Chinese autofabrikant: EU wordt bang van ons

Desnoods gaan we in Europa auto's bouwen

Chery

Het gaat hard met de Chinese EV's in Europa. In 2020 was iets meer dan 1 procent van de in de EU verkochte elektrische auto's van Chinese makelij, nu is dat al 5,6 procent. Daar is Europese Commissie niet gelukkig mee. Ze kondigt maatregelen aan, waar de Chinezen laconiek op reageren.

De Europese Commissie maakt zich zorgen om de opmars van Chinese auto’s in de EU. Tijdens haar jaarlijkse State of the Union op 13 september kondigde voorzitter Ursula von der Leyen aan een onderzoek te doen naar mogelijke staatssteun aan Chinese fabrikanten, waarvan ze vermoedt dat die mogelijk maakt dat Chinese EV’s gemiddeld twintig procent goedkoper zijn dan de Europese concurrenten, ook wel dumping genaamd. Wanneer de uitkomst van dat onderzoek haar vermoedens bevestigt, wil Von der Leyen importheffingen opleggen.

Vorige week waren we op bezoek bij de Chinese automobielproducent Chery in Wuhu, onder meer om kennis te maken met de merken Omoda, Jaecoo en Exlantix, waarmee Chery vanaf volgend jaar zijn plekje op de Europese en ook Nederlandse markt wil veroveren. We spraken daar met onder meer vice president Steve Eum en vroegen hem naar zijn visie op de aantijgingen van de Europese Commissie. Hij ontkent dat Chery ook maar de geringste staatssteun ontvangt en vermoedt andere motieven: “Blijkbaar beginnen ze in Europa bang te worden van Chinese auto’s”, zegt hij met een tevreden glimlach. “Als het echt zover komt dat ze ons met importheffingen gaan dwarszitten, zullen we productie in Europa overwegen.”

Een uitgebreid verhaal over de Chinese invasie, de achtergronden en de voors en tegens lees je binnenkort in de AutoWeek 2024-special.

Lezersreacties (192)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.