Chrysler 300C concept car

Chrysler 300M
Op de autotentoonstelling in New York presenteert Chrysler de 300C concept car. Hij is bijna klaar voor productie en geeft een goede indruk van de opvolger van de 300 M.

Chrysler onthulde op de autotentoonstelling in New York de concept car van de opvolger van de 300M, die al in 2004 in productie zal gaan.

Ruim elf jaar geleden introduceerde Chrysler het 'cab forward' ontwerp en nog langer geleden werd de achterwielaandrijving afgezworen. Intussen staat de opvolger van de Chrysler 300M klaar, zoals blijkt bij de presentatie van de 300C op de New York Auto Show.
De 300C is weliswaar nog een concept car, maar volgens een woordvoerder van Chrysler komt hij voor 85 % in de buurt van het productiemodel, dat de Amerikanen aanvankelijk ook in New York zouden tonen. De komst daarvan is dus uitgesteld en aangezien de nieuwe 300C al in 2004 op de markt komt, zal de productieversie waarschijnlijk in september op de IAA in Frankfurt of op z'n allerlaatst in januari 2004 in Detroit aan het publiek worden voorgesteld.
De 300C is een compleet nieuwe auto met een chassis dat speciaal is ontworpen voor achterwielaandrijving. Het ontwerp en de motor mogen dan compleet Amerikaans zijn, de techniek is grotendeels afkomstig uit Duitsland. Chrysler zegt al vóór de fusie met Daimler-Benz van plan te zijn geweest weer over te stappen op achterwielaandrijving. Geen wonder want ook in Amerika zijn de achterwiel aangedreven Duitse modellen enorm populair. Die aandrijving past ook beter bij een motor met veel vermogen, zoals nu in de 300C zal komen. Want de 300C is niet alleen een eerbetoon aan de zogenaamde 'letter series' Chryslers uit de jaren '50, hij markeert bovendien na ruim dertig jaar de terugkeer van de snelle Hemi V8-motoren. Onder de kap van de nieuwe 300C staat immers de 5,7-liter Hemi V8 met 300 pk. Tegenwoordig vergemakkelijken systemen als tractie controle, ESP en ABS de 'omgang'met een achterwiel aangedreven auto met veel vermogen.
Chrysler zal voor de productieversie van de 300C gebruik maken van Mercedescomponenten en –technologie, zoals een vijftraps automatische transmissie, wielophangingscomponenten, stuursysteem, stoelframes and elektronica.
Door de nieuwe configuratie was het bovendien mogelijk om een auto te ontwerpen met een langere neus, terwijl het interieur ruim kon blijven. De 300C concept car vertoont natuurlijk grote familiegelijkenis met de twee nieuwste Chryslers, de Crossfire en de Pacifica. De nieuwe stijl was voor 't eerst te zien bij de Chrysler Chronos concept car die in 1998 debuteerde en die we bij nog meer nieuwe Chryslers zullen terugvinden.
De ontwerpers hebben in het interieur van de 300C veel aandacht besteed aan details en afwerking. Zo is er schildpadschaal gebruikt op het stuur, de pookknop en de deurgrepen, in combinatie met verchroomde deurhendels en andere accenten uit de Chronos.
Het instrumentenpaneel is een evolutie van het ontwerp in de huidige 300M, met vier instrumenten met verchroomde randen. In het midden van het instrumentenpaneel is een analoge klok, navigatiesysteem en de schakelaars voor de stoelverwarming. In een moderne auto hoort natuurlijk ook een asymmetrisch neerklapbare achterbank (60/40), terwijl de 300C eveneens de trend volgt van een hogere daklijn, waardoor de stoelen 16 cm hoger staan dan bij het huidige model. Dit voor beter zicht op de weg en een gemakkelijkere in- en uitstap.
De 300C concept car heeft een wielbasis van 3,05 m. Hij is 4,99 m lang, 1,88 m breed en 1,48 m hoog. Hij staat op banden in de maat 245/45/20 vóór en 274/40/20 achter. Zijn gewicht is circa 1800 kg. Meer gegevens verwachten we bij de presentatie van de productieversie.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.