Chevrolet Volt: de Prius voorbij

Chevrolet Volt Production Show Car
Het was lang wachten op de productieversie van de Chevrolet Volt. Op het Centennial feest ter ere van het 100-jarig bestaan van General Motors heeft het concern dan eindelijk deze belangrijke, elektrische auto onthuld.
Chevrolet noemt de Volt zelf een E-REV, wat staat voor Extended-Range Electric Vehicle. De Volt is binnen drie uur op te laden via het stopcontact en kan 60 kilometer rijden zonder dat de verbrandingsmotor er aan te pas komt. De energie wordt opgeslagen in een 16 kWu lithium-ion accu. Als de accu leeg is, zorgt een Flexpower motor (eentje die loopt op elke willekeurige combinatie van benzine en E85) voor een grotere actieradius.
De elektromotor heeft in totaal 220 lithium-ion cellen aan boord, die het equivalent van 150 pk en een direct koppel van 370 Nm leveren. De topsnelheid van de Volt is 161 kilometer per uur. Volgens General Motors kost het rijden met een Volt bij een brandstofprijs van 1,50 per liter benzine 12 cent per kilometer.
De ingenieurs hebben veel aandacht besteed aan de stroomlijn van de auto: een afgerond front en een speciale dakspoiler zorgen ervoor dat de lucht gemakkelijk langs de carrosserie stroomt. Deze carrosserie heeft de laagste cW-waarde uit de geschiedenis van de productiemodellen van General Motors.
Binnenin is de Volt een stuk gewoner. Wel heeft -ie een programmeerbaar digitaal instrumentarium, 7 inch touchscreen met voertuiginformatie, klimaatregeling met touchscreenbediening en standaard Bluetooth.
Chevrolet onhulde de oorspronkelijke Volt Concept in 2007 op de North American International Auto Show in Detroit. De nu onthulde productieversie komt eind 2010 in de Verenigde Staten op de markt.

Lezersreacties (102)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.