'Chevrolet Volt had pick-uptruck moeten zijn'
Lutz zei dit in een interview met The Seattle Times. Volgens hem was de beslissing om de hybridetechniek in de Volt te bouwen een vergissing, omdat compacte auto's per definitie zuiniger zijn dan pick-uptrucks en er bij die laatste categorie auto's dus veel meer winst te behalen valt.
"De hele automotive-industrie heeft de denkfout gemaakt dat het bij elektrische auto's allemaal om de actieradius gaat, daarom zijn we allemaal begonnen met kleine auto's die van zichzelf al zuinig zijn", aldus Lutz.
Hij vervolgt: "Natuurlijk bespaar je brandstof en kun je een kleiner accupakket gebruiken. Maar het is minder logisch om een auto die 1:17 haalt elektrisch te maken dan om dit te doen bij een pick-up of SUV, die in de stad 1 op 5 rijdt. Als je dit naar 100 miles per gallon (2,3 l/100 km, 1 op 43, red.) weet te tillen, dan bespaar je pas echt geld en brandstof en haal je de CO2-uitstoot drastisch omlaag."
Lutz heeft allicht een punt, maar het is wel enigszins opmerkelijk dat hij deze uitspraken doet nu hij de raad van bestuur zit van VIA Motors, een bedrijf dat pick-ups, SUV's en busjes van General Motors ombouwt tot hybrides…