goedkopere modellen nooit ten koste van veiligheid gaat, daarbij doelt de ceo waarschijnlijk op de C3 en C3 Aircross die op een relatief goedkoop wereldplatform staan. In Europa werden deze auto's nog niet getest op veiligheid, maar de Zuid-Amerikaanse versie van de C3 Aircross kreeg nul sterren in een crashtest. De kritiek van de ceo komt dus niet helemaal als een verrassing. Euro NCAP uitte in 2024 ook al forse kritiek op Citroën-moederbedrijf Stellantis na een score van drie sterren voor de Jeep Avenger. Volgens secretaris-generaal Michiel van Ratingen van Euro NCAP toonden de testresultaten “een duidelijk gebrek aan ambitie” en zou “veiligheid nooit een punt moeten zijn waarop een autofabrikant bezuinigt.”